Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałUlryk Baum Został zmieniony 11 lat temu
1
Debata 03 kwietnia 2013r. Zespół Szkół nr 1 im. Karola Adamieckiego w Sanoku Kamila Misiura i Justyna Biłas
2
Transport- jak się poruszasz ? Grupa Kamili Misiury i Justyny Biłas Debata jest organizowana w ramach rekrutacji do XIX Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży
3
Transport… co jest lepsze?
4
Rodzaj debaty:,,za i,,przeciw Regulamin debaty: Głosu udziela Moderator ma też prawo odebrać głos każdemu mówcy, np. z powodu przekroczenia limitu czasowego albo rażącego naruszenia norm kultury dyskusji. Mówcy obu stron zabierają głos na przemian. Nie przeszkadzamy sobie nawzajem i słuchamy się wzajemnie. W szczególnych przypadkach Moderator może wyprosić z sali osobę łamiącą zasady debaty. W czasie trwania debaty głos mogą zabierać słuchacze. Drugą ważną osobą jest sekretarz, który pełni funkcję pomocnika Moderatora. Każdy uczestnik ma maksymalnie 5 minut na wypowiedź. Krytykujemy wypowiedzi nie osobę.
5
Dlaczego ten temat? Wybrałyśmy ten temat ponieważ jesteśmy ambitne, kreatywne i pomysłowe. Dzięki tej debacie mogłyśmy poruszyć różne istotne problemy, tematy o których na co dzień się nie rozmawia. Ponadto transport to zjawisko powszechnie znane w dzisiejszych czasach. Przede wszystkim chciałyśmy poprzez debatę zwrócić uwagę na koszty, problemy i niebezpieczeństwa związane z transportem. Naszym celem było zwrócenie uwagi na to ile możemy zaoszczędzić.
6
Teza naszej debaty Każdy, kto dojeżdża do szkoły samochodem powinien brać inne osoby ze szkoły np. uczniów, nauczycieli, czy pracowników szkoły jako pasażerów.
7
Grupy Uczestników Debaty Zwolennicy tezy: 1.Pan Michał Sokół 2.Pani Kamila Sowa 3.Pani Maria Stączek Przeciwnicy tezy: 1.Pani Monika Mielnikiewicz 2.Pani Anita Strzyż 3.Pan Adrian Marchel Ponadto w debacie udział brali: Moderator : Pani Kamila Misiura Sekretarz : Pani Justyna Biłas Goście debaty: Pani Maria Pospolitak Dyrektor Szkoły, nauczyciele, rodzice, uczniowie a także Pan Zenon Stryjak Naczelnik Wydziału Komunikacji Starostwa Powiatowego
8
Ukazane na wykresie kołowym Najczęściej spotykane pytania związane z transportem
9
Ile dni w tygodniu korzystasz z komunikacji miejskiej?
10
Czy dojeżdżasz do szkoły ?
11
Przeprowadziliśmy krótką ankietę na temat transportu i wydatków z nim związanych. Oto kilka pytań pochodzących z ankiety oraz odpowiedzi przedstawione za pomocą wykresów. W ankiecie brało udział 35 osób. Ankiety rozdano podczas debaty.
12
1. Jak często korzysta Pan/Pani z komunikacji miejskiej:
13
2. Ile średnio osób zabiera Pan/Pani ze sobą jadąc samochodem?
14
3. Ile średnio wydaje Pan/ Pani na paliwo samochodu?
15
4. Kiedy jest Pan/Pani kierowcą woli:
16
Pod koniec naszej debaty odbyło się głosowanie. Chcieliśmy poprzez to dowiedzieć się ile osób popiera naszą tezę, a ile jest za jej obaleniem. Wyniki były następujące : Nasza teza to : Każdy, kto dojeżdża do szkoły samochodem powinien brać inne osoby ze szkoły np. uczniów, nauczycieli, czy pracowników szkoły jako pasażerów.
17
Każdy, kto dojeżdża do szkoły samochodem powinien brać inne osoby ze szkoły np. uczniów, nauczycieli, czy pracowników szkoły jako pasażerów
18
Zalety wspólnej jazdy do szkoły… 1. Samochód jest wygodniejszy i czasami tańszy od komunikacji miejskiej. 2. Możemy sporo zaoszczędzić pieniędzy i czasu. 3. Wspólne podróże mogą być bardziej pouczające, możemy się lepiej poznać. 4. W mniejszym stopniu zanieczyszczamy środowisko.
