Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Promieniowanie UV i jego wpływ na zdrowie człowieka Sekcja Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia Powiatowa Stacja Sanitarno Epidemiologiczna.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Promieniowanie UV i jego wpływ na zdrowie człowieka Sekcja Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia Powiatowa Stacja Sanitarno Epidemiologiczna."— Zapis prezentacji:

1 Promieniowanie UV i jego wpływ na zdrowie człowieka Sekcja Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia Powiatowa Stacja Sanitarno Epidemiologiczna

2 Zgodnie z dotychczasowym stanem wiedzy, niewielkie ilości promieniowania ultrafioletowego są korzystne dla zdrowia i odgrywają istotną rolę w wytwarzaniu witaminy D 3, która chroni przed krzywicą, osteoporozą i chorobami nowotworowymi. Promieniowanie słoneczne ma także działanie przeciwdepresyjne i często dodaje nam wigoru. Jednak nadmierna ekspozycja na promieniowanie UV prowadzi do niekorzystnych konsekwencji zdrowotnych.

3 Promieniowanie UV Są trzy rodzaje promieniowania UVz czego promieniowanie UVC jest niemal całkowicie pochłaniane przez warstwę ozonową atmosfery, nie występuje więc w świetle słonecznym docierającym do powierzchni Ziemi. Są trzy rodzaje promieniowania UV, z czego promieniowanie UVC jest niemal całkowicie pochłaniane przez warstwę ozonową atmosfery, nie występuje więc w świetle słonecznym docierającym do powierzchni Ziemi.

4 Promieniowanie UV Promieniowanie UVB jest odpowiedzialne za produkcję witaminy D 3, ale także za oparzenia słoneczne oraz efekt późnej opalenizny. Nie przechodzi przez szkło okienne, jednak przenika przez wodę, co tłumaczy ryzyko wystąpienia oparzeń słonecznych podczas kąpieli.

5 Promieniowanie UV Promieniowanie UVA wywołuje zarówno zaczerwienienie, jak i ściemnienie skóry (efekt opalenizny natychmiastowej). Nie powoduje bezpośredniego udaru, jednak ma silny wpływ na organizm człowieka (w szczególności zmniejsza jego naturalną odporność), a także pogłębia oznaki starzenia się. Ten rodzaj promieniowania przyczynia się również do reakcji fotouczulających. Promienie UVA przenikają przez szkło okienne.

6 Promieniowanie UV

7 W solariach też musimy uważać! Lampy solaryjne głównie emitują promieniowanie UVA (przyczyna przedwczesnego starzenia się skóry, odczynów fotoalergicznych oraz nowotwórów). Lampy solaryjne głównie emitują promieniowanie UVA (przyczyna przedwczesnego starzenia się skóry, odczynów fotoalergicznych oraz nowotwórów). W lipcu 2009 roku WHO umieściło opalanie w solarium w kategorii rakotwórcze dla ludzi. Dawka promieniowania w wielu typach lamp wykorzystywanych w solariach jest często dwudziestokrotnie wyższa niż w świetle słonecznym. Długotrwała, powtarzająca się ekspozycja na promienie UV powoduje utrwalenie się niekorzystnych zmian w wyglądzie skóry, jej strukturach i funkcji.

8 Zagrożenia związane ze zbyt długim opalaniem: Oparzenia słoneczne, Oparzenia słoneczne, Utrata elastyczności skóry, powstawanie zmarszczek (fotostarzenie), Utrata elastyczności skóry, powstawanie zmarszczek (fotostarzenie), Zgrubienie i suchości skóry, Zgrubienie i suchości skóry, Nieregularne rozmieszczenie pigmentacji (przebarwienia), Nieregularne rozmieszczenie pigmentacji (przebarwienia), Zwiększona podatność na nowotwory skóry (czerniak), Zwiększona podatność na nowotwory skóry (czerniak), Pogorszenie stanu rozszerzonych naczyń krwionośnych, Pogorszenie stanu rozszerzonych naczyń krwionośnych, Wywołanie alergii Wywołanie alergii

9 Nowotwory skóry stanowią ok. 10% wszystkich nowotworów złośliwych wykrywanych u ludzi. W skali globalnej w 2000 r. zdiagnozowano ponad 200 tys. przypadków czerniaka. W Polsce stwierdza się ponad 10 tys. nowych zachorowań rocznie. Częstość zachorowania na czerniaka wzrasta co roku na świecie o ok. 4-5 %. Na całym świecie z powodu chorób wywołanych przez słońce, każdego roku umiera ok.60 tys. osób, a najwięcej tych zgonów (48 tys.) spowodowane jest przez czerniaka. W Polsce liczba zgonów z powodu czerniaka wynosi 1,5 tys. osób rocznie (dane WHO).

