Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Szczebla Centralnego Siatkówki Plażowej
Szkolenie Sędziów Szczebla Centralnego Siatkówki Plażowej Łódź
2
Agenda. Wstęp Teoretyczne aspekty sędziowania: Przepisy Gry
Instrukcje i Procedury Casebook Podsumowanie Zmiany obowiązujące w sezonie 2012
3
Teoretyczne aspekty sędziowania.
1 Pole gry Pole gry składa się z boiska do gry i wolnej strefy. Boisko do gry jest prostokątem o wymiarach 16 x 8 m, otoczonym wolną strefą o szerokości przynajmniej 3 m, z przestrzenią wolną od jakichkolwiek konstrukcji (zadaszenia) do wysokości przynajmniej 7 m od podłoża. Pole gry musi być umieszczone na możliwie jak najbardziej równym, płaskim oraz jednolitym terenie piaszczystym, wolnym od kamieni, muszelek i innych przedmiotów mogących spowodować skaleczenie lub kontuzję zawodników. Na zawodach FIVB warstwa sypkiego, nie ubitego piasku musi mieć, co najmniej 40 cm głębokości.
4
Teoretyczne aspekty sędziowania.
1 Pole gry Powierzchnia pola gry nie może stwarzać żadnego niebezpieczeństwa spowodowania kontuzji zawodników Boisko jest wyznaczone przez dwie linie boczne i dwie linie końcowe. Zarówno linie boczne, jak i linie końcowe należą do boiska. Wszystkie linie mają od 5 do 8 cm szerokości. Linie boiska powinny być wykonane z taśmy o dużej trwałości, zaś wszystkie elementy mocujące powinny być wykonane z miękkiego i elastycznego materiału. PROCEDURA SPRAWDZANIA WYMIARÓW POLA GRY
5
Teoretyczne aspekty sędziowania.
1 Pole gry – CASEBOOK, Wytyczne dla sędziów 1.4 Podczas meczu pomiędzy drużynami mężczyzn Włoch i Francji zawodnik Włoch biegł w kierunku linii bocznej boiska w celu odbicia piłki. Podczas tej akcji zahaczył stopą o znajdującą się tuż pod piaskiem metalową część mocującą linię. Zawodnik uległ kontuzji, co uniemożliwiło mu dalszą grę. Jakie powinno być postępowanie sędziów by nie dopuścić do takiej sytuacji? Sędziowie powinni wykryć tego typu zagrożenie podczas przedmeczowej inspekcji pola gry. W żadnym wypadku nie można używać metalowych kotw do mocowania linii boiska. Przed meczem sędziowie muszą sprawdzić całe pole gry i wyposażenie, a w szczególności linie, powierzchnię boiska, słupki i podest sędziowski w celu wyeliminowania potencjalnych zagrożeń. Uwaga: Podczas rozgrzewki, przed rozpoczęciem każdego meczu, SĘDZIOWIE muszą przeprowadzić inspekcję boiska oraz wolnej strefy sprawdzając symetrię pola gry, bezpieczeństwo oraz warunki gry.
6
Teoretyczne aspekty sędziowania.
1.5 Warunki pogodowe – CASEBOOK, Wytyczne dla sędziów Warunki pogodowe nie mogą stwarzać zagrożenia odniesienia kontuzji przez zawodników. Uwaga: Jeżeli temperatura i/lub złe warunki pogodowe mogą wpływać na bezpieczny przebieg zawodów, ostateczną decyzję odnośnie przeprowadzenia zawodów podejmuje Delegat Techniczny FIVB (SG). 1.7 Podczas meczu turnieju World Tour kobiet, zawodniczki obydwu zespołów Australii i Stanów Zjednoczonych podeszły do sędziego I, prosząc o przerwanie meczu, z powodu silnego deszczu. Na jakich procedurach powinni opierać się sędziowie podejmując tą decyzję? Sędziowie muszą pamiętać, że przeważnie decyzję o całkowitym przerwaniu gry podejmuje Sędzia Główny lub Delegat Techniczny turnieju. Przerwać grę tylko w wypadku znaczącego niebezpieczeństwa.
7
Teoretyczne aspekty sędziowania.
2.4 Wysokość siatki - Wytyczne dla sędziów Wysokość siatki wynosi 2,43 m dla mężczyzn i 2,24 m dla kobiet. Wysokość siatki mierzona jest na środku boiska za pomocą przymiaru sztywnego. Wysokość na dwóch końcach siatki (nad liniami bocznymi) musi być dokładnie taka sama i nie może być większa niż 2 cm ponad wysokość przepisową. Uwaga: Po wcześniejszym wyrównaniu powierzchni boiska przed rozpoczęciem losowania SĘDZIA DRUGI jest odpowiedzialny za sprawdzenie wysokości siatki. Grupy wiekowe Dziewczęta Chłopcy 16 lat i młodsi 2,24 m 14 lat i młodsi 2,12 m 12 lat i młodsi 2,00 m
8
Teoretyczne aspekty sędziowania.
2.4 Wysokość siatki – CASEBOOK 1.10 W meczu mężczyzn pomiędzy Republiką Południowej Afryki i Stanami Zjednoczonymi, przy wyniku 0-3, kapitan drużyny USA poinformował sędziego I, że wysokość siatki jest nieprzepisowa i poprosił o jej sprawdzenie. Po dokonaniu pomiarów okazało się, że na środku siatka jest za niska o 3cm. Sędzia I poprosił obsługę boiska o skorygowanie jej wysokości, a następnie wznowiono mecz bez zmiany wyniku. Czy Sędzia I miał rację podejmując takie decyzje? Sędzia postąpił słusznie, gdyż nie ma możliwości określenia, kiedy wysokość siatki stała się nieprzepisowa. W większości wypadków dobrze jest uznać prośbę gracza za uzasadnioną.
