Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Janusz Wrobel – Neurosoft Sp. z o.o. Janusz.Wrobel@neurosoft.pl
Sztuczna inteligencja dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i porządku publicznego Janusz Wrobel – Neurosoft Sp. z o.o. Wrocław, 15 stycznia 2008 r.
2
nic praktyczniejszego
“ Nie ma nic praktyczniejszego od dobrej teorii ” Kurt Lewin, AI w praktyce - Technologie, produkty i rozwiązania
3
Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Geneza
Neurosoft Historia 1992 r. powstaje spółka Neurosoft, założyciele to pracownicy ICT PWr oraz absolwenci II UWr 1994 r. powstaje pierwszy produkt – SynTalk – syntezer mowy Profil Aplikacje algorytmów sztucznej inteligencji w praktyce Specjalizacja HLT (ang. Human Language Technology) Produkcja i sprzedaż głównie własnego oprogramowania Usługi przetwarzania danych przy wykorzystaniu własnych produktów Projekty wertykalne tworzone na bazie własnych kluczowych technologii Współpraca z jednostkami naukowymi Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Geneza
4
Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Geneza
Technologie Analiza i synteza mowy Generowanie mowy TTS, dyktowanie głosem ASR Przetwarzanie obrazów cyfrowych Rozpoznawanie pisma OCR, kompresja obrazów dokumentów Przetwarzanie języka naturalnego Analiza morfologiczna, analiza składniowa i semantyczna tekstów ANN – Artificial Neuronal Networks Sztuczne sieci neuronowe Perceptron, sieci TDNN, Spatiognitron Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Geneza
5
Aplikacje Autolektor Neurolex Neuronorm Neurocar Neurolib Neuropress
Czytanie książek dla niewidomych (1997) Autolektor Prawo polskie – C.H.Beck (2001) Neurolex Polskie Normy – ArsBoni (2004) Neuronorm Rozpoznawanie rejestracji samochodów Neurocar Publikacja książek w Internecie Neurolib Publikacja gazet w Internecie Neuropress Informacje gospodarcze Neurobiz Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Geneza
6
Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Geneza
Początki Projekt „SYCÓW – Droga nr 8” Zleceniodawca GDDKiA Wykonawcy Zaberd S.A. Signalco Sp. z o.o. TOMAK s.c. Neurosoft Sp. z o.o. (rozpoznawanie tablic) Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Geneza
7
Neurocar – Syców – Inteligentne skrzyżowanie
Architektura Neurocar – Syców – Inteligentne skrzyżowanie
8
Widok ogólny – elementy
Neurocar – Syców – Inteligentne skrzyżowanie
9
Neurocar – Syców – Inteligentne skrzyżowanie
System w akcji Neurocar – Syców – Inteligentne skrzyżowanie
10
Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar
Co to jest ? Komputerowy system do automatycznej identyfikacji pojazdów na podstawie ich obrazów pobieranych z kamery cyfrowej Elementem identyfikacji jest m.in. rozpoznanie tablicy rejestracyjnej (rozpoznanie kraju, typu, numeru, powiatu) System nie wymaga wyzwalania – sam wykrywa pojazdy i ich numery ze strumienia wideo Trzon systemu – autorskie oprogramowanie Neurosoft, przygotowane na platformie Linux, wykorzystujące techniki DSP, ale bez specjalizowanego hardware (preferowane komputery wielordzeniowe) Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar
11
Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar
Neurocar 2.0 – elementy Oprogramowanie podstawowe – Linux Neurocar engine Moduły międzynarod. Pomiar prędkości pkt. Materiały niebezpieczne Monitor mobilny (TS) Synchronizator (VPN) Klasyfikator typu Detektor marki Neurocar PDA Oprogramowanie serwerowe – Linux Neurocar base Neurocar monitor Neurocar radar Neurocar access Neurocar city Sprzęt Komputer (Core2Duo) Wideograbber Kamera CCTV Kamera CCTV/IP Oświetlacz IR Odbiornik GPS Modem GPRS/UMTS Touch-screen (7”) Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar
12
Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar
Neurocar 2.0 – Engine Przetwarza strumień 25 klatek wideo/sek. 320×240 px Oprogramowanie wieloprocesowe (przetw. równoległe) Wykorzystanie specjalizowanych sieci neuronowych i technik DSP Detekcja obecności pojazdu/tablicy <25ms Rozpoznanie tablicy <120ms Identyfikacja pojazdu Brak konieczności wyzwalania rozpoznawania Automatyczne grupowania sekwencji klatek wideo – pojazdy Wybór klatki reprezentującej pojazd (najlepsze rozpoznanie) Praca w różnych warunkach oświetlenia Kamery o dużej dynamice dopasowania jasności Oświetlenie podczerwienią do pracy nocnej Dynamiczne dopasowanie się do warunków na drodze Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar
13
Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar
Neurocar 2.0 – Engine (cd) Rodzaje tablic Tablice polskie, „białe” i „czarne”, jednorzędowe, indywidualne i specjalne Zagraniczne (po aktywowaniu modułów międzynarodowych) Jakość rozpoznawania Zależy od warunków oświetlenia i od geometrii sceny Wskazane dopasowanie parametrów do punktu pomiarowego W dobrych warunkach może przekroczyć 97% W nocy tylko tablice białe (odblaskowe) i niezabrudzone, chyba, że jest dostępne oświetlenie światłem widzialnym Efektywność lepsza niż efektywność człowieka (bez „efektu zmęczenia”) Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar
14
Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar
Neurocar 2.0 – Engine (cd) Pojedyncze ujęcia (dzień) – automatyczny wybór reprezentanta SYCOW-WRO-L PLW-DLU_04FH.JPG SYCOW-WRO-L PLW-EL_64051.JPG Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar
15
Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar
Neurocar 2.0 – Engine (cd) Pojedyncze ujęcia (noc) – automatyczny wybór reprezentanta SYCOW-WRO-L PLW-SK_90291.JPG SYCOW-WRO-L PLW-EL_4967J.JPG Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar
16
Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar
Neurocar 2.0 – Engine (cd) Sekwencja obrazów dla jednego pojazdu Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar
17
Neurocar 2.0 – Engine, dodatki
Moduły międzynarodowe Definicja składni i topologii (XML) + nowa sieć neuronowa Pomiar prędkości punktowej Prędkość wyznaczona na podstawie „wektora ruchu” w obrazie Materiały niebezpieczne Wykrycie tablicy ADR + identyfikacja chemikaliów po numerze Monitor mobilny – „touch screen” Obserwowanie wyników rozpoznawania, konfiguracja Engine Synchronizator danych Transmisja obrazów do serwera „base” przez VPN Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar
18
Neurocar 2.0 – Engine, dodatki
Klasyfikator Rodzaj pojazdu (osobowy/ciężarowy), długość, kierunek jazdy Detektor marki Marka, kolor, ~rocznik Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar
19
Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar
Neurocar 2.0 – Terminal Autonomiczny punkt pomiarowy z dostępem przez VPN Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar
20
Neurocar 2.0 – Terminal mobile
Autonomiczny, samochodowy punkt pomiarowy z dostępem VPN Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar
21
Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar
Neurocar 2.0 – elementy Oprogramowanie podstawowe – Linux Neurocar engine Moduły międzynarod. Pomiar prędkości pkt. Materiały niebezpieczne Monitor mobilny (TS) Synchronizator (VPN) Klasyfikator typu Detektor marki Neurocar PDA Oprogramowanie serwerowe – Linux Neurocar base Neurocar monitor Neurocar radar Neurocar access Neurocar city Sprzęt Komputer (Core2Duo) Wideograbber Kamera CCTV Kamera CCTV/IP Oświetlacz IR Odbiornik GPS Modem GPRS/UMTS Touch-screen (7”) Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar
22
Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar
Neurocar 2.0 – Base Agregacja danych z wielu punktów pomiarowych (on-line) Zbieranie danych z terminali Wtórne przetwarzanie obrazów Kontrola stanu/sprawności terminali Połączenia przez Internet (VPN, GPRS) Kontrola uprawnień (LDAP) Autoryzacja i certyfikaty (OpenSSL) Szyfrowanie i archiwizacja Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar
23
Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar
Neurocar 2.0 – Monitor Analizy statystyczne ruchu Współpracuje z wieloma terminalami Dostęp przez WWW Wyszukiwanie pojazdów Pomiar natężenia ruchu Pomiar rozpływów Pomiar statystyk czasów przejazdu Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar
24
Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar
Neurocar 2.0 – Radar Pomiar i kontrola prędkości przejazdowych Co najmniej dwa punkty pomiarowe Odległość co najmniej 100 m Czas przejazdu t i droga S wyliczany na serwerze Dokładne określenie czasu (GPS, poniżej 1ms) Dokładne określenie pozycji/odległości (GPS) Pomiar V=S/t wykonany po stronie serwera Możliwość kontroli wszystkich pojazdów Skuteczne zniechęcanie do szybkiej jazdy Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar
25
Pomiar prędkości chwilowej
Wektor przesunięcia = 114km/h Czas migawki 40ms Internet WiFi GPRS WPA 2 VPN UMTS Prędkość chwilowa WPA2 PKEU354 114 km/h ZWOLNIJ WIFI PKEU354 12:00:00 Kamera CCD Analizator WIFI
26
Prędkość chwilowa Średnia prędkość przejazdu Internet EL64051 114 km/h ZWOLNIJ EL64051 108 km/h ZWOLNIJ WiFi VPN GPRS WPA 2 UMTS 12km = 108km/h 12:06:40 – 12:00:00 EL :00:08 EL :00:00 PRZETWARZANIE DANYCH Analizator Analizator WIFI WIFI EL :00:00 EL :06:40 WPA2 WPA2 200m – 12km Kamera CCD Kamera CCD
27
Neurocar – identyfikacja pojazdów w ruchu
Punkty pomiarowe Punkt pomiarowy A2 110 WI 4435X :43:11 Punkt pomiarowy A2 114 WI 4435X :10:05 Wi4435X Czas przejazdu miedzy A2/110 i A2/114 26:54 min. Neurocar – identyfikacja pojazdów w ruchu
28
Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar
Neurocar 2.0 – Access Kontrola wjazdu na zabezpieczony teren Dostęp przez WWW Lista uprawnionych (edycja/przechowywanie) Automatyczna identyfikacja uprawnionych Rozpoznanie numeru rejestracyjnego pojazdu Jeżeli pojazd uprawniony, to automatycznie otwiera bramę Wyszukiwanie określonych pojazdów Generowanie alertów i notyfikacji Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar
29
Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar
Neurocar 2.0 – City Obsługa strefy ograniczonego parkowania Wjazd i wyjazd ze strefy rejestrowany autom. Opłaty przez WWW lub przelewem Dostęp do rejestru przez WWW Kontrola ruchu wewnątrz strefy … ? Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar
30
Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar
Neurocar 2.0 – Monitor Prezentacja Bezpieczeństwo ruchu drogowego i porządku publicznego – Neurocar
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.