10 Zasady bezpiecznego opalania się Ogranicz czas przebywania na słońcu, szczególnie w godz. 10:00-15:00, Ogranicz czas przebywania na słońcu, szczególnie w godz. 10:00-15:00, Rób przerwy w opalaniu, często przebywaj w cieniu, Rób przerwy w opalaniu, często przebywaj w cieniu, Noś nakrycie głowy, okulary przeciwsłoneczne z filtrem UV, przewiewne ubranie z długiem rękawem (warto wiedzieć, że koszulka bawełniana zapewnia ochronę odpowiadającą współczynnikowi SPF 8), Noś nakrycie głowy, okulary przeciwsłoneczne z filtrem UV, przewiewne ubranie z długiem rękawem (warto wiedzieć, że koszulka bawełniana zapewnia ochronę odpowiadającą współczynnikowi SPF 8), Stosuj kosmetyki z filtrami ochronnymi ze współczynnikiem ochrony słonecznej SPF minimum 15, Stosuj kosmetyki z filtrami ochronnymi ze współczynnikiem ochrony słonecznej SPF minimum 15,

11 Faktor SPF SUN PROTECTION FACTOR - określa stosunek czasu, po którym pojawi się rumień na skórze chronionej kremem z filtrem do czasu powstania efektu rumienia na skórze nie chronionej. Jeśli więc dany kosmetyk ma SPF 10, to osoba, która normalnie spieka się na raka po 10 minutach, dojdzie do tego samego rezultatu po 100 minutach opalania minutach opalania z filtrem.

12 Zasady bezpiecznego opalania się – c.d. Stosuj kosmetyki z filtrami ochronnymi nie później niż 15-20 minut przed wyjściem z domu; większość kosmetyków tego typu powinna być obficie nakładana na skórę co 3-4 godz., również po każdej kąpieli i spoceniu się; warto pamiętać, że kosmetyk wodoodporny to taki, który zachowuje aktywność przez 40 minut przebywania w wodzie, Stosuj kosmetyki z filtrami ochronnymi nie później niż 15-20 minut przed wyjściem z domu; większość kosmetyków tego typu powinna być obficie nakładana na skórę co 3-4 godz., również po każdej kąpieli i spoceniu się; warto pamiętać, że kosmetyk wodoodporny to taki, który zachowuje aktywność przez 40 minut przebywania w wodzie, Nie stosuj przed opalaniem żadnych kosmetyków, leków, które nie są przeznaczone do opalania (również perfum). Nie stosuj przed opalaniem żadnych kosmetyków, leków, które nie są przeznaczone do opalania (również perfum).

13 Rodzaje fenotypów skóry (tzw. karnacji skóry): Dla mieszkańców Europy Środkowej wyróżnia się 4 rodzaje fenotypów skóry: Fenotyp I – która nigdy się nie opala, zawsze ulega oparzeniom, Fenotyp II – czasami się opala, często ulega oparzeniom, Fenotyp III – często się opala, czasami ulega oparzeniom, Fenotyp IV – zawsze się opala, rzadko ulega oparzeniom. Fenotypem I charakteryzują się osoby o rudych włosach i bladej karnacji. Opalenizna jest lekka, czerwona często ze skłonnościami do poparzeń. Fenotypem II natomiast charakteryzują się osoby z jasnymi blond włosami, jasną karnacją, lekką, czerwoną opalenizną i dość częstymi poparzeniami.

14 Tanoreksja Tanoreksja - jest to uzależnienie, które polega na ciągłej chęci bycia opalonym. Tanorektyk odczuwa potrzebę częstego przebywaniu w solarium lub na słońcu. Ludziom uzależnionym od słońca i opalania, ciągle wydaje się, że są bladzi, przez co, w ich przekonaniu, są mniej atrakcyjni. Szacuje się, że w Stanach Zjednoczonych 90% nowotworów skóry, powodowane jest przez nadmierne opalanie się.

15 Interwencja nieprogramowa – Bądź ostrożny, opalaj się rozsądnie Cel: zapobieganie negatywnym skutkom zdrowotnym wynikającym z nadmiernego promieniowania UV poprzez działania informacyjno – edukacyjne wśród społeczności lokalnej Cel: zapobieganie negatywnym skutkom zdrowotnym wynikającym z nadmiernego promieniowania UV poprzez działania informacyjno – edukacyjne wśród społeczności lokalnej Adresaci: dzieci i młodzież w wieku szkolnym, rodzice i opiekunowie, osoby dorosłe korzystające z ekspozycji na promieniowanie UV Adresaci: dzieci i młodzież w wieku szkolnym, rodzice i opiekunowie, osoby dorosłe korzystające z ekspozycji na promieniowanie UV

16 Promieniowanie UV jest odpowiedzialne w ponad 80% za starzenie się skóry i powstawanie zmarszczek! Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Promieniowanie UV i jego wpływ na zdrowie człowieka Sekcja Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia Powiatowa Stacja Sanitarno Epidemiologiczna."

Podobne prezentacje


Reklamy Google