9
Teoretyczne aspekty sędziowania.
3. PIŁKA Piłka musi mieć kształt kulisty. Powinna być wykonana z materiału elastycznego (skóra, syntetyczna skóra lub podobny materiał), odpornego na wilgoć i nie pochłaniającego wody tzn. powinna być przystosowana do gry na świeżym powietrzu podczas deszczu. Wewnątrz piłki powinna znajdować się dętka wykonana z gumy lub podobnego materiału. Proces zaaprobowania materiału typu syntetyczna skóra regulują odpowiednie przepisy FIVB. Kolor: Jasny (np. pomarańczowy, żółty, różowy, biały itp.) Obwód: cm dla zawodów FIVB Ciężar: g Ciśnienie wewnętrzne: mbar lub hPA (0,175-0,225 Kg/cm2)
10
Teoretyczne aspekty sędziowania.
3. PIŁKA - Wytyczne dla sędziów 1. Piłka MIKASA VLS 300 (o obwodzie 67±1cm), jest to jedyna i oficjalna piłka, która może być używana podczas oficjalnych międzynarodowych zawodów FIVB. 2. SĘDZIA DRUGI przed meczem ma obowiązek zebrać cztery piłki meczowe i sprawdzić czy wszystkie charakteryzują się tymi samymi parametrami (kolor, obwód, waga i ciśnienie). W asyście SĘDZIEGO PIERWSZEGO wybiera trzy piłki meczowe i jedną rezerwową. Uwaga: Zawodnicy nie mają prawa do decydowania, które piłki będą używane podczas ich meczu. 3. Przed rozpoczęciem pierwszego seta SĘDZIA DRUGI ma obowiązek przekazać 3 piłki meczowe w kolejności: do podawaczy na pozycjach 2 i 5 a następnie do zawodnika zagrywającego. Uwaga: Przed rozpoczęciem 3 seta, jeżeli to możliwe, podaje piłkę do zawodnika zagrywającego. 5. Waga oraz ciśnienie wewnętrzne piłek meczowych powinny być utrzymywane na stałym poziomie w ciągu całego dnia zawodów.
11
Teoretyczne aspekty sędziowania.
3. PIŁKA - CASEBOOK 1.13 W lutym, podczas brazylijskich turniejów, przeważają bardzo wysokie temperatury. Zawodnicy często proszą o sprawdzenie ciśnienia powietrza wewnątrz piłki. Co powinni zrobić sędziowie, aby uniknąć tej sytuacji? Sędziowie muszą uważać, aby nie wystawiać piłki na zbyt długie działanie promieni słonecznych, co znacznie zmienia jej ciśnienie. Ponieważ ciśnienie wewnątrz piłek naturalnie zmienia się w ciągu dnia wraz ze zmianą temperatury, następujące aspekty należy sprawdzać, przed każdym spotkaniem: Miejsce przechowywania piłek rezerwowych - powinno być suche i nienarażone na bezpośrednie działanie promieni słonecznych Ciśnienie wewnątrz wszystkich piłek, włączając w to piłki rezerwowe - musi być konsekwentnie sprawdzane przed każdym spotkaniem Należy zapewnić sobie dostęp do ciśnieniomierza, pompki i zaworu do spuszczania powietrza Piłki powinny być wyraźnie oznakowane / podpisane by można je było pogrupować z pozostałymi podobnymi piłkami Należy tak dobrać ciśnienie wewnątrz piłki, by zawierało się w dolnym przedziale skali ( hPa; 0,199 – 0,204kg/cm2)
12
Teoretyczne aspekty sędziowania.
3. PIŁKA - CASEBOOK 1.14 W cyklu turniejów Azji, podczas monsunów (pora deszczowa), w trakcie meczów często pada deszcz. Co powinien zrobić sędzia, aby ciśnienie wewnątrz piłki oraz jej ciężar utrzymać na stałym, niezmiennym poziomie? Sędziowie muszą zapewnić, by piłka zanadto nie zamokła lub zawilgotniała, co spowoduje zmianę jej ciśnienia i wagi. Ilość dostępnych piłek: - może być wymagana większa ilość piłek (np. 5) i powinny być one wycierane tak często jak jest to możliwie Podawacze piłek powinni używać ręczników do wycierania piłek, a w szczególności ci podawacze w pobliżu zawodnika zagrywającego Należy zapewnić sobie dostęp do ciśnieniomierza, pompki, zaworu do spuszczania powietrza oraz taśmy mierniczej Torby lub inne ochraniacze powinny być dostępne w celu ochrony piłek Podczas całego dnia powinien być często sprawdzany stan piłek oraz ich wewnętrzne ciśnienie.
13
Teoretyczne aspekty sędziowania.
5. Wyposażenie zawodników – wytyczne dla sędziów, regulamin SĘDZIOWIE muszą sprawdzić czy: 1. Strój zawodników jest zgodny z wymaganiami określonymi w regulaminie turnieju. 6.2 We wszystkich rozgrywkach mężczyzn (chłopców), których dotyczy niniejszy regulamin (rozgrywek PZPS 2012), strój sportowy zawodników składa się z: krótkich spodenek, gdzie długość spodenek jest określona przez odległość materiału od kolan. Odległość ta musi być większa niż 10 cm, 6.6 Sędzia pierwszy może dopuścić do gry zawodników w spodenkach, których długość nie jest zgodna z regulaminem. W przypadku potwierdzenia tego faktu przez sędziego głównego w protokole z meczu, zespół jest karany odjęciem 10 punktów rankingowych za każdego zawodnika występującego w „za długich spodenkach”.
14
Teoretyczne aspekty sędziowania.
5. Wyposażenie zawodników – wytyczne dla sędziów, 3. SĘDZIA PIERWSZY może zezwolić jednemu lub kilku zawodnikom na grę w skarpetkach/obuwiu. Uwaga: Użycie skarpetek/obuwia może być wskazane ze względu na jakość (zanieczyszczenie) piasku lub możliwość odniesienia urazu, jednak zawodnicy muszą uzyskać zgodę SĘDZIEGO PIERWSZEGO na grę w skarpetkach/butach. 4. W przypadku niskiej temperatury SĘDZIA PIERWSZY może zezwolić zawodnikom na grę w strojach chroniących przed zimnem. Uwaga: Gra w legginsach jest dozwolona, gdy temperatura spadnie poniżej 15O C. Uwaga: W przypadku niskiej temperatury stroje noszone przez zawodników muszą być tego samego typu, w tym samym stylu, tego samego producenta, w tym samym kolorze oraz posiadać takie same nadruki reklamowe. 6. Zawodnicy powinni mieć na sobie odpowiednie stroje od momentu wejścia na pole gry do momentu jego opuszczenia.
15
Teoretyczne aspekty sędziowania.
5. Wyposażenie zawodników – wytyczne dla sędziów, CASEBOOK 7. Zespoły mają przydzielone strefy odpoczynku i muszą używać tych samych stref w ciągu całego meczu. Uwaga: Wszelkie wątpliwości dotyczące przydziału stref odpoczynku oraz wskazanie zespołu, który musi zmienić koszulki - w przypadku, gdy obydwa zespoły przybędą na mecz w koszulkach tego samego koloru rozstrzygane są przez losowanie (zgodnie z Przepisem 5.2.1) Uwaga: W trakcie całego spotkania jednym z obowiązków SĘDZIEGO DRUGIEGO jest monitorowanie ilości wody przeznaczonej dla zawodników – ma być ona dostępna dla nich przez cały czas. 2.6 Podczas akcji w meczu, spodenki zawodnika drużyny Australii przypadkowo uległy dużemu rozdarciu. Sędzia zezwolił, aby zawodnik bez zbędnych opóźnień w grze wymienił spodenki na identyczną parę. Sędzia zachował się prawidłowo. 6.5 We wszystkich rozgrywkach PZPS każdy zespół ma obowiązek posiadania, co najmniej 2 kompletów strojów sportowych.
16
Teoretyczne aspekty sędziowania.
8 Przygotowanie do meczu – Regulamin -10 min Koniec poprzedniego meczu. Sędziowie wypełniają pomeczowe obowiązki i opuszczają pole gry. - 8 min Zapowiedź nowego meczu. Nowe zespoły i kolejna komisja sędziowska wchodzą na pole gry. Zawodnicy muszą mieć na sobie oficjalne stroje sportowe. Zawodnicy mogą się rozgrzewać w polu gry. Sędziowie sprawdzają wyposażenie boiska, warunki gry, strefy dla zawodników oraz protokół z meczu. - 7 min. Losowanie (UWAGA! Losowanie nie może się odbyć, jeśli, nie ma przygotowanego protokołu). Losowanie odbywa się w strefie między słupkiem a stolikiem sekretarza. Kapitanowie podpisują protokół i zaznaczają w nim „gwiazdką” zawodnika, który w ich zespole będzie zagrywał jako pierwszy. - 6 min. Rozpoczęcie oficjalnej rozgrzewki na siatce. Sędzia pierwszy daje sygnał gwizdkiem, jednocześnie sygnalizując ile minut będzie trwała rozgrzewka bądź ile minut pozostało do jej zakończenia, (jeżeli, losowanie z różnych powodów nie odbyło się 7 minut przed rozpoczęciem meczu) - 1 min. Zakończenie oficjalnej rozgrzewki. Zawodnicy opuszczają boisko i siadają na krzesełkach w strefach dla zawodników. Sędziowie udają się na swoje stanowiska. Sędzia pierwszy na podeście, zaś sędzia drugi przed stolikiem sekretarza. Sędziowie liniowi oraz obsługa boiska również zajmują swoje miejsca w polu gry. Po zajęciu miejsc przez sędziów, spiker dokonuje prezentacji sędziów, a następnie indywidualnej prezentacji zawodników. W przypadku braku przedstawienia sędziów i zawodników na sygnał sędziego pierwszego zawodnicy ustawiają się za liniami końcowymi po tej stronie boiska, po której zajęli krzesełka (Rysunek 1). Na kolejny sygnał sędziego pierwszego zawodnicy podbiegają do siatki, witają się z przeciwnikami i zajmują miejsca na stronie boiska, na której będą rozpoczynać grę (Rysunek 2). 0 min. Rozpoczęcie meczu. Koniec meczu Sędzia pierwszy schodzi z podestu i staje za linia boczną w pobliżu swojego stanowiska. Sędzia drugi dołącza do sędziego pierwszego. Zawodnicy dziękują przeciwnikom za grę, podchodzą do sędziów i dziękują sędziom. Cała obsada sędziowska przechodzi wzdłuż siatki do stolika sekretarza. Kapitanowie podpisują protokół, po czym zawodnicy szybko zabierają swoje rzeczy i opuszczają pole gry. Sędziowie sprawdzają i podpisują protokół, a następnie wyprowadzają zespoły, jeżeli zespoły nie opuściły jeszcze pola gry.
17
Teoretyczne aspekty sędziowania.
8 Przygotowanie do meczu – procedury, Wytyczne dla sędziów Trenerzy mają prawo pozostać na polu gry podczas rozgrzewki ich drużyny aż do rozpoczęcia oficjalnego ceremoniału gry. 2. Ważne jest, aby SĘDZIOWIE przestrzegali przedmeczowego ceremoniału (przede wszystkim kontrolowali długość rozgrzewki), aby nie spowodować przedłużenia się turnieju w ciągu dnia. Przedmeczowy ceremoniał powinien być potwierdzony na Odprawie Technicznej. SĘDZIOWIE muszą znać przedmeczowy ceremoniał oraz nie dopuścić do wystąpienia opóźnień. Uwaga: SĘDZIOWIE powinni dokładnie zapoznać się z Ceremoniałem przed rozpoczęciem i po zakończeniu meczu, a zwłaszcza z czasem trwania poszczególnych części i kluczowymi elementami Ceremoniału.
18
Teoretyczne aspekty sędziowania.
8 Przygotowanie do meczu –Wytyczne dla sędziów 3. Ważne jest, aby postępować zgodnie z Ceremoniałem, w celu uniknięcia nieporozumień w przypadku zakończenia meczu walkowerem, z powodu nieobecności jednego z zespołów na boisku. SĘDZIOWIE nie powinni zakładać, że zespół nie przystąpi do gry, wiedząc, że zespół przegrał poprzedni mecz walkowerem. Należy upewnić się, że protokół jest prawidłowo wypełniony przed pozwoleniem komukolwiek na podpisanie protokołu. Należy również powiadomić Delegata Sędziowskiego (w rozgrywkach PZPS - Sędziego Głównego) o możliwości zakończenia meczu walkowerem. Losowanie powinno być przeprowadzone. Obecni zawodnicy powinni zostać poinformowani gwizdkiem o rozpoczęciu i zakończeniu oficjalnej rozgrzewki. Następnie SĘDZIA gwiżdże na rozpoczęcie meczu. Jeżeli w tym momencie zespół jest niekompletny, przyznaje się walkower.
19
Teoretyczne aspekty sędziowania.
13 odbicie Piłki 13.5 Błędy powstające podczas odbicia piłki CZTERY ODBICIA: Zespół odbija piłkę cztery razy przed przebiciem piłki na stronę przeciwnika (Przepis ) ODBICIE Z POMOCĄ: Zawodnik korzysta z pomocy partnera z zespołu lub innego przedmiotu w celu odbicia piłki w obrębie pola gry (Przepis 13.3) PIŁKA PRZYTRZYMANA: zawodnik nie odbił piłki (Przepis ) o ile nie miało to miejsca w akcji obronnej przy silnej, trudnej do obrony piłce (Przepis a)) lub w wyniku równoczesnego odbicia nad siatką przez zawodników z przeciwnych zespołów piłka została przez chwilę przytrzymana (Przepis b)) PODWÓJNE ODBICIE: zawodnik odbija piłkę dwa razy z rzędu lub piłka kolejno odbija się od różnych częściami ciała zawodnika (Przepisy i ).
20
Teoretyczne aspekty sędziowania.
13 odbicie Piłki – Wytyczne dla sędziów 6. Podczas akcji zawodnika który rozgrywa piłkę palcami oburącz sposobem górnym, piłka musi być odbita w jednym krótkim ruchu. Nie można wykonać znacznego ruchu w dół podczas kontaktu rąk z piłką i piłka nie może zauważalnie zostać zatrzymana w rękach zawodnika. Uwaga: Technicznie podczas każdego rozegrania piłki palcami piłka podczas kontaktu z dłońmi porusza się w dół i zostaje w pewnym momencie w punkcie martwym. Tylko szybkość wykonania odbicia determinuje „głębokość” ruchu rąk w dół czy długość kontaktu piłki z dłońmi i jeżeli jest znacząco widzialna konsekwencją jest błąd odbicia Uwaga: W Siatkówce Plażowej występują różne sposoby wystawiania lub przebijania piłki. SĘDZIA musi rozumieć istotę tych odbić koncentrując się na ich długości (kładąc szczególny nacisk podczas oceny piłki przytrzymanej na długość kontaktu z piłką) i jak technicznie poprawne czy czyste było odbicie (koncentrując się na ocenie piłki podwójnej nie jest wyznacznikiem rotacja piłki lecz oczywisty błąd – różnica w czasie kontaktu obu dłoni z piłką, jeżeli wystąpiła i była zauważona przez SĘDZIEGO)
21
Teoretyczne aspekty sędziowania.
13 odbicie Piłki – Wytyczne dla sędziów 7. W akcji obronnej, przy silnej, trudnej do obrony piłce, piłka może być przez chwilę przytrzymana przy odbiciu palcami sposobem górnym. Dobrym sposobem na ocenę silnej, trudnej do obrony piłki jest czas, jaki ma zawodnik broniący, aby zareagować na taki atak. Jeżeli zawodnik broniący miał czas na podjęcie decyzji lub zmianę techniki odbicia, piłka prawdopodobnie nie była silna i trudna do obrony. Uwaga: Powyższa interpretację stosuje się także do drugiego odbicia zespołu, jeżeli kontakt piłki z blokiem był nieznaczny, a piłka nadal pozostaje trudna do obrony, lub do akcji w obronie (pierwsze odbicie zespołu) po odbiciu piłki od bloku. Uwaga: Silna, trudna do obrony piłka może być skierowana przez zawodnika stojącego na ziemi. Nie jest konieczne, aby zawodnik wyskoczył i zaatakował piłkę. SĘDZIOWIE muszą stosować niezmienne kryteria oceny silnej, trudnej do obrony piłki, rozumiejąc naturę ataku, w momencie, kiedy piłka przekracza pionową płaszczyznę siatki lub kiedy piłka dotyka bloku lub siatki po przekroczeniu pionowej płaszczyzny siatki.
