Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
SPORZĄDZANIE I UKŁAD PISMA WYCHODZĄCEGO
Mariusz Mysiakowski Warszawski Uniwersytet Medyczny
2
PODSTAWY PRAWNE Wprowadzenie blankietów korespondencyjnych (papierów firmowych) w instytucji publicznej reguluje instrukcja kancelaryjna wprowadzana na mocy art. 6 ust. 2 ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach z dnia 14 lipca 1983 roku (Dz. U. Nr 38, poz. 173), Zarządzenie Nr 4/2007 Rektora Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego z dnia 17 stycznia 2007 r. w sprawie: wprowadzenia "Instrukcji Kancelaryjnej" oraz "Instrukcji o organizacji i zakresie działania Archiwum Akademii Medycznej w Warszawie" , Zarządzenie Nr 20/2009 Rektora Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego z dnia 2 marca 2009 r. w sprawie: wprowadzenia nowych wzorów papierów firmowych obowiązujących w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym,
3
OMÓWIENIE WZORÓW PAPIERÓW FIRMOWYCH
1. NAGŁÓWEK 2. STOPKA
4
OMÓWIENIE WZORÓW PAPIERÓW FIRMOWYCH
1. NAGŁÓWEK 2. STOPKA
5
OMÓWIENIE WZORÓW PAPIERÓW FIRMOWYCH
1. NAGŁÓWEK 2. STOPKA
6
OMÓWIENIE WZORÓW PAPIERÓW FIRMOWYCH
1. NAGŁÓWEK 2. STOPKA
7
PRZYKŁADOWE PISMO WYCHODZĄCE
CZĘŚCI SKŁADOWE PISMA WYCHODZĄCEGO blankiet korespondencyjny, znaki powoławcze, nagłówek - nazwa własna adresata, tytuł sprawy, powitalny zwrot grzecznościowy, treść pisma wychodzącego, pożegnalny zwrot grzecznościowy, wykazanie ilości załączników, podanie do wiadomości, parafa referenta.
8
BLANKIET KORESPONDENCYJNY
9
ZNAKI POWOŁAWCZE
10
ZNAKOWANIE SPRAW (PISM)
Znak pisma: APF APF 0850 1 09 Dziekanat Wydziału Farmaceutycznego Przekazywanie akt do Archiwum Numer sprawy w spisie spraw Skrócona cyfra roku
11
NAGŁÓWEK - NAZWA WŁASNA ADRESATA
12
TYTUŁ SPRAWY
13
POWITALNY ZWROT GRZECZNOŚCIOWY
14
TREŚĆ PISMA WYCHODZĄCEGO
15
ANALIZA TREŚCI PISMA
16
POŻEGNALNY ZWROT GRZECZNOŚCIOWY
17
WYKAZANIE ILOŚCI ZAŁĄCZNIKÓW
18
PODANIE DO WIADOMOŚCI
19
PODANIE DO WIADOMOŚCI – ZASADA I
20
PODANIE DO WIADOMOŚCI – ZASADA II
21
PARAFA REFERENTA
22
OGÓLNE CECHY PISMA WYCHODZĄCEGO
W zasadzie każde pismo wychodzące powinno być: sformułowane w sposób jasny i zrozumiały, przejrzyste, opracowane ze szczególną starannością, zredagowane zgodnie z obowiązującymi zasadami pisowni, utrzymane w uprzejmej formie, sformułowane w sposób ścisły i zwięzły, powinno dotyczyć jednej sprawy.
23
STOSOWANIE SKRÓTÓW W PIŚMIE WYCHODZĄCYM
inż. inżynier prof. profesor doc. docent kpt. kapitan ul. ulica np. na przykład poz. pozycja godz. godzina dr doktor mgr magister nr numer pkt punkt wg według cm centymetr m metr kg kilogram t tona zł złoty a/a ad acta (odłożyć do akt) ca circa (około, prawie) etc. et cetera (itd.) P.T. pleno titulo (pełnym tytułem)
24
STOSOWANIE SKRÓTOWCÓW W PIŚMIE WYCHODZĄCYM
bhp. bezpieczeństwo i higiena pracy itd. i tak dalej itp. i temu podobne ww. (także w/w) wyżej wymieniony cdn. ciąg dalszy nastąpi tzn. to znaczy
25
PODSUMOWANIE – UWAGI KOŃCOWE
po pierwsze, przy konstruowaniu pisma należy zastanowić się nad stylem wizualnym; w układzie blokowym, odstęp między wierszami jest pojedynczy, pismo pisze się równo od lewego do prawego marginesu, tekst jest wyjustowany, a poszczególne myśli oddziela się podwójną interlinią; w układzie wierszowanym odstępy są co 1,5 linii, tytuły i podtytuły występują na środku, także nagminnie stosuje się akapity (wcięcia), są one zawsze tej samej wielkości, Po wtóre, należy pamiętać o znakowaniu pisma, w naszym systemie kancelaryjnym na znak pisma składa się akronim (kod) komórki organizacyjnej (np. A), symbol klasyfikacyjny z jednolitego rzeczowego wykazu akt (np – narady administracyjne), kolejny numer sprawy (pisma) i aktualny rok kalendarzowy, Po trzecie, bezwzględnie należy stosować blankiety korespondencyjne (papiery firmowe), to one decydują o naszej tożsamości, wyróżniają nas z otoczenia, świadczą o znajomości tajników pracy biurowej, mówią wreszcie o naszej kulturze i szacunku do siebie i adresata.
26
do zobaczenia na stronach pism…
Dziękuję za uwagę, do zobaczenia na stronach pism…
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.