Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Eliza Kowal Uniwersytet Wrocławski MISH

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Eliza Kowal Uniwersytet Wrocławski MISH"— Zapis prezentacji:

1 Eliza Kowal Uniwersytet Wrocławski MISH
    Rozluźnienie obyczajów czy utrata poczucia dystansu w sieci, czyli o wirtualnej (nie)grzeczności na przykładzie korespondencji na linii student – wykładowca. Eliza Kowal Uniwersytet Wrocławski MISH

2 Nowe formy związków ludzkich w internecie Giddens, Slevin
„(…) otwarcie się różnorakich możliwości dokonywania zmian, do czego dochodzi dzięki uwolnieniu się jednostek od ograniczeń narzucanych przez lokalne zwyczaje i praktyki” „W późnej nowoczesności warunki dla ludzkich związków są tak zmienne, jak nigdy dotąd”

3 Dekonstrukcja podziałów społecznych – analiza zachowań użytkowników IRC Reid
Przekonanie, że użytkownicy są tutaj z grubsza równi sobie Skłonność do dekonstruowania konwencjonalnych podziałów definiujących interakcję społeczną wynikająca ze struktury kanału komunikacyjnego przekraczanie podziałów i wyzbycie się zahamowań  brak sankcji wymuszających samokontrolę

4 Internetowa przestrzeń wyznacza: Suler
Ograniczenie doświadczeń sensorycznych Płynność tożsamości oraz anonimowość Zrównanie statusów społecznych użytkowników Pokonywanie ograniczeń przestrzennych Rozciąganie i koncentracja czasu Dostępność wielu kontaktów Doświadczenia typu „czarne dziury”

5 Wpływ przestrzeni internetowej na relacje między studentem a wykładowcą

6 Niesymetryczna natura relacji –na co można sobie pozwolić?

7 Badanie: metoda Przeprowadzenie badań wśród studentów Uniwersytetu Wrocławskiego – prośba o napisanie przykładowych i Zebranie materiału uzupełniającego – rzeczywistych wiadomości ze skrzynek pracowników naukowych analiza

8 Cele analizy Zbadanie świadomości językowej studentów w danej sytuacji komunikacyjnej Porównanie nawyków pisania na papierze z nawykami „komputerowymi” Próba analizy zjawiska od strony psychologiczno-socjologicznej: skąd biorą się tego rodzaju zachowania?

9 Zaobserwowane zjawiska – maile „papierowe”

10 Formy oficjalne i nieoficjalne

11 Różnicowanie

12 Różnicowanie c.d.

13 Zaobserwowane zjawiska – rzeczywiste e-maile

14 emotikony caps lock polskie znaki diakrytyczne wielkie litery

15 Nadmierna poufałość ze strony studenta

16 Skąd biorą się takie zachowania?
Rzeczywistość wirtualna – wpływ „System, w którym sama rzeczywistość jest całkowicie schwytana, w pełni zanurzona w wirtualnym układzie obrazów, w świecie wyobraź-sobie-że, w którym pozory nie tylko znajdują się na ekranie, za pośrednictwem którego komunikuje się doświadczenie, lecz stają się tym doświadczeniem” Castels, 2007 za: M. Golka

17 Dziękuję Państwu za uwagę

18 LITERATURA POMOCNICZA
Golka M., Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne, Warszawa 2008 Huszcza R., Etykieta językowa a honoryfikatywność [w:] Honoryfikatywność, Warszawa 1996 Marcjanik M., Mówimy uprzejmie, Warszawa 2009 Marcjanik M., Polska grzeczność językowa, Kielce 1997 Marcjanik M., Przez grzeczność na skróty. O nonszalancji zachowań młodego pokolenia [w:]  Retoryka codzienności. Zwyczaje językowe współczesnych Polaków, Warszawa 2006 Slevin J., Internet i formy związków ludzkich [w:] Sztompke P., Bogunia-Borowska M., Socjologia codzienności, Kraków 2008, s


Pobierz ppt "Eliza Kowal Uniwersytet Wrocławski MISH"

Podobne prezentacje


Reklamy Google