19
Argumenty zwolenników tezy: Uważam, że każdy kto dojeżdża do szkoły powinien brać inne osoby ze szkoły np. uczniów, nauczycieli, czy pracowników szkoły jako pasażerów. Kiedy w samochodzie jest tyko jedna osoba jest to wielkie marnotrawstwo paliwa. Przeliczmy :
20
Obliczenia: Jeżeli do szkoły mamy 10 km w jedną stronę to w miesiącu przeciętnie pokonamy 500 km Na 100 km spalimy średnio 8 litrów, czyli w naszym przypadku 5 x 8 litrów x 5,5 zł = 220 zł Kiedy samochodem będzie podróżowało 4 osoby, koszt jednej zamknie się w kwocie 55 zł, czyli zaoszczędzimy 165 zł. Teraz przeliczmy to razy 10 miesięcy, czyli 165 zł x 10 = 1650 zł x liczbę dojeżdżających uczniów w szkole (368) i mamy kwotę = 607 200 zł Myślę, że liczby mówią same za siebie.
21
W naszym przypadku jest to : 607 200 ZŁ Wspólnymi siłami jesteśmy w stanie dużo więcej zaoszczędzić niż w pojedynkę. Dzięki naszym obliczeniom możemy łatwo zobaczyć ile tracimy poprzez własny wybór, a ile możemy zaoszczędzić. Czyż nie łatwiej byłoby dojeżdżać wspólnie do szkoły? Przyniosłoby to wszystkim wiele korzyści
22
Kolejny argument… Wspólne podróże kształcą i pozwalają nawiązać kontakty. Np. nauczyciel fizyki może w trakcie jazdy, ale także postojów w korkach wyjaśniać zawiłości przedmiotu, czy uczyć praw.
23
Kontrargumenty… Nie każdy chcę jechać z kimś w samochodzie, czasem ludzie potrzebują spokoju, wyciszenia a jadąc z kilkoma osobami jest to niemożliwe i uciążliwe. Uczniowie być może nie będą chcieli jeździć do szkoły z nauczycielami a na dodatek rozmawiać z nimi o przedmiocie.
24
Ponadto… Jadąc z kilkoma osobami tutaj np. uczniami bierzemy na siebie wielką odpowiedzialność. Może dojść do wypadków, za co odpowiadać będą kierowcy np. nauczyciele. Nie wszyscy wykupują pełny zestaw ubezpieczeń, co może być kolejnym problemem.
25
Wypowiedź Pani Marii Pospolitak Dyrektora Szkoły Młodzież była świetnie przygotowana. Uczniowie mieli bardzo dobrze dobrane, liczne argumenty, zarówno za jak i przeciw, które poparte były danymi statystycznymi, wynikami badań społecznych, wywiadami. Moderatorka i sekretarz mają umiejętności panowania nad uczestnikami debaty. […] Uczestnicy debaty właściwie odnaleźli się w swoich rolach. Debata była rzeczowa, interesująca i dająca wiele do myślenia. Ponadto uczniowie prezentowali się naprawdę wspaniale.
26
Wypowiedzi rodziców po debacie 1)Uważam, że dzieci świetnie sobie poradziły. Były bardzo dobrze przygotowane, pięknie ubrane i oczywiście zachowywały się profesjonalnie. Debata była ciekawa, pomysłowa i przykuwała uwagę słuchaczy. 2) Debata bardzo dobrze przeprowadzona, ciekawe dodatki np. kolorowe kartki, dobry pomysł z wypełnianiem ankiet. Wszyscy aktywnie brali udział a młodzież doskonale panowała nad wszystkimi uczestnikami. Uważam, że była to ciekawa forma przedstawienia powszechnych problemów np. wydatków na paliwo.
27
Wypowiedzi uczniów 1)Debata przygotowana przez moje koleżanki wypadła super. Chyba chcę taką zrobić. Uczestnicy przedstawili ciekawe argumenty poparte licznymi obliczeniami, co pokazało jak dobrze przygotowali się do całej debaty i ile poświęcili czasu. Od początku do końca debata była przeprowadzona profesjonalnie. 2) Uważam, że debata była na sześć! Powinniśmy częściej przeprowadzać takie debaty nie tylko na terenie szkoły. Uczestnicy byli zachwyceni, chętnie włączali się do debaty. Dzięki tej debacie zrozumieliśmy, że możemy wspólnie oszczędzać a przy tym nawzajem sobie pomagać.
28
Opinie uczestników debaty
29
Wnioski 1) Przeprowadzić lekcje wychowawcze na temat debaty, w tym w jaki sposób możemy zaoszczędzić paliwo oraz czas IV/V 2013 2) Przygotować ulotki i plakaty na temat korzyści ze wspólnego dojazdu do szkoły. Rozpropagować materiały wśród innych szkół ponadgimnazjalnych - V/VI 2013 - i przygotować powiatową debatę na temat korzyści ze wspólnych dojazdów do szkoły. 3) Zaplanować i oznaczyć specjalne miejsca na parkingu szkolnym dla osób, które przyjeżdżają jednym samochodem np. w czwórkę - IX 2013-zainteresować pomysłem administrację szkoły. 4) Znaleźć warsztaty (firmy)- wśród rodziców - które będą stosować zniżki dla tych właścicieli samochodów ze szkoły, którzy wezmą udział w akcji X/XI 2013
30
Dziękujemy To już jest koniec!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.