22
Teoretyczne aspekty sędziowania.
13 odbicie Piłki – casebook 5.13 Zawodnik kanadyjski pierwsze odbicie po ataku gracza Portugalii wykonał palcami oburącz sposobem górnym. Jakimi wyznacznikami powinien kierować się sędzia w ocenie tego odbicia? Sędzia powinien rozważyć swoją ocenę w dwóch kategoriach. Po pierwsze powinien zdecydować czy była to silna, trudna do obrony piłka, czy lekki atak. Na ocenę tą powinno się składać: Czy zawodnik miał czas na zmianę techniki przyjęcia piłki? Czas i odległość pomiędzy akcją ataku i obrony Czy prędkość piłki zmieniła się poprzez kontakt z blokiem lub siatką? Czy jest to akcja z natury defensywna czy ofensywna? Jeżeli ataku nie zakwalifikowano jako trudną do obrony piłkę (lekki atak), sędzia musi wziąć pod uwagę: Odbicie musi być bezwzględnie czyste i krótkie (jeżeli była to akcja z użyciem palców). Kontakt z piłką musi nastąpić w jednej akcji i piłka nie może być przytrzymana (jeżeli była to akcja bez użycia palców). Podobne kryteria można zastosować przy pierwszym odbiciu po bloku.
23
Teoretyczne aspekty sędziowania.
15 zawodnik przy siatce – Wytyczne dla sędziów 1. Zwracamy uwagę na tekst przepisu 15.3 odnoszący się do kontaktu zawodnika z siatką, uwypuklając w szczególności brzmienie przepisu Kontakt z siatką lub antenką przepis (15.4.3) nie jest błędem, o ile nie miało to miejsca w czasie akcji, w której odbywała się gra piłką lub, o ile nie miało to wpływu na przebieg gry. Akcja w której odbywa się gra piłką to akcja w której zawodnik znajduje się w pobliżu piłki starając się ją odbić. a) Jeżeli zawodnik jest gotowy do gry na swojej połowie boiska a piłka skierowana przez zespół przeciwny w siatkę spowoduje, że siatka dotknie zawodnika (Przepis ), zawodnik nie popełnia błędu. b) przypadkowy kontakt siatki z zawodnikiem w sytuacji, kiedy siatka znacząco zmieniła swoje normalne położenie i kształt pod wpływem wiatru, nie powinien być traktowany jako niezgodny z przepisami i gra powinna być kontynuowana. Uwaga: Zawodnik który bierze udział w grze piłką to zawodnik, który znajduje się w blisko / w pobliżu piłki, stara się odbić piłkę i od początku takiej akcji w kierunku piłki aż do momentu zakończenia, gdzie zakończenie oznacza, że rozpatrywany zawodnik uzyska balans lub rozpocznie nowy ruch.
24
Teoretyczne aspekty sędziowania.
17 ATAK – Wytyczne dla sędziów 1. Wykonanie ataku otwartą dłonią przebijając piłkę palcami lub ”kiwając” jest błędem. Dozwolone jest uderzenie piłki usztywnionymi palcami lub kostkami palców. Uwaga: W przypadku kontaktu opuszków palców z piłką, palce dotykające piłkę muszą być usztywnione i trzymane razem. Uwaga: Należy zwrócić uwagę na sytuacje, w której zawodnik najpierw dotyka piłki palcami, a następnie pcha piłkę w blok powodując przytrzymanie piłki nad siatką. W takiej sytuacji zawodnik najpierw popełnia błąd ataku i błąd ten powinien zostać odgwizdany.
25
Teoretyczne aspekty sędziowania.
V Sytuacje w grze– casebook, procedury 5.4 Zawodniczka drużyny niemieckiej zaatakowała piłkę, która upadła bardzo blisko linii. Sędzia liniowy zasygnalizował „aut”, lecz obaj sędziowie byli przekonani, że piłka dotknęła linii. Jak sędziowie powinni postąpić w tej sytuacji? Sprawdzanie Śladu Upadku Piłki jest ważną procedurą. Może być ona używana do weryfikacji informacji potrzebnych do podjęcia decyzji, do ostudzania reakcji zawodników, a także daje możliwość Sędziemu I podjęcia ostatecznego werdyktu. Procedura Sprawdzenia Śladu Upadku Piłki
26
Teoretyczne aspekty sędziowania.
19 przerwy dla zespołu – Wytyczne dla sędziów 1. Każdy zespół ma prawo do najwyżej jednej przerwy w secie. Długość przerwy dla zespołu wynosi 30 sekund. Przerwa nie może zostać skrócona. Uwaga: SĘDZIA powinien rozpocząć odmierzanie czasu trwania przerwy dla zespołu od momentu zakończenia sygnalizacji, kiedy nie ma wątpliwości, że obydwa zespoły widziały sygnalizację, a nie od momentu, kiedy ostatni zawodnik opuści boisko. Wykorzystując zdrowy rozsądek do określenia momentu rozpoczęcia odmierzania czasu, przekazuje się obydwu zespołom jednoznaczną informację, że gra jest przerwana i zaczyna się przerwa. Uwaga: W normalnych warunkach, w celu odmierzenia czasu trwania przerwy dla zespołu należy postąpić zgodnie z poniższymi zasadami: 15 sekund na opuszczenie boiska (rozpoczęcie odmierzania czasu zgodnie z tym, co napisano powyżej). 30 sekund przerwy dla zespołu w przydzielonej strefie odpoczynku. SĘDZIA DRUGI gwiżdże po 45 sekundach od momentu rozpoczęcia przerwy i sygnalizuje zawodnikom, aby powrócili na boisko. SĘDZIA DRUGI wykazuje aktywność w sygnalizowaniu zawodnikom, aby powrócili na boisko.
