Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Model TCP/IP – OSI
2
Adresowanie IPv4, IPv6 Adres sprzętowy MAC (protokoły ARP RARP)
Adres logiczny IP (protokół IP) Protokół połączeniowy TCP/IP Protokół bezpołączeniowy UDP/IP
3
Możliwości adresowania IPv4
4
Przykłady adresowania IPv4
Klasa A – 16 mln stacji Klasa B – około stacji Klasa C – 254 stacje Cztery liczby po 8 bitów = 32 bity
5
Możliwości adresowania IPv6
128 bitowy adres IP Zapis w kodzie szesnastkowym Osiem liczb po 16 bitów = 128 bitów 1091:FACB:::473A:345A::12 :: oznacza
6
Porty w adresowaniu internetu
Określają rodzaj usługi Porty źródłowe i docelowe stanowią porty wirtualne Adres IP i numer portu stanowi GNIAZDO (SOCKET) :80
7
DNS Domain Name Services
Hierarchiczny system nazw Niepowtarzalne nazwy Architektura odwrotnego drzewa Adresowanie Proste/Odwrotne Primary/Secondary DNS
8
IP Internet Protocol
9
Protokół ICMP Internet Control Message Protocol
Dostarczanie informacji diagnostycznych warstwom wyzszym Kontrola sprawności urządzeń Zmiana trasy pakietów Kontrola odcinków czasowych przejscia pakietów miedzy punktami
10
NTP (Network Time Protocol)
Protokół kontroli czasu sieciowego Wykorzystuje protokoły IP, