Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMścisław Miszewski Został zmieniony 10 lat temu
1
ZB 4 Opracowanie nowej, prostszej i tańszej przekładni zębatej w miejsce skomplikowanych i drogich przekładni planetarnych Lider merytoryczny Prof. dr hab. inż Piotr Kula, PŁ dr inż Bogdan Kozik, PRz Instytucje partnerskie w zadaniu Politechnika Rzeszowska Politechnika Łódzka
2
Główne wyniki zrealizowanych prac badawczych
Opracowanie rozwiązań konstrukcyjnych kół zębatych pierwszego i drugiego stopnia przekładni dwudrożnej o zmniejszonej masie i wymiarach gabarytowych. Modyfikacja powierzchni zęba w celu uzyskania maksymalnych naprężeń kontaktowych i zdefiniowanie kształtu narzędzia. Opracowanie rozwiązań konstrukcyjnych łożyskowania wałów przekładni dwudrożnej. Opracowanie metodologii modelowania łożysk w zastosowaniu do globalnego modelu analizy kontaktu kół przekładni dwudrożnej. Rys. 1. Układ kół zębatych przekładni dwudrożnej
3
Główne wyniki zrealizowanych prac badawczych
Analiza równomierności przekazywania ruchu w przekładni dwudrożnej Rys. 2. Etapy zmian przyporu w rozważanym zazębieniu Rys. 3. Zmiany sumarycznej długości odcinka styku na dwu stopniach przekładni (kolor zielony – I stopień, kolor czerwony – II stopień), linia ciągła – koła przesunięte w fazie o pół podziałki, linia przerywana – koła w tej samej fazie, t1 – obrót o podziałkę na pierwszym stopniu, t2 – obrót o podziałkę na drugim stopniu
4
Główne wyniki zrealizowanych prac badawczych
Analiza MES konstrukcji korpusu przekładni dwudrożnej do badań stanowiskowych Rys. 4. Wyniki analizy MES – rozkład naprężeń
5
Główne wyniki zrealizowanych prac badawczych
Uniwersalne stanowisko do badań demonstratorów wielodrożnych przekładni lotniczych Rys. 5. Model stanowiska badawczego: 1- silnik elektryczny, 2 – sprzęgło kłowe, 3 – momentomierz, 4 – sprzęgło przesuwne, 5 – badana przekładnia, 6 – podpora łożyska, 7 – hamulec proszkowy, 8 – skrzynka sterownicza, 9 – stół stanowiskowy
6
Dane do wskaźników realizacji celów projektu
Dane do wskaźników realizacji celów projektu (produktu i rezultatu) uzyskanych w pierwszym i drugim kwartale 2012 Publikacje w czasopismach (pełne dane bibliograficzne), które ukazały się w I półroczu 2012 r. Budzik G., Kozik B., Oleksy M., Grzelka M., Dobrowolska A.: The Application of GOM Measurements for the Determination of Accuracy of Gear Casts Manufactured in The RT/RP Process. ANNALS OF FACULTY ENGINEERING HUNEDOARA - INTERNATIONAL JOURNAL OF ENGINEERING, Tome X (Year 2012), Romania 2012, str. 89-92. Budzik G., Bernaczek J., Dziubek T., Cieplak M., Magniszewski M., Tutak M.: Analiza wybranych bezdotykowych metod pomiarowych wspomaganych komputerowo. Stal - Metale & Nowe Technologie, 3-4/2012, str , Budzik G., Bernaczek J., Cieplak M., Magniszewski M.: Przygotowywanie danych do procesów szybkiego prototypowania CAD/RP. Stal - Metale & Nowe Technologie, 3-4/2012, s.57-59, Kozik B., Budzik G., Sobolak M., Dziubek T., Sobolewski B., Bernaczek J., Grzelka M.: Accuracy Analysis of Demonstrative Prototype of FDM Model of Aeronautical Dual-Power Path Gear Unit, MOTSP Conference Proceedings 2012, str , Budzik G., Kozik B., Sobolewski B., Sobolak M., Bernaczek J., Oleksy M., Grzelka M., Dobrowolska A.: Integrations of Cad and RP Systems for Aeronautical Planetary Gear Demonstrator Manufacturing, MOTSP Conference Proceedings 2012, str
7
Dane do wskaźników realizacji celów projektu
