Pobierz prezentację
1
Bryły złożone-cuda architektury
Jak zaprojektować funkcjonalny obiekt w kształcie znanych figur przestrzennych? Autorzy: Lidia Pałucka, Beata Klich, Maria Dudek, Piotr Niemiec, Krystian Mielec, Mateusz Pabian, Mateusz Sacha, Jarosław Matura, Patryk Dubiel
2
wyobraźnia przestrzenna
Jakie zagadnienia są związane z naszym projektem? klasyfikacja brył podstawowe własności bryły obrotowe pola powierzchni i objętości brył wyobraźnia przestrzenna PROJEKT FUNKCJONALNEGO OBIEKTU
3
Jak wygląda klasyfikacja figur przestrzennych?
4
Jak narysować wszystkie siatki sześcianu i ile ich jest
Jak narysować wszystkie siatki sześcianu i ile ich jest? A które krawędzie się złączą?
5
Jak zbudować modele sześcianów i czworościanów?
6
Jak skonstruować wielokąty foremne?
7
Jak zbudować modele określonych brył?
8
Jakie własności mają wielościany platońskie?
Wypukłe wielościany foremne - zwane również platońskimi - są z matematycznego punktu widzenia najważniejsze. Wszystkie ich ściany są przystającymi wielokątami foremnymi i w każdym wierzchołku spotyka się taka sama liczba ścian. Już od czasów starożytnych wiadomo, że takich brył jest tylko pięć: czworościan foremny (regular tetrahedron), sześciościan foremny, czyli sześcian (regular heksahedron = cube), ośmiościan foremny (regular octahedron), dwunastościan foremny (regular dodecahedron), dwudziestościan foremny (regular icosahedron). Mimo że związane są one z imieniem Platona, to jednak nie on był ich odkrywcą.
9
Jakie własności mają wielościany Archimedesa?
Imieniem Archimedesa nazwano wielościany zwane też półforemnymi. Są one wypukłe i podobnie jak w wielościanach platońskich ich ściany są wielokątami foremnymi, jednak w tych bryłach występują wielokąty dwóch lub nawet trzech rodzajów. W każdym wielościanie archimedesowym układ ścian we wszystkich wierzchołkach jest taki sam. Wielościany te można otrzymać w wyniku odpowiednich operacji dokonywanych na wielościanach platońskich. Istnieje 13 unikatowych wielościanów archimedesowych: czworościan ścięty, sześcian ścięty, sześcio-ośmiościan, ośmiościan ścięty, dwunastościan ścięty, dwudziesto-dwunastościan, dwudziestościan ścięty, sześcio-ośmiościan rombowy mały, sześcio-ośmiościan rombowy wielki, sześcio-ośmiościan przycięty, dwudziesto-dwunastościan rombowy mały, dwudziesto-dwunastościan rombowy wielki, dwudziesto-dwunastościan przycięty
10
Jak wyglądają efekty naszej pracy twórczej?
11
Jak porównać wielkości różnych brył?
Oprócz prac manualnych rozwiązywaliśmy wiele zadań (to lubimy) na zastosowanie wzorów pozwalających obliczyć pola figur, czy ich objętości. W grupach, a nawet między grupami trwały poszukiwania właściwych rozwiązań.
12
Jak porównać wielkości różnych brył?
13
Jakie miejsce wybrać na naszą budowlę?
Wybraliśmy teren, na którym postanowiliśmy „wybudować” funkcjonalny obiekt w kształcie brył geometrycznych.
14
Jak wyglądają zaprojektowane przez nas obiekty?
A oto nasze propozycje – chyba przedstawimy je na Sesji Rady Gminy (może znajdzie się inwestor).
15
Jak wyglądają zaprojektowane przez nas obiekty?
16
Jak wyglądają zaprojektowane przez nas obiekty?
Uruchom animację komputerową z załącznika
17
Oj, napracowaliśmy się realizując projekt o bryłach. Ale było warto!
Już koniec? Oj, napracowaliśmy się realizując projekt o bryłach. Ale było warto!
18
Z jakich pomocy korzystaliśmy?
Gra komputerowa Minecraft; „Siatki wielościanów archimedesowych”, Bronisław Pabich; „Składanki – bryłki bez kleju”, Krzysztof Mostowski, Wacław Zawadowski;
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.