Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
PAD, czyli przestrzeń emocji
Sposób przedstawiania emocji na potrzeby zastosowań w robotyce społecznej
2
Pierwsze badania nad relacjami człowiek-maszyna
Zacznijmy od początku Pierwsze badania nad relacjami człowiek-maszyna
3
Systemy eksperckie Jednymi z pierwszych prób nawiązania interakcji człowiek-maszyna Prosty interfejs dialogowy
4
Program ELIZA Autorem był J. Weizenbaum
„The most remarkable illusion of having understood in the minds of the many people who conversed with it”
5
Test Turinga Jeden z ojców współczesnej informatyki
Próba zdefiniowania sztucznej inteligencji Żadna maszyna do tej pory nie zdołała przejść testu
6
Czym jest pad?
7
PAD Opis stanów emocjonalnych w trójwymiarowej przestrzeni PAD
Pleasure (Displeasure) – przyjemność Arousal (Nonarousal) – pobudzenie Dominance (Submissivness) –dominacja Wartości od -1 do 1
8
PAD – przykładowe emocje (1)
9
PAD – przykładowe emocje (2)
Złość – dosyć nieprzyjemna, dosyć pobudzająca, umiarkowanie dominująca Nuda – niezbyt przyjemna, niezbyt pobudzająca, niezbyt dominująca
10
Implementacja PAD Tryb wander i person
Kolor koszulki wpływa na emocje robota Rozmowa wpływa na emocje robota
11
Implementacja PAD – kolor koszulki (1)
12
Implementacja PAD – kolor koszulki (2)
Po wykryciu koloru aktualny stan emocjonalny zmienia się, zgodnie ze wzorem random* PAD_coordinates + offset random – wartość losowa z przedziału <0.05,0.25> offset – wartość losowa z przedziału <- 0.15,0.15>
13
Implementacja PAD - rozmowa
Rozmowa przez określony czas – dodajemy (0.12,-0.13,0.24) Brak rozmowy z ludźmi (robot nie widzi ludzi) przez określony czas – dodajemy (- 0.07,-0.16,-0.09)
14
Wpływ emocji na zachowanie robota
Odtworzenie 1 z 2 piosenek związanych z danym stanem Poruszanie się w określony sposób Wypowiedzenie odpowiedniego zdania
15
Wyniki eksperymentu Ludzie byli zainteresowani rozmową z robotem przez chwilę Odgadywali emocje robota (smutny, szczęśliwy, zdenerwowany) Chętniej rozmawiali ze smutnym/szczęśliwym robotem, niż ze zdenerwowanym
16
Virtualny agent MAX Bielefeld University „Pracownik muzeum”
Posiada moduł postrzegania emocji składający się z: Dynamiki (nastrój) Przestrzeni PAD
17
Virtualny agent MAX Mapowanie na przestrzeń PAD odbywa się za pomocą następujących operacji: PAD x t , y t , z t =( p( x t , y t ), a( x t , z t ),d(t) ) Gdzie: p x t , y t = x t , y t , a x t , z t = x t + z t , 𝑥 𝑡 −𝑤𝑎𝑟𝑡𝑜ś𝑐𝑖𝑜𝑤𝑜ść 𝑒𝑚𝑜𝑐𝑗𝑖 𝑤 𝑐𝑧𝑎𝑠𝑖𝑒, 𝑥 𝑡 ∈ −1,1 , 𝑦 𝑡 −𝑤𝑎𝑟𝑡𝑜ś𝑐𝑖𝑜𝑤𝑜ść 𝑛𝑎𝑠𝑡𝑟𝑜𝑗𝑢 𝑤 𝑐𝑧𝑎𝑠𝑖𝑒, 𝑦 𝑡 ∈ −1,1 , 𝑧 𝑡 −𝑠𝑡𝑜𝑝𝑖𝑒ń 𝑧𝑛𝑢𝑑𝑧𝑒𝑛𝑖𝑎, 𝑧 𝑡 ∈ −1,0 ,
18
Virtualny agent MAX
19
Virtualny agent MAX
20
Założenia i uproszczenia
Nastrój to stabilny obiekt inercyjny I rz. W module postrzegania emocji w warstwie świadomej powinna być zaimplementowana sztuczna inteligencja i pamięć robota – a więc warstwa ta powinna zostać maksymalnie uproszczona w tym projekcie. W zasadzie niepotrzebna trzecia współrzędna, pytanie: czy jest to cecha emocji?
38
Moduł klasyfikacji ekspresji twarzy
Pozytywne Podniesione kąciki ust Zmarszczki w na zewnątrz oczu Negatywne Marszczenie czoła/brwi Zaciśnięte zęby (napięte policzki) Opuszczone kąciki ust
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.