Dane do wskaźników realizacji celów projektu (produktu i rezultatu) uzyskanych w pierwszym i drugim kwartale 2012 Publikacje w czasopismach (pełne dane bibliograficzne), które ukazały się w I półroczu 2012 r. Kula P., Pietrasik R., Dybowski K., Klimek L., Wołowiec E The Precipitation and Dissolution of Alloy Iron Carbides In Vacuum Carburization Processes for Automotive and Aircraft Applications-Part II ; 2012 International Conference on Nanotechnology and Advanced Materials (ICNTAM 2012) April Hong Kong ; Advanced Materials Research Vol.486 (2012) str Kula P., Pietrasik R., Dybowski K., Klimek L., Wołowiec E. The Precipitation and Dissolution of Alloy Iron Carbides In Vacuum Carburization Processes for Automotive and Aircraft Applications-Part I ; 2012 International Conference on Nanotechnology and Advanced Materials (ICNTAM 2012) April Hong Kong ; Advanced Materials Research Vol.486 (2012) str Kula P., Pietrasik R., Dybowski K., Pawenta S., Wołowiec E., Properties of Surface Layers Processed By a New, High–temperature Vacuum Carburizing Technology with Prenitriding - PreNitLPC® ; 2011 International Conference on Management, Manufacturing and Materials Engineering (ICMMM2011) Nov , 2011 Zhengzhou, China; Advanced Materials Research Vols (2012) str
8
Dane do wskaźników realizacji celów projektu
Dane do wskaźników realizacji celów projektu (produktu i rezultatu) uzyskanych w pierwszym i drugim kwartale 2012 Prace mgr, dr, hab. – obronione w I półroczu 2012 r inżynierskie obronione Władysław Radzik: Analiza wytrzymałościowa przekładni dwudrożnej z zastosowaniem MES. Promotor: dr inż. Jacek Pacana, luty 2012 doktorskie planowane na 2013 r. Robert Busz: Analiza zastosowania przekładni wielodrożnej jako zamiennika stopnia planetarnego w napędach lotniczych. Promotor: prof. dr hab. inż. Tadeusz Markowski Rafał Niewiedzielski: Model materiału gradientowego dla symulacji odkształceń hartowniczych. Promotor: prof. dr hab. inż. Piotr Kula habilitacyjne planowane na 2013 r. Robert Pietrasik: Fizykochemiczne podstawy procesu nawęglania próżniowego Udział studentów / doktorantów / innych wykonawców (liczbowo) w danym ZB (aktualnie) : 5 / 2 / 13
9
Główne wnioski Analiza równomierności przekazywania ruchu w przekładni dwudrożnej wykazała, że w przypadku niewłaściwego kroku symulacji obróbki dochodzi do zakłóceń wyników (nieciągłość parametryczna zarysu zęba). Konsekwencją wahania wskaźnika zazębienia jest nierównomierność rozdziału mocy na dwie drogi w przekładni. Analiza MES konstrukcji korpusu przekładni dwudrożnej przeznaczonej do badań stanowiskowych wykazała, że konstrukcja była prawidłowa. Niemniej jednak pozwoliła na wprowadzenie modyfikacji zmniejszających wartości naprężeń i odkształceń. Badania na stanowisku pozwalają na uzyskanie stabilnych parametrów pracy i tym samym na otrzymanie niezakłóconych, dokładnych wyników z pracy demonstratora. Zmiana przekładni na stanowisku odbywa się w krótkim czasie, tak jak przystosowanie do innego typu demonstratora. Uzyskanie wytrzymałości trwałej kół zębatych na wszystkich zakresach pracy przekładni umożliwia wprowadzenie okresów międzynaprawczych (TBO), np h eksploatacji do pierwszej i kolejnych napraw głównych (remontów). W efekcie nastąpi wydłużenie całkowitej żywotności przekładni. Trwałość zastosowanych w przekładni dwudrożnej łożysk została obliczona na podstawie zaleceń uznanych producentów łożysk (SKF i NSK) zapewni poprawną pracę przekładni w przyjętym okresie 2000 h, co umożliwia wprowadzenie okresów międzynaprawczych TBO = 2000 h eksploatacji do pierwszej i kolejnych napraw głównych.
10
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.