Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAdelajda Milcarz Został zmieniony 10 lat temu
1
Model repozytorium treści w zdalnym nauczaniu Dariusz Dobrowolski Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
2
Krótkie streszczenie wystąpienia PJWSTK, Warszawa 20092 Wprowadzenie Metadane Płaszczyzny współdziałania Edycja Komunikacja Składowanie Architektura SOA Przyszłość - czy tylko edukacja? Jak to działa ? – demo film
3
Wprowadzenie PJWSTK, Warszawa 20093
4
PJWSTK, Warszawa.20094 e-learning ma wiele twarzy…
5
Metadane PJWSTK, Warszawa 20095 dane o danych
6
Metadane PJWSTK, Warszawa 20096 Definicja Ogólny opis komponentów modułów szkoleniowych w celu ich wyszukiwania, pobierania i wykorzystywania Podstawowa specyfikacja IMS Learning Resource Meta-data Specification Version 1.2 1484.12.1-2002 IEEE 1484.12.1-2002 Standard Learning Objects Metadata (LOM) Adaptacja w SCORM –ie Zastosowanie powyższych standardów do opisu poszczególnych kategorii modułów szkoleniowych: CA (Content Aggregation), SCO(Schareable Content Object) i materiałów podstawowych (Asset) Stosowane technologie przekazu danych XML XML Schema
7
Zastosowanie metadanych w e-learningu PJWSTK, Warszawa 20097 Przyjęcie specyfikacji i standardów zapewniających dostęp, wymianę i użytkowanie modułów szkoleniowych od różnych producentów zostało spowodowane potrzebą: Upowszechniania treści szkoleniowych Udostępniania treści, zarówno materiałów podstawowych jak i złożonych kursów Zapewnienia przenoszalności (portability) pomiędzy platformami szkoleniowymi Wielokrotnego wykorzystania modułów Tworzenia szkolenia on-line Wyszukiwania w repozytoriach
8
Znaczenie metadanych PJWSTK, Warszawa 20098 Rozbudowany schemat metadanych nie jest widoczny dla szkolonych, ale jest przeznaczony dla twórców szkoleń Informacje zawarte w metadanych mają dostarczać danych o szkoleniu opisać kurs, jego tematykę, poziom i przeznaczenie Metadane nie są obowiązkowe z punktu widzenia standardu SCORM Jednak SCORM zaleca umożliwienie twórcom wprowadzanie metadanych przy pomocy narzędzi autorskich do tworzenia kursów lub niezależnych edytorów metadanych. Platforma LMS powinna odczytywać informacje zawarte w metadanych i zapewnić ich interpretację w celu utworzenia interfejsu dla szkolonych
9
Platforma LMS (Learning Management System) PJWSTK, Warszawa 20099 Adapter API API Dostarczanie Sequencing Profil szkolonego Lokalne repozytoria tre ś ci Zdalne repozytoria treści Pakiety treści Przeglądarka Prezentacja Wybór Uruchomienie Moduły treści (SCO & Asset) Zarz ą dzanie tre ś ci ą Administrowanie kursami Sterowanie
10
Platforma LMS (Learning Management System) PJWSTK, Warszawa 200910 Adapter API API Dostarczanie Sequencing Profil szkolonego Lokalne repozytoria tre ś ci Zdalne repozytoria treści Pakiety treści Przeglądarka Prezentacja Wybór Uruchomienie Moduły treści (SCO & Asset) Zarz ą dzanie tre ś ci ą Administrowanie kursami Sterowanie
11
Model struktury Learning Object PJWSTK, Warszawa 200911 …rozbudowany schemat metadanych nie jest widoczny dla szkolonych, ale jest przeznaczony dla twórców szkoleń…
12
Umiejscowienie metadanych PJWSTK, Warszawa 200912 Metadane mogą opisywać wszystkie moduły szkoleniowe zawarte w pakiecie na każdym poziomie ich złożoności Kurs – kapsuła szkoleniowa (Content Package) Moduł szkoleniowy - agregacja (CA) Moduł szkoleniowy – walor dydaktyczny (Activity) Współużywalny obiekt szkoleniowy (SCO) Materiał podstawowy (Asset) Im mniej złożony moduł tym mniej metadanych wymaganych jest do jego opisania Metadane nie są wymagane przez SCORM, jednak jeśli się pojawiają muszą mieć predefiniowaną strukturę
13
Układ hierarchiczny PJWSTK, Warszawa 200913
14
Elementy struktury LOM PJWSTK, Warszawa 200914 …metadane nie są wymagane przez SCORM, jednak jeśli się pojawiają muszą mieć predefiniowaną strukturę …
15