27
Teoretyczne aspekty sędziowania.
20 opóźnienia gry – Wytyczne dla sędziów Opóźnieniem gry jest każde działanie zespołu uniemożliwiające wznowienie gry. 1. Przykładami opóźniania gry są: (a) Przedłużanie 12 sekundowych przerw pomiędzy akcjami bez zgody sędziów; (b) Próba spowolnienia tempa meczu; (c) Dyskusje z SĘDZIAMI na temat podjętych decyzji lub nałożonej kary; (d) Przeciągające się dyskusje z SĘDZIAMI na temat interpretacji przepisów gry i/lub ich zastosowania, lub odmowy kontynuowanie gry po otrzymaniu wyjaśnienia od SĘDZIÓW; (e) Przedłużanie przerwy dla zespołu lub zmiany stron boiska; (f) Powtarzające się w tym samym secie prośby nieuzasadnione; (g) Powtarzające się pytania o liczbę wykorzystanych przerw dla zespołu; Uwaga: Zawodnicy używają wielu różnych metod opóźniania gry, mających na celu spowolnienie tempa meczu. SĘDZIOWIE muszą dokładnie rozpoznać stosowane metody, zapewniając stałe tempo meczu i taką samą długość przerw miedzy akcjami. SĘDZIOWIE muszą być niezmienni w stosowaniu ostrzeżeń i nakładaniu kar za podobne taktyki opóźniania meczu.
28
Teoretyczne aspekty sędziowania.
20 opóźnienia gry – Wytyczne dla sędziów Uwaga: SĘDZIA PIERWSZY może zezwolić na wydłużenie czasu pomiędzy akcjami tylko w przypadku jeśli nie wyrażenie zgody mogłoby spowodować znaczne niebezpieczeństwo, lub groźba niebezpieczeństwa dla zawodnika, lub obniżyć wizerunek / prezencję meczu. Przepis 12 sekund ma na celu zapobieganiu opóźnień w grze spowodowanych przez zawodników, którzy poprawiają linie, przedłużają rozmowy ze swoim partnerem, używają ręczników, wycierają okulary, itp. Uwaga: Zawodnicy powinni bezpośrednio przygotowywać się do następnej akcji, lecz jeżeli chcą użyć ręcznika, wytrzeć okulary, itp. mogą to zrobić ale od razu po zakończeniu akcji, tak by mogli zacząć przygotowywać się do następnej akcji co najwyżej po około 8 sekundach. Uwaga: W przypadku niewielkiego opóźnienia pomiędzy akcjami SĘDZIA najpierw powinien ostrzec słownie (wskazując drużynom powrót na swoje miejsca w celu kontynuowania gry), lecz powtarzające się opóźnienia muszą być sankcjonowane. 3. Sędziowie muszą odrzucać wszystkie próby dyskusji zawodników dotyczące akcje gry z piłką czy nałożonych kar. Uwaga: W przypadku, gdy zawodnik nalega, SĘDZIA PIERWSZY powinien natychmiast ukarać zespół za opóźnianie gry.
29
Teoretyczne aspekty sędziowania.
21 Wyjątkowe przerwy w grze – Wytyczne dla sędziów Jeżeli w czasie, kiedy piłka jest „w grze” nastąpi wypadek, sędzia musi natychmiast przerwać grę. 1. Jeśli zdaniem SĘDZIÓW, kontuzja zawodnika nastąpiła w czasie gry i jeżeli akcja będzie kontynuowana stan zawodnika może się pogorszyć, SĘDZIA musi natychmiast zagwizdać w celu przerwania gry. Sędzia II musi zadać zawodnikowi następujące pytania: „Czy jesteś w stanie kontynuować grę czy potrzebujesz pomocy medycznej”? W przypadku wyboru pomocy medycznej „Pomocy medycznej Twojej drużyny czy oficjalnej turnieju?” I dodatkowo „Potrzebujesz masażysty, fizjoterapeuty, czy obydwu?”
30
Teoretyczne aspekty sędziowania.
23.2 Kary (Konsekwencje niewłaściwego zachowania) OSTRZEŻENIE ZA NIEWŁAŚCIWE ZACHOWANIE: za niesportowe zachowanie nie ma kary, jakkolwiek zawodnik zostaje ostrzeżony przed konsekwencjami powtórnego niesportowego zachowania w tym samym secie UPOMNIENIE ZA NIEWŁAŚCIWE ZACHOWANIE: za zachowanie naganne lub powtórne niesportowe zachowanie zespół jest karany przegraniem akcji WYKLUCZENIE: powtórne zachowanie naganne lub zachowanie obraźliwe karane jest wykluczeniem. Zawodnik ukarany wykluczeniem musi opuścić pole gry, a jego zespół zostaje zdekompletowany w secie DYSKWALIFIKACJA: w przypadku agresji, ukarany zawodnik musi opuścić pole gry, a jego zespół zostaje zdekompletowany w meczu. Zawodnik może być ukarany UPOMNIENIEM za niewłaściwe zachowanie więcej niż jeden raz w secie. Kumulacja kar odnosi się tylko do jednego seta. Dyskwalifikacja spowodowana agresją nie wymaga wcześniejszego karania.
31
Teoretyczne aspekty sędziowania.
