Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Społeczna odpowiedzialność biznesu
2
Postrzeganie firm i ich roli w społeczeństwie
3
Postrzeganie firm przede wszystkim poprzez pryzmat podstawowych, codziennych ról – roli klienta, który chce kupić dobry produkt i być dobrze obsłużony, czy roli pracownika, który chce by go odpowiednio traktowano i uczciwie wynagradzano stanowi pierwszorzędne znaczenie określające społeczną odpowiedzialność biznesu. Etyczne i odpowiedzialne postępowanie, zaangażowanie w działalność społeczną i charytatywną czy sposób postępowania firmy w odniesieniu do środowiska naturalnego są uznawane za zagadnienia o drugorzędnym znaczeniu.
5
Ponad połowa dorosłych mieszkańców Polski jest zdania, że głównym zadaniem dużych firm w społeczeństwie jest generowanie zysku, płacenie podatków i zapewnianie miejsc pracy zgodnie z prawem. Tylko co ósmy Polak uważa, że firmy powinny także ustanawiać wyższe standardy społeczne, wychodzić poza wymagania prawa i pomagać w tworzeniu lepszych warunków społecznych dla wszystkich.
7
Odpowiedzialność społeczna firmy w wypowiedziach liderów opinii definiowana jest w trzech głównych wymiarach: 1. przestrzeganie prawa i prowadzenie rzetelnego i uczciwego biznesu zarówno w stosunku do klientów, pracowników jak i kontrahentów; 2. stworzenie odpowiedniej kultury organizacyjnej wewnątrz firmy, gwarantującej pracownikom przestrzeganie ich praw oraz możliwości rozwoju; 3. działalność na rzecz społeczności, w której firma funkcjonuje, a więc uczestnictwo w akcjach charytatywnych, pomocowych, takich jak przekazywanie produktów, wparcie finansowe, wykorzystanie możliwości organizacyjnych i logistycznych firmy, organizacja imprez, pikników itp.
9
Z jednej strony możemy zaobserwować gotowość Polaków do takich zachowań konsumenckich, które stymulowałyby firmy do działań społecznie odpowiedzialnych, z drugiej zaś widzimy relatywnie wąsko postrzeganą rolę przedsiębiorstw w społeczeństwie, oraz przekonanie, że nie traktują one poważnie swoich obowiązków nawet na podstawowym, czysto „biznesowym” poziomie, a więc przestrzegania prawa oraz rzetelności i uczciwości wobec pracowników i klientów.
12
Stosunek ogółu społeczeństwa polskiego do przedsiębiorców i firm nie jest pozytywny. Składają się na to zarówno pewne pozostałości po poprzednim systemie gospodarczo-politycznym, jak i doświadczenia ostatnich lat transformacji gospodarczej, niestety obfitującej w szereg negatywnych zjawisk, takich jak wysokie bezrobocie, grupowe zwolnienia, nieprzestrzeganie kodeksu pracy, różnego rodzaju afery gospodarcze itp.
13
Obecnie głównymi źródłami informacji o postępowaniu firm w kwestiach społecznych, etycznych lub ekologicznych są rozmowy z innymi ludźmi oraz informacje z mediów.
14
CSR w C.P.U. ZETO Jelenia Góra
18
KODEKS ETYKI O wartości przedsiębiorstwa decydują nie tylko środki produkcji, kapitał i dochody, ale także panujące w nim zwyczaje i sposób traktowania pracowników. W działalności biznesowej należy kierować się standardami etycznymi, budować partnerskie relacje z klientami i pracownikami z poszanowaniem ich praw i godności.
19
Dbałość o dobre imię firmy
KODEKS ETYKI Dbałość o dobre imię firmy Pracownik działa w zgodzie z interesem Firmy i dba o jej dobrą reputację. kompetencje i uczciwość – cechy, na których opiera się nasza praca. Prezentujemy tylko i wyłącznie poglądy Firmy a nie nasze własne. Z wartości rzeczowych i intelektualnych Firmy jak i jej klientów korzystamy tylko zgodnie z prawem w zakresie, jakim jesteśmy do tego uprawnieni. Świadczymy usługi profesjonalnie zgodnie z odpowiednimi standardami. Nie fałszujemy danych w sprawozdawczości. Nie dopuszczamy do konfliktów wewnątrz jak i na zewnątrz Firmy. Nie czerpiemy korzyści materialnych z racji pełnionych obowiązków. Nie przystępujemy do przedsięwzięć biznesowych, które naruszają prawo. Nasza działalność gospodarcza nie może destruktywnie działać na środowisko naturalne. W miarę możliwości i kondycji Firmy angażujmy się w akcje dobroczynne i charytatywne regionu. przestrzegamy i stosujemy Krajowe przepisy antykorupcyjne (np. art. 229 KK, art.15 a ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, ustawa o CBA, ustawa o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych) oraz postępujemy zgodnie z zasadami w nich określonymi. Popieramy również zasady związane z działaniami antykorupcyjnymi które są określone w innych aktach prawnych: -Amerykańska ustawa o przeciwdziałaniu korupcji za granicą (Foreign Corrupt Practices Act, FCPA). -Konwencje międzynarodowe: Konwencja OECD z 1997r., prawnokarna konwencja Strasburska z 1999r. i Konwencja ONZ z 2003r.
20
Relacje wewnątrz firmy
KODEKS ETYKI Relacje wewnątrz firmy Nie ma mniej lub bardziej ważnych stanowisk. Nie ma podziału „my „ i „oni” gdyż jest to sprzeczne z podstawowymi zasadami etyki w biznesie. Dbamy o porządek i bezpieczeństwo w miejscu naszej pracy. W razie wątpliwości korzystamy z wiedzy i fachowości innych pracowników firmy. Udzielamy rad i pomocy innym, którzy nas o to poproszą. Staramy się zachować równowagę pomiędzy pracą zawodową a życiem osobistym. Niedopuszczalna w Firmie jest dyskryminacja i molestowanie. Niedopuszczalne w Firmie jest używanie narkotyków i alkoholu. Prywatność pracownika objęta jest tajemnicą. Pracownik powinien mieć zapewniony rozwój, jeżeli ma to podnieść jego kwalifikacje i przynieść korzyści firmie. Każdy pracownik zobowiązany jest również do przestrzegania najwyższego poziomu kultury osobistej, prezentowania wysokich walorów etycznych i moralnych, schludności pi elegancji, mając świadomość reprezentowania wizerunku przedsiębiorstwa. Nie nadużywamy własności firmy do użytku osobistego.
21
KODEKS ETYKI Szacunek dla innych Profesjonalizm
Dotrzymujemy obietnic w stosunku do klienta jak i pracowników. Konkurujemy zgodnie z prawem i zasadami etyki. Uczciwie kalkulujemy i operujemy nasza ceną. Klientów traktujemy uprzejmie, uczciwie i z szacunkiem. W przypadku pojawiających się problemów, doradzamy klientowi i wspólnie szukamy najlepszych rozwiązań. Rzetelnie informujemy klienta o odchyleniach jakościowych w realizacji usług. Profesjonalizm Znamy nasze obowiązki. Szanujemy czas klientów jak i współpracowników. Chronimy poufność danych naszych klientów oraz pracowników firmy. Precyzyjnie określamy warunki współpracy. Właściwie dopasowujemy ofertę do potrzeb klienta.
23
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.