Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałRoksana Opałka Został zmieniony 11 lat temu
1
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jana Amosa Komeńskiego w Lesznie
Informatyka i Technologia Informacyjna dla Nauczycieli Budowa komputera Opracowała: mgr Katarzyna Gendera Leszno 2008
2
Spis treści: 1. Obudowa komputera 1.1 Obudowa typu Desktop
1.2 Obudowa Tower 2. Płyta główna 3. Procesor 4. RAM 4.1 SIMM 4.2 DIMM 4.2.1 SDRAM 4.2.2 DDR-SDRAM 4.2.3 DDR2-SDRAM 4.3 RIMM 5. KARTA GRAFICZNA 6. KARTA DŹWIĘKOWA 7. KARTA SIECIOWA 8. PAMIĘĆ MASOWA 8.1 HDD 8.2 FDD 8.3 CD-ROM 8.4 DVD-ROM 8.5 FLASH SPIS RYSUNKÓW BIBLIOGRAFIA
3
1. Obudowa komputera Obudowa komputera to najczęściej metalowa (stalowa lub aluminiowa) z elementami plastikowymi zamknięta skrzynka w formie prostopadłościanu, umożliwiająca umieszczenie i zamocowanie najważniejszych elementów komputera. Nowa obudowa jest sprzedawana zazwyczaj łącznie z zasilaczem komputera.
4
Rysunek 1 Obudowa komputera.
5
1.1 Obudowa typu Desktop Obudowa desktop to typ obudowy komputera, jest płaska i skonstruowana w taki sposób, aby można było postawić na niej monitor. Jest wygodna w użyciu, zajmuje jednak sporą powierzchnię biurka. Zwykle obudowy desktop mają mało miejsca na dodatkowe urządzenia, takie jak np. nagrywarka. W firmowych komputerach często dodatkowych miejsc z przodu obudowy nie ma w ogóle, przez co nie można ich rozbudować.
6
Rysunek 2 Obudowa typu Desktop.
7
1.2 Obudowa Tower Stojąca obudowa komputera o kształcie wysokiego lecz wąskiego prostopadłościanu. Dzieli się na trzy rodzaje różniące się rozmiarami: Mini tower – najmniejsza obudowa typu "tower". Ma najmniejszą z nich pojemność i umożliwia montaż dwóch małych (stacja dyskietek) i dwóch dużych (napęd CD – ROM) napędów. Midi tower – średnia obudowa typu "tower". Najczęściej stosowana, stanowi rozsądne rozwiązanie dla typowych zastosowań komputera. Umożliwia montaż 2 małych i 3-4 dużych napędów. Big tower – największa obudowa typu "tower" najczęściej stosowana w serwerach. Umożliwia montaż dwóch małych i pięciu dużych napędów oraz dodatkowych dysków twardych.
8
Rysunek 3 Obudowa typu Tower.
9
2. Płyta główna Płyta główna (ang. motherboard, mainboard) – najważniejsza płyta drukowana urządzenia elektronicznego, na której montuje się najważniejsze elementy urządzenia, umożliwiająca komunikację wszystkim pozostałym komponentom i modułom.
10
Rysunek 4 Płyta główna. 1. Gniazdo do zasilacza ATX
2. Gniazdo dla procesora 3. Slot AGP 4. Slot AMR 5. Slot PCI 6. Slot ISA 7. Porty USB 8. Gniazdo myszki PS/2 9. Gniazdo klawiatury PS/2 10. Gniazdo wentylatora 11. Kwarc 12. Trzy 168-pinowe sloty DIMM 13. Port floppy 14. CHIPSET 15.,16. Pierwsze (primary) i drugie (secondary) gniazdo ISO 17.,18. Gniazdo wentylatora 19. Standardowe gniazdo portu równoległego 20. Porty szeregowe COM1, COM2 21. MIDI/GAME port Rysunek 4 Płyta główna.
11
3. Procesor Procesor (ang. processor) nazywany często CPU (ang. Central Processing Unit) - urządzenie cyfrowe sekwencyjne potrafiące pobierać dane z pamięci, interpretować je i wykonywać jako rozkazy. Wykonuje on bardzo szybko ciąg prostych operacji (rozkazów) wybranych ze zbioru operacji podstawowych określonych zazwyczaj przez producenta procesora jako lista rozkazów procesora.
12
Rysunek 5 P4Socket 487 .
13
4. RAM RAM to pamięć, do której komputer ładuje aktualnie używane dane tak, aby były one błyskawicznie dostępne dla procesora. RAM jest dużo szybszy (tzn. ma znacznie krótszy czas dostępu, liczony w nanosekundach) od pamięci masowych, takich jak dyski twarde, napędy CD-ROM czy napędy dyskietek. Jednak w przeciwieństwie do pamięci masowych, dane zawarte w pamięci RAM giną po wyłączaniu komputera - a więc RAM do pracy wymaga stałego źródła zasilania. RAM to układy scalone osadzone na niewielkich plastikowych płytkach, zwanych modułami pamięci.
14
4.1 SIMM Typ modułów pamięci stosowanych w komputerach. SIMM to plastikowa płytka, którą wtyka się w bank pamięci na płycie głównej. Istnieją dwa typy modułów SIMM: starsze, 8-bitowe (tzw. krótkie) i nowsze, 32- lub 36-bitowe moduły (długie). Ang. Single Inline Memory Module - pojedynczy moduł pamięci.
15
Rysunek 6 SIMM 8-bitowa i 32-bitowa .
16
4.2 DIMM Moduł pamięci unowocześniony i o kilkanaście procent szybszy w stosunku do modułów SIMM. Jest to płytka drukowana, na której są umieszczane układy scalone z pamięcią RAM (zwykle jest to EDO RAM lub SDRAM). DIMM jest następnie umieszczany w banku pamięci na płycie głównej komputera. Moduły DIMM są przeznaczone do magistrali 64-bitowej i mają 168 lub 184 styki na płytce drukowanej. Ang. Dual Inline Memory Module - podwójny moduł pamięci.
17
4.2.1 SDRAM Rodzaj synchronicznej pamięci RAM, o krótkim czasie dostępu, stosowanej w komputerach zarówno jako pamięć RAM, jak i pamięć do kart graficznych. W komputerach stacjonarnych pamięć SDRAM montowana jest w postaci modułów DIMM. Jej najszybsze wersje działają z prędkością 133 MHz.
18
Rysunek 7 SDRAM.
19
4.2.2 DDR-SDRAM Rodzaj pamięci SDRAM, charakteryzujący się dwukrotnie większą szybkością działania niż tradycyjne moduły SDRAM. Pamięć typu DDR-SDRAM wykonuje dwa cykle pracy w ciągu jednego cyklu zegara. Pamięci te są obecnie najpopularniejszymi modułami stosowanymi w produkcji szybkich kart graficznych.
20
Rysunek 8 DDR.
21
4.2.3 DDR2-SDRAM Druga generacja pamięci DDR. Wykorzystuje niższe napięcia zasilania - 1,8 V zamiast 2,5 V, a liczbę styków zwiększono z 180 do 240. Wymaga innych złącz niż moduły DDR. Wzrost wydajności pamięci DDR2 w stosunku do DDR bierze się przede wszystkim z szybszych prędkości taktowania, a nie ze zmian w budowie.
22
Rysunek 9 DDR2.
23
4.3 RIMM RIMM (ang. Rambus Inline Memory Module) – jeden z rodzajów kości pamięci komputerowe, na którym umieszczone są ukłdy scalone z pamięcią Rambus DRAM (RDRAM).
24
Rysunek 10 RIMM.
25
5. KARTA GRAFICZNA Karta graficzna, często określana też mianem akcelerator grafiki - element komputera tworzący sygnał dla monitora. Podstawowym zadaniem karty graficznej jest przechowywanie informacji o tym, jak powinien wyglądać obraz na ekranie monitora i odpowiednim sterowaniu monitorem. Pierwsze karty graficzne potrafiły jedynie wyświetlać znaki alfabetu łacińskiego ze zdefiniowanego w pamięci karty generatora znaków – tryb tekstowy.
26
Rysunek 11 Karta graficzna.
27
6. KARTA DŹWIĘKOWA Karta dźwiękowa (ang. sound card) umożliwia rejestrację, przetwarzanie i odtwarzanie dźwięku. Najbardziej znaną grupą kart dźwiękowych jest seria Sound Blaster firmy Creative Labs.
28
6. KARTA DŹWIĘKOWA – c.d. Karty dźwiękowe w zależności od stopnia skomplikowania i zaawansowania mogą posiadać następujące elementy: Generator dźwięku - występował w starszych kartach i był to zazwyczaj generator AM lub FM oraz generator szumu, służył do sprzętowego generowania dźwięków za pomocą modulacji i łączenia fal oraz szumu, Przetworniki A/C i C/A – umożliwiające rejestrację i odtwarzanie dźwięku, Mikser dźwięku - służy do łączenia sygnałów dźwięku z różnych źródeł, generatorów dźwięku, przetworników C/A, wejść zewnętrznych, itp. Wzmacniacz wyjściowy NBN- do podłączenia słuchawek lub dopasowania linii wyjściowych przetwornika C/A, Interfejs do komputera - służący do komunikacji i wymiany danych z kartą dźwiękową, zazwyczaj ISA, PCI lub USB, Procesor DSP - służy do cyfrowej obróbki dźwięku, np. nakładania efektów, Interfejs MIDI - służy do podłączania do komputera cyfrowych instrumentów muzycznych.
29
Rysunek 12 Karta dźwiękowa.
30
7. KARTA SIECIOWA Karta rozszerzeń umożliwiająca przyłączenie komputera do sieci komputerowej. Jest wyposażona w co najmniej jedno gniazdo służące do podłączenia albo kabla koncentrycznego, albo skrętki. Karty sieciowe rozróżnia się głównie ze względu na szybkość pracy - 10 lub 100 Mbps. Większość produkowanych obecnie kart sieciowych jest przeznaczona do Ethernetu.
31
Rysunek 13 Karta sieciowa ze złączami RJ-45 i BNC.
32
8. PAMIĘĆ MASOWA Pamięć masowa to zbiorcze określenie dla pamięci komputerowej, która umożliwia przechowywanie dużych ilości danych w przeciwieństwie do pamięci RAM i ROM. Najważniejsze rodzaje pamięci masowej to: dysk twardy, dyskietka magnetyczna, dysk optyczny i pamięć flash.
33
8.1 HDD Dysk twardy – jeden z typów urządzeń pamięci masowej, wykorzystujących nośnik magnetyczny do przechowywania danych. Nazwa "dysk twardy" (hard disk drive) powstała w celu odróżnienia tego typu urządzeń od tzw. "dysków miękkich", czyli dyskietek (floppy disk), w których nośnik magnetyczny naniesiono na elastyczne podłoże, a nie jak w dysku twardym na sztywne.
34
Rysunek 14 Twardy dysk.
35
8.2 FDD FDD Ang. Floppy Disk Drive - napęd dyskietek elastycznych. Napęd dyskietek to komputerowe urządzenie elektromechaniczne, które może zapisywać i odczytywać dane na dyskietkach magnetycznych i magnetooptycznych. Przez napęd dyskietek rozumiemy zwykle napęd dyskietek 3,5-calowych.
36
Rysunek 15 Napęd 3,5’.
37
Dyskietka 3,5” to obecnie najpopularniejsza odmiana dyskietki magnetycznej – ma długość krawędzi 3,5-cala (ok. 8,9 cm) i grubość ok. dwóch milimetrów. Można na niej zapisać do 1,44 MB informacji (czyli ok. 800 stron maszynopisu).
38
Rysunek 16 Dyskietka 3,5’.
39
8.3 CD-ROM Płyta kompaktowa (ang. Compact Disc, CD-ROM – Compact Disc – Read Only Memory) — poliwęglanowy krążek z zakodowaną cyfrowo informacyjną do bezkontaktowego odczytu światłem lasera optycznego. Zaprojektowany w celu nagrywania i przechowywania dźwięku, przy użyciu kodowania PCM, który dzisiaj jest tylko jednym ze standardów cyfrowego zapisu dźwięku. Taką płytę nazywa się CD-Audio. Dzięki dużej pojemności, niezawodności i niskiej cenie, dysk kompaktowy stał się najbardziej popularnym medium do zapisywania danych.
40
Rysunek 17 CD-ROM.
41
8.4 DVD-ROM DVD – standard zapisu danych na optycznym nośniku danych, podobnym do CD-ROM (te same wymiary: 12 lub 8 cm) lecz o większej pojemności uzyskanej dzięki zwiększeniu gęstości zapisu. Płyty DVD dzielą się na przeznaczone tylko do odczytu DVD-ROM oraz umożliwiające zapis na płycie DVD-RAM, DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW, DVD+R DL.
42
Rysunek 18 DVD-ROM.
43
8.5 FLASH Moduł pamięci typu flash, zamknięty w niewielkich rozmiarów plastikowej obudowie. Pamięć typu flash opracowana została w 1980 r. przez firmę Toshiba. Jej główną cechą jest to, że zapisane dane nie są tracone po odłączeniu pamięci od zasilania. Karty pamięci znalazły szerokie zastosowanie w komputerach przenośnych, osobistych organizerach, odtwarzaczach MP3, aparatach cyfrowych, kamerach wideo czy elektronicznych instrumentach muzycznych. Używane obecnie karty pamięci to: CompactFlash, MemoryStick, Microdrive, Multimedia Card, SecureDigital, SmartMedia, xD-Picture Card.
44
Rysunek 19 Pamięć typu Flash.
45
Potocznie - mianem Pendrive określane są wszystkie miniaturowe pamięci Flash mające postać klucza USB. Rysunek 20 Pendrive.
46
SPIS RYSUNKÓW: Rysunek 1 Obudowa komputera.
Rysunek 2 Obudowa typu Desktop. Rysunek 3 Obudowa typu Tower. Rysunek 4 Płyta główna. Rysunek 5 P4Socket 487. Rysunek 6 SIMM 8-bitowa i 32-bitowa. Rysunek 7 SDRAM. Rysunek 8 DDR. Rysunek 9 DDR2. Rysunek 10 RIMM. Rysunek 11 Karta graficzna. Rysunek 12 Karta dźwiękowa. Rysunek 13 Karta sieciowa z złączami RJ-45 i BNC. Rysunek 14 Dysk twardy. Rysunek 15 Napęd 3,5'. Rysunek 16 Dyskietka 3,5'. Rysunek 17 CD-ROM. Rysunek 18 DVD-ROM. Rysunek 19 Pamięć typu Flash. Rysunek 20 Pendrive.
47
BIBLIOGRAFIA Komputer Świat, Encyklopedia wiedzy komputerowej 2006
Internet: r. Internet: r. Internet: r.
48
Dziękuję za uwagę ! Katarzyna Gendera
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.