23.2 Kary (Konsekwencje niewłaściwego zachowania) - wytyczne Uwaga: SĘDZIOWIE muszą ukarać w sposób zdecydowany dyskusje pomiędzy zawodnikami a członkami komisji sędziowskiej, które przekraczają ogólnie przyjęte normy zachowania. Należy zwrócić uwagę na gesty, ton głosu, brak poszanowania wyposażenia boiska (w szczególności piłki i siatki) oraz przedłużające się dyskusje z sędziami. SĘDZIOWIE mogą ukarać zawodnika upomnieniem za niewłaściwe zachowanie (czerwona kartka) bez wcześniejszego udzielenia ostrzeżenia. Uwaga: Sytuacje, w których zawodnik w nadmiernym stopniu wykazuje brak poszanowania dla wyposażenia boiska uznawane są za zachowanie naganne. Uwaga: W międzynarodowych zawodach FIVB jeżeli, kiedykolwiek wystąpi niszczenie wyposażenia, lub zawodnik będzie zachowywał się obelżywie w stosunku do sędziów lub obsługi boiska, to prowadzić to będzie do nałożenia przez sędziego kary upomnienia lub wyższej.
32
Teoretyczne aspekty sędziowania.
23.2 Kary (Konsekwencje niewłaściwego zachowania) - regulamin Delegat Techniczny PZPS obecny na zawodach PZPS, a w przypadku nieobecności Delegata Technicznego PZPS, sędzia główny zawodów jest uprawniony do nakładania kar finansowych na zawodników (zawodniczki) biorących (biorące) udział w zawodach w następujących przypadkach: Rodzaj wykroczenia Wysokość kary (w złotych) Nieregulaminowe spodenki („za długie” lub/i „workowate” spodenki) w turnieju 50 zł Wykopanie piłki poza pole gry. 100 zł Niepodpisanie protokołu po meczu przez kapitana. Zniszczenie sprzętu lub/i wyposażenia boiska 100 zł + pokrycie zniszczeń Nie przystąpienie do gry w Turnieju Głównym. Niepotwierdzenie udziału w terminie określonym w pkt i 17.14 100 zł dla każdego zawodnika. Odrzucenie protestu z powodu Braku Podstaw do Rozpatrzenia Protestu. Niesportowe zachowanie wobec zespołu przeciwnego,organizatorów, publiczności, sędziów oraz innych osób zaangażowanych w organizację turnieju. 200 zł Niewłaściwe zachowanie podczas turnieju mające negatywny wpływ na wizerunek siatkówki plażowej.
33
Teoretyczne aspekty sędziowania.
26 Zasady składania protestów, odwołań i zażaleń - regulamin 26.1 W trakcie meczu zawodnikowi (zawodniczce) przysługuje prawo do protestu zgodnie z Przepisami Gry oraz Procedurą Rozpatrzenia Protestu Procedura Rozpatrzenia Protestu Zawodnicy w przypadku innej interpretacji mają prawo nie zgodzić się z decyzją Sędziego Głównego lub Komisarza i wówczas mają prawo podjąć dalsze postępowanie zgodnie z zasadami podanymi w punkcie 26.2 i Procedurze Rozpatrzenia Protestu Zawodnicy, sędziowie i działacze mają prawo w sprawach regulaminowych składać: wnioski, odwołania i protesty - do Wydziału Siatkówki Plażowej po wpłaceniu (gdy, jest taka potrzeba) kaucji w wysokości 200 zł na konto PZPS.
34
Zmiany obowiązujące w sezonie 2012.
Nowy protokół Komisja Sędziowska i Procedury Procedury Uwagi i zalecenia
35
Komisja Sędziowska i Procedury.
25.2 Uprawnienia Sędziego 1 Sędzia pierwszy wykonuje swoje obowiązki od rozpoczęcia do zakończenia meczu. Podlegają mu wszyscy członkowie komisji sędziowskiej i zawodnicy. W czasie meczu decyzje podejmowane przez sędziego pierwszego są ostateczne. Sędzia pierwszy może zmienić decyzje podjęte przez pozostałych sędziów, jeżeli uzna, że są one błędne. Sędzia pierwszy może wymienić sędziego, jeżeli uzna, że nie wypełnia on właściwie swoich obowiązków. Sędzia pierwszy nadzoruje również pracę podawaczy piłek. Sędzia pierwszy ma prawo do podejmowania wszelkich decyzji związanych z przebiegiem gry. Dotyczy to również sytuacji nie objętych Przepisami Gry. Sędzia pierwszy nie może pozwolić na żadne dyskusje związane z podjętymi przez niego decyzjami. Jednak na prośbę zawodnika powinien wyjaśnić przepis lub podać interpretację przepisu, na podstawie, którego podjął decyzję. Jeżeli wyjaśnienie nie satysfakcjonuje zawodnika i zawodnik składa Oficjalny Protest, sędzia pierwszy musi wyrazić zgodę na przeprowadzenie Procedury Rozpatrzenia Protestu. Przed meczem oraz w czasie meczu sędzia pierwszy jest odpowiedzialny za określenie stanu pola gry oraz innych warunków pod kątem spełnienia wymogów regulaminowych i czy pozwalają one na rozegranie meczu.
36
Komisja Sędziowska i Procedury.
25.3 Zakres obowiązków Sędziego Przed meczem sędzia pierwszy: a) sprawdza stan pola gry, piłki i inne wyposażenie, b) przeprowadza losowanie w obecności kapitanów zespołów, c) nadzoruje przebieg rozgrzewki zespołów W czasie meczu jedynie sędzia pierwszy może: a) nakładać kary za niewłaściwe zachowanie i opóźnienia b) decydować o: błędach zawodnika zagrywającego, błędzie zasłony zespołu zagrywającego, błędach w grze, błędach powstających nad siatką oraz w górnej części siatki, Po meczu sprawdza i podpisuje protokół.
37
Komisja Sędziowska i Procedury.
