Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałBogusława Piotrak Został zmieniony 11 lat temu
1
Diagnoza w autyzmie Aneta Szymańska-Klepacz
psycholog, oligofrenopedagog Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Koluszkach
2
Pierwsze symptomy Do 12 miesiąca życia: brak reakcji na własne imię brak wskazywania brak współgrania emocjonalnego z opiekunem brak uśmiechu w sytuacjach społecznych brak adekwatnych reakcji emocjonalnych brak właściwej ekspresji mimicznej pasywność w trakcie interakcji krótki czas patrzenia na ludzi Do 24 miesiąca życia: ignorowanie ludzi brak okazywania emocji brak gestów do komunikowania unikanie kontaktu wzrokowego specyficzne postawy ciała preferowanie samotności Diagnoza: objawy ujawniają się do ukończenia 3 roku życia (ICD-10)
3
Podstawowe problemy Specjaliści Charakterystyczny objaw
Kontakt z dzieckiem Obraz kliniczny zaburzenia Testy medyczne
4
Proces diagnostyczny Etapy:
badanie przesiewowe dzieci: do 18 – 24 m. ż. pełna procedura diagnostyczna: zespołowa, specjalistyczna: Wywiad z rodzicami Analiza dokumentacji Obserwacja kierowana dziecka (CARS) Badanie lekarskie
5
Cele diagnozy Jest warunkiem otoczenia dziecka specjalistyczną opieką
Umożliwia podjęcie wczesnej interwencji Ocena skuteczności oddziaływań wczesnej interwencji: - I.I. dziecka - obserwacja zdolności do zabawy i posługiwania się środkami komunikacji niewerbalnej - zdolność do motorycznego naśladowania
6
Diagnoza funkcjonalna
- najbardziej efektywne kanały uczenia się - możliwości komunikacji mocne strony dziecka inne czynniki Poznanie: - stanu obecnego - możliwości wstępnych rokowań
7
Diagnoza funkcjonalna: test PEP-R Schoplera
Profil Skali Rozwoju
9
Diagnoza funkcjonalna: test PEP-R Schoplera
Profil Skali Zachowań
10
Wykaz organizacji i placówek dokonujących diagnozy autyzmu
Okolice Łodzi: NAVICULA - Centrum Diagnozy i Terapii Autyzmu (placówka utworzona przez Krajowe Towarzystwo Autyzmu Oddział w Łodzi) ul. Chocianowicka 198 tel fax Centrum Terapii Fundacji „Jaś i Małgosia” ul. Tatrzańska 105, Łódź tel./ fax 042/ NZOZ „Nowa”, Poradnia Autyzmu Dzieci ul. Tatrzańska 109, Łódź tel. / fax 042/ Polski Instytut Ericksonowski ul. Wioślarska 27, Łódź tel. 042/ tel. / fax 042/ Poradnia Zdrowia Psychicznego dla Dzieci „Sieradzka” ul. Sieradzka 11, Łódź tel. 042/ Zgierz: Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem UmysłowymKoło w Zgierzuul. Długa 62, Zgierz, tel./ fax (042) , Ośrodek Wczesnej Interwencji (OWI)Poradnia Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieżyhttp:// Piotrków Trybunalski: Centrum Edukacyjno-Rehablitacyjne SZANSA ul. Wysoka 21, Piotrków Trybunalski, tel./ fax (044) zoz-mail: Poradnia dla Osób z Autyzmem Dziecięcym Skierniewice: Ośrodek Opiekuńczo-Rehabilitacyjny dla Dzieci Niepełnosprawnych, Poradnia dla Osób z Autyzmem Dziecięcym ul. Jagiellońska 28, Skierniewice tel. 046/ fax 046/
11
Bibliografia Bobkowicz-Lewartowska L. (2005), Autyzm dziecięcy, zagadnienia diagnozy i terapii, Kraków. Kruk-Lasocka J. (1994), Diagnozowanie autyzmu – primum non nocere, [w:] Dykcik W. (red.), Autyzm, kontrowersje i wyzwania, Poznań. Łęczycka J. (1994), Stan wiedzy o autyzmie w badaniach empirycznych, [w:] Dykcik W. (red.), Autyzm, kontrowersje i wyzwania, Poznań. Pisula E. (2000), Autyzm u dzieci. Diagnoza, klasyfikacja, etiologia, Warszawa. Randall P., Parker J. (2002), Autyzm. Jak pomóc rodzinie, Gdańsk.
12
Diagnoza to dopiero początek...
13
M-CHAT Poniższe pytania należy uzupełniać w odniesieniu do tego, jak dziecko zazwyczaj się zachowuje. Na ile to możliwe, należy odpowiedzieć na każde pytanie. Jeśli dane zachowanie jest rzadkie (np. widział/widziała je Pan/Pani u dziecka raz lub dwa), należy odpowiadać, jakby nie występowało ono u dziecka. 1. Czy Pana/Pani dziecko lubi być huśtane, podrzucane na kolanie, itp.? Tak/Nie 2. Czy dziecko interesuje się innymi dziećmi? Tak/Nie 3. Czy dziecko lubi wspinać się po schodach? Tak/Nie 4. Czy dziecko lubi bawić się w ,,a-kuku”/chowanego? Tak/Nie 5. Czy dziecko kiedykolwiek udaje, np. że rozmawia przez telefon lub opiekuje się lalkami lub udaje coś innego? Tak/Nie 6. Czy wskazuje palcem wskazującym, gdy o coś prosi? Tak/Nie 7. Czy wskazuje palcem wskazującym, gdy coś go/ją zainteresuje? Tak/Nie 8. Czy potrafi bawić się małymi zabawkami (np. samochodzikami, klockami), nie tylko biorąc je do buzi, obracając i upuszczając? Tak/Nie 9. Czy dziecko przynosi Panu/Pani przedmioty, żeby pokazać coś Pani? Tak/Nie 10. Czy dziecko patrzy Panu/Pani w oczy dłużej niż sekundę czy dwie? Tak/Nie 11. Czy kiedykolwiek wydaje się nadwrażliwe na hałas (dźwięki)? (np. zatyka uszy) Tak/Nie 12. Czy uśmiecha się na widok Pana/Pani twarzy lub w odpowiedzi na Pana/Pani uśmiech? Tak/Nie 13.Czy naśladuje Pana/Panią? (np. gdy zrobi Pan/Pani minę, czy będzie ją naśladować?) Tak/Nie 14. Czy dziecko reaguje na swoje imię? Tak/Nie 15. Jeśli wskaże Panu/Pani zabawkę na drugim końcu pokoju, to czy dziecko spojrzy na nią? Tak/Nie 16. Czy dziecko chodzi? Tak/Nie 17. Czy dziecko patrzy na przedmioty, na które Pan/Pani patrzy? Tak/Nie 18. Czy wykonuje nietypowe ruchy palcami, trzymając je blisko twarzy? Tak/Nie 19. Czy próbuje zwrócić Pana/Pani uwagę na to, czym się zajmuje? Tak/Nie 20. Czy kiedykolwiek zastanawiał/zastanawiała się Pan/Pani, czy dziecko jest głuche/nie słyszy? Tak/Nie 21. Czy dziecko rozumie, co mówią inni? Tak/Nie 22. Czy dziecko wpatruje się czasem w przestrzeń lub wędruje bez celu? Tak/Nie 23. Czy dziecko patrzy na Pana/Pani twarz, żeby sprawdzić Pana/Pani reakcję, gdy napotka coś nieznanego?
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.