Edycja metadanych bezpośrednio przez systemy e- learningowe pośrednio – przez edytory metadanych PJWSTK, Warszawa 200915 … jednak SCORM zaleca umożliwienie twórcom wprowadzanie metadanych przy pomocy narzędzi autorskich do tworzenia kursów lub niezależnych edytorów metadanych…
16
Repozytorium PJWSTK, Warszawa 200916 Repozytorium (łac. repositorium) - miejsce uporządkowanego przechowywania dokumentów, z których wszystkie przeznaczone są do udostępniania. Magazyn główny, centralny, zaprojektowany jednak w taki sposób, aby dostęp do wszystkich jego zasobów był równie łatwy. Niegdyś szafa na księgi i akta urzędowe. Dziś termin stosowany również w odniesieniu do najrozmaitszych zasobów cyfrowych (baz danych, zbioru pakietów czy kodów źródłowych), np. w Internecie. [wikipedia] Repozytorium (ang. repository) - skład, magazyn obiektów lub innych danych. Zwykle intencją tego terminu jest skład przechowujący dane różnych typów (dokumenty, klasyczne dane, dane multimedialne, programy skrypty, reguły, perspektywy) oraz udostępniający je przy pomocy środków wizualnych. [K. Subieta Słownik terminów z zakresu obiektowości]
17
IMS DRI - Digital Repositories Interoperability Wstępny projekt wer. 1.0 z marca 03 PJWSTK, Warszawa 200917 Specyfikacja dotyczy zasad współpracy (obsługi) rozproszonych w sieci baz danych (repozytoriów) przechowujących obiekty szkoleniowe. Jak je zapisywać i rejestrować w repozytoriach (różnych typów: relacyjne b.d., XML)? Jak identyfikować ? Jak je wyszukiwać ? Jak je pobierać, by z nich budować (zestawiać) jedno e- szkolenie bądź na bieżąco wykonywać ? Specyfikacja w tej fazie (I-szej) proponuje wykorzystywanie znanych protokołów: SOAP - do przesyłania komunikatów (zapisz opis czyli metadane, zapisz zawartosć, daj opis, daj zawartość,...) XQuery Z39.50 - protokoły do wyszukiwania w repozytoriach na podstawie danych przekazanych przez SOAP
18
Architektura repozytorium PJWSTK, Warszawa 200918
19
Płaszczyzny współdziałania PJWSTK, Warszawa 200919
20
Płaszczyzna współdziałania edycja PJWSTK, Warszawa 200920
21
Edycja treści PJWSTK, Warszawa 200921
22
Płaszczyzna współdziałania komunikacja PJWSTK, Warszawa 200922
23
Projekty wymiany treści PJWSTK, Warszawa 200923 Projekt EdutellaProjekt LionShare
24
Przykład wykorzystania LionShare PJWSTK, Warszawa 200924
25
Technologia SOA PJWSTK, Warszawa 200925 Zalety wykorzystania SOA: ujednolicenie opisu działania systemu uporządkowanie procesów w organizacji umożliwienie wdrożenia procesów śledzenia procesów
26
Płaszczyzna współdziałania składowanie PJWSTK, Warszawa 200926 Język SBQL jest sformalizowanym obiektowym językiem zapytań w stylu SQL czy też OQL
27
Podejście stosowe PJWSTK, Warszawa 200927 Twórca: prof. K. Subieta –IPI PAN Najważniejsze założenie: języki zapytań są szczególnym przypadkiem języków programowania W podejściu stosowym kluczową rolę odgrywa stos środowisk, jego rolą jest określenie zakresów nazw i wiązanie nazw
28
Zalety podejścia stosowego PJWSTK, Warszawa 200928 Precyzyjna semantyka Proste włączenie do języka wszystkich pojęć obiektowości Łatwa implementacja Precyzyjne zdefiniowane metody optymalizacji
29
XML w SBQL PJWSTK, Warszawa 200929 Dowolny plik XML może być zamieniony na strukturę danych w konwencji modelu M0
30
Przyszłość czy tylko edukacja PJWSTK, Warszawa 200930
31
Przykłady PJWSTK, Warszawa 200931
32
Przykład 1- Konsorcjum PJWSTK, Warszawa 200932 Projekt KLU wymusza na uczestnikach wykorzystywanie jednego z góry narzuconego systemu LMS, dzięki czemu pozbawiamy się możliwości eksportu i importu treści.
33
Przykład 2- Studia informatyczne PJWSTK, Warszawa 200933 Jedna z najlepszych stron udostępniających treści wykładów i ćwiczeń – brak możliwości szybkiego importu do systemów LMS.
34
Przykład 3 – Jak to działa? praktyczne podejście do repozytorium PJWSTK, Warszawa 200934 Film
35
Dziękuję za uwagę!!!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.