1.Jest ważne, aby SĘDZIOWIE odgwizdali koniec akcji, jeżeli przekonani są, że został popełniony błąd, lub wystąpiło zewnętrzne zdarzenie mające wpływ na grę, oraz wiedzą, jaki błąd został popełniony. Powinna temu towarzyszyć oficjalna sygnalizacji, wykonywana rękami. Sędzia 1 sygnalizuje wszystkie decyzje. Podczas pełnienia swoich obowiązków na słupku ma zachować prostą postawę (nie wychylać się, nie przechylać się, nie kucać, itp.) W przypadku, gdy Sędzia 2 zakończy przerwę dla odpoczynku/techniczną, a zawodnicy nie podnoszą się z krzesełek, obowiązkiem Sędziego 1 jest przywołanie zawodników gwizdkiem, z zaznaczeniem, że jeśli taka sytuacja powtórzy się ponownie, to konsekwencją będzie sankcja za opóźnianie gry. Zminimalizować przerowadzanie Procedury Sprawdzania Śladu Upadku Piłki. Jeżeli Sędzia 1 zmienia decyzje Sędziego Liniowego musi mu pogrozić palcem na znak, że nie zgadza się z sygnalizowaną przez niego informacją. Musi zwracać zawodnikowi uwagę, jeśli podawacz nr 2/5 ma piłkę a zawodnik chce piłkę od innego podawacza – PILKA JEST ZAWSZE PO TWOJEJ LEWEJ STRONIE, jeśli sytuacja po zwróceniu uwagi się powtarza należy nakładać sankcje za opóźnianie gry.
38
Komisja Sędziowska i Procedury.
26.2 Uprawnienia Sędziego Sędzia drugi pomaga sędziemu pierwszemu, ale ma również własny zakres obowiązków (Przepis 26.3). Jeżeli sędzia pierwszy nie jest w stanie wykonywać swoich obowiązków, sędzia drugi może go zastąpić Sędzia drugi może sygnalizować bez użycia gwizdka błędy, których sygnalizacja nie leży w jego kompetencjach, ale nie może wywierać nacisku na sędziego pierwszego, aby te błędy uznał Sędzia drugi nadzoruje pracę sekretarza Sędzia drugi przyznaje przerwy dla odpoczynku i sygnalizuje zmiany stron boiska, kontroluje czas ich trwania i odrzuca prośby nieuzasadnione Sędzia drugi kontroluje ilość wykorzystanych przerw dla odpoczynku i informuje sędziego pierwszego oraz zainteresowany zespół o wykorzystaniu przerwy na odpoczynek w odniesieniu do każdego seta W przypadku kontuzji zawodnika sędzia drugi przyznaje przerwę dla kontuzjowanego zawodnika i kontroluje długość tej przerwy (Przepis ) Podczas meczu sędzia drugi sprawdza parametry piłek i określa czy spełniają one wymagania regulaminowe.
39
Komisja Sędziowska i Procedury.
26.3 Zakres obowiązków Sędziego W czasie meczu sędzia drugi sygnalizuje używając gwizdka i oficjalnej sygnalizacji: a) Dotknięcie przez zawodnika siatki w jej dolnej części oraz dotknięcie przez zawodnika antenki, znajdującej się po stronie sędziego drugiego (Przepis ). b) Wejście na boisko i w przestrzeń przeciwnika pod siatką, powodujące utrudnianie gry przeciwnikowi (Przepis 15.2). c) Przejście piłki nad siatką całkowicie lub częściowo poza przestrzenią przejścia w kierunku boiska przeciwnika oraz dotknięcie przez piłkę antenki znajdującej się po stronie sędziego drugiego (Przepis 11.4). d) Dotknięcie przez piłkę przedmiotu nie biorącego udziału w grze (Przepis 11.4) Po meczu sędzia drugi podpisuje protokół.
40
Komisja Sędziowska i Procedury.
1.Jest ważne, aby SĘDZIOWIE odgwizdali koniec akcji, jeżeli przekonani są, że został popełniony błąd, lub wystąpiło zewnętrzne zdarzenie mające wpływ na grę, oraz wiedzą, jaki błąd został popełniony. Powinna temu towarzyszyć oficjalna sygnalizacji, wykonywana rękami. Sędzia 2 sygnalizuje wszystkie decyzje. Przed losowaniem sprawdza wysokość siatki. Przed meczem sprawdza parametry piłek. Po zakończeniu oficjalnej rozgrzewki zbiera piłki (4 szt.) od podawaczy, razem z Sędzią 1 wybiera 3 piłki do gry z 4 dostępnych, następnie podaje wybrane piłki: po jednej do podawaczy nr 2 i 5 oraz jedną do zawodnika zagrywającego. Przed setem decydującym podaje piłkę do zawodnika zagrywającego. Na koniec przerw Sędzia 2 używa tylko gwizdka. NIE PODCHODZI DO ZAWODNIKOW, nie wykonuje żadnej sygnalizacji. Jest odpowiedzialny za to, aby zawodnicy mieli dostępną wodę.
41
Procedury. Procedura Inspekcji Boisk Procedura Rozpatrzenia Protestu Procedura Postępowania Podczas Kontuzji Procedura Sprawdzenia Śladu Upadku Piłki
42
Uwagi i zalecenia. Sędziowie nie powinni rozmawiać z zawodnikami zarówno przed meczem, w trakcie jego trwania jak i po meczu. Wszystkie ewentualne rozmowy należy skrócić do minimum. Dobrym wytłumaczeniem jest informacja, że według najnowszych wytycznych nie wolno nam rozmawiać z zawodnikami.
43
Dziękuję za uwagę. Pytania?
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.