Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałElżbieta Leśny Został zmieniony 10 lat temu
1
Sprawozdanie z projektu edukacyjnego PRZEDSZKOLAK PEŁEN ZDROWIA
Osoby odpowiedzialne za realizację projektu: Aneta Ławruszkiewicz Blanka Jelińska
2
Tydzień pierwszy
3
Zdrowie i choroba to wydawać by się zdało pojęcia dla wszystkich oczywiste. Ale gdy przyszło nam podać ich definicje to zaczęły się schody. Niby tak banalne pojęcia, ale scharakteryzowanie ich było nie lada sztuką. Główki dzieci pracowały na pełnych obrotach, aby jak najlepiej opisać podane słowa. Oczywiście padały banały, że zdrowie to brak choroby, ale były też i bardziej wymyślne np. Zdrowie to jak jesteśmy szczęśliwi i mamy dużo siły. Wspólnymi siłami udało nam się ustalić definicję zdrowia- zdrowie to fizyczny, psychiczny i emocjonalny dobry stan, to wtedy, gdy jesteśmy zdrowi, nie mamy kataru, gorączki, wysypki, nic nas nie boli. I to też wtedy, gdy sprawnie możemy się poruszać, jesteśmy weseli i uśmiechnięci i nie musimy iść do lekarza i leżeć w łóżku. Choroba zaś- to stan różniący się od zdrowego organizmu.
4
To nie tylko katar, kaszel, gorączka, wysypka, ale też i inne zaburzenia prawidłowej pracy organizmu- złamania, porażenia, niedowłady ( fizyczne, psychiczne). Jak jesteśmy chorzy to musimy pić lekarstwa/ syropy. Wszystko nas boli i źle się czujemy. Nie chce nam się uśmiechać. Przy okazji definicji choroby dzieci ochoczo opowiadały na, co w ostatnim czasie chorowały, jakie lekarstwa brały (syropki/ proszki/ czopki). Opowiadały również o swoich odczuciach podczas wizyty u lekarza. Postanowiliśmy odtworzyć sztuczną sytuację wizyty lekarskiej. Dzieci poprzebierały się w fartuch lekarski i nawzajem się badały. Miały do dyspozycji zarówno zabawkowe jak i prawdziwe atrybuty lekarskie. Na pytanie czy znają jakąś bajkę o chorowaniu- zgodnym chórem wszyscy krzyknęli – „Chory kotek”. Z niewielką pomocą nauczyciela wyrecytowały cały wiersz.
11
Czasami się zdarza, że choroba/wypadek nas zaskoczy dzieci zostały poinstruowane jak w takim przypadku postąpić. Zostały przypomniane wszystkie numery alarmowe z szczególnym naciskiem na numer 112. Przedszkolaki wspólnymi siłami pomalowały szablon karetki pogotowia razem z numerem alarmowym 112. Zostały poinstruowane, co mają mówić i jak zgłaszać przypadek. Kto? Gdzie? Kiedy? Co?
12
Czasami jest tak, że w stanach szczególnego wzburzenia wszystko
wylatuje nam z głowy i tak może sta ć się z numerami telefonu dzieci zostały nauczone jak skojarzyć części ciała z numerem alarmowym. Pokazywały mówiąc cyfry- 1 usta, 1 nos, 2 oczy- 112 Aby utrwalić wiadomości dodatkowo dzieci wzięły udział w warsztatach organizowanych przez Grupę Ratowniczo – Medyczną „Medicus” na temat kontaktu z ratownikiem medycznym i pierwszą pomocą. Mogły podotykać prawdziwe atrybuty lekarskie, zadać pytania, wziąć udział w quizie. W nagrodę dostały kolorowe naklejki oraz kolorowanki.
16
(nienasłonecznionym) miejscu nie były widoczne.
Druga część poświęcona była wirusom, co to są wirusy dzieci mniej więcej wiedziały, ale jak wyglądają to ci dopiero historia- podobno jak kosmici, albo jak marsjanie, są brzydkie albo ładne, mają 1000 nóg. Nauczycielki tylko przysłuchiwały się tym wypowiedziom pozwalając dzieciom ponieść się wyobraźni. Bo tak naprawdę dzieci wiele się nie myliły, wirusy są bardzo różne, ale niewidoczne dla naszego oka. Aby je zobaczyć należy posłużyć się mikroskopem, wirusy jednak są wszędzie. Dzieci zauważyły smugę słońca wpadająca przez okno widać w niej było bardzo dużo drobinek unoszących się w powietrzu, które w innym (nienasłonecznionym) miejscu nie były widoczne.
17
Aby pomóc zrozumieć dzieciom temat wyświetlony został film z serii Było sobie życie pt. „Odporność”. Po seansie dzieci dostały do dyspozycji lupy i jak prawdziwi detektywi ruszyli do szukania wirusów. Z wirusem jest jak w zabawie podaj dalej-, więc my pobawiliśmy się balonem z wodą. A następnie przedszkolaki odegrały pantomimę do wiersza J. Brzechwy- „Katar”. Wysłuchały też bajki pt „Zwierzątka ze zdrowego zakątka” ilustrowanego pacynkami.
23
Tydzień drugi
24
Zajęcia zaczęliśmy od zabawy w obronę fortecy
Zajęcia zaczęliśmy od zabawy w obronę fortecy. Dzieci z pełnym zapałem lepiły swoje kule/ śnieżki aż w końcu po ustaleniu zasad zabawy rozpoczęła sie bitwa. Śmiech przeplatał się niekiedy z płaczem, gdy któreś z dzieci zostało trafione w buzie. Po zabawie zmęczeni, mokrzy, ale i zadowoleni wróciliśmy do przedszkola na dalszą część zajęć. Przedszkolaki zostały poinformowane, że forteca to organizm, atakujące śnieżki to wirusy i czasami tak jest e wirusy przedostają się i zaczynamy chorować. Co należy zrobić żeby jak najmocniej bronić się przed wirusami? Jak dbać o swoją odporność. Chętne dzieci ochoczo rzucały pomysłami- dobrze się ubierać. Jeść owoce i warzywa, łykać witaminy. Aby nie chorować trzeba dbać o swoją odporność tzn. Umiejętność radzenia sobie organizmu z zakażeniem.
30
„Kreciki” po wysłuchaniu kolejnej bajki z serii o zwierzątkach ze zdrowego zakątka zaproszone zostały do laboratorium zdrowia. Razem z nauczycielami zgodnie z wymogami receptury dzieci przygotowywały uodparniające leki i mikstury, zdrowe soki, syropki. Zaprosiły na degustacje sąsiednią grupę pamiętając ze wirusy się szybko rozprzestrzeniają, więc wszyscy musimy wzmacniać w sposób naturalny swoją odporność.
34
Tydzień trzeci
35
Dla dzieci piramida żywieniowa nie była pojęciem nowym gdyż w ubiegły roku rozmawialiśmy już na jej temat jednakże z upływem czasu wiele informacji z główek dzieci wywietrzało i potrzebne było przypomnienie dla utrwalenia. Piramida żywieniowa to zasada zdrowej diety. Przedszkolaki w grupach układały na określony sygnał piramidę. Podzielone zostały również na jej piętra na sygnał nauczyciela musiały ustawić się w odpowiedniej kolejności. Dzieciom bardzo podobała się ta zabawa wiec kilkakrotnie była ponawiana. Kolejne zdanie polegało na stworzeniu plakatu stop wirusom i bakteriom. Pierwszy etap polegał na wspólnym naradzeniu się i zaprojektowaniu plakatu. Musiały pamiętać o zasadach higieny- mycia rąk, wycierania noska, kasłania, leżenia w łóżku, informowania dorosłego o naszym złym samopoczuciu. Drugi etap to wykonanie a tu można obejrzeć efekt końcowy.
40
Co to znaczy ubierać się na cebulę i dlaczego właśnie cebule to kolejne zagadnienie poruszane w dzisiejszym dniu. Zaprezentowana dzieciom została cebula i jej warstwy. Dzieci kierowane przez nauczyciela wspólnie doszły do wniosku, że ubiór na cebulę jest odpowiednim na dłuższe wyprawy, wycieczki jak i do przedszkola szczególnie w okresie jesienno-wiosennym, kiedy to temperatura powietrza często się zmienia i można ulec przegrzaniu lub zmarznąć a co za tym idzie zachorować. Udostępnione zostały dzieciom czasopisma z modą – zadaniem dla przedszkolaków było zrobienie college własnych zestawów ubraniowych. Zadanie bardzo się podobało szczególnie dziewczynkom. Na zakończenie zajęć została przedstawiona dzieciom bajka z serii zwierzątka ze zdrowego zakątka.
42
Tydzień czwarty
43
Dzieci wzięły udział w akcji profilaktycznej związanej z fluoryzacją ząbków. Do grupy przyszła higienistka. Przeprowadziła krótką pogadankę na temat higieny jamy ustnej, jak należy myć ząbki zaprezentowała na dużym eksponacie następnie dzieci w grupkach udały się do łazienki celem wyszczotkowania ząbków płynem fluoryzacyjnym. W nagrodę dostały kubeczki ze szczoteczkami. Przedszkolaki dostały do zabawy grę dentystę z serii play - doh gdzie leczyły chore ząbki lepiąc na nich plombki. Jako prace plastyczną wykonały usta w pięknym uśmiechu odsłaniające białe ząbki przyklejone z ziaren fasoli.
49
Na zakończenie całego cyklu miesięcznego zorganizowany został bal dla rodziców gdzie dzieci zaprezentowały wierszyki i piosenki zapoznane na zajęciach.
51
Dziękujemy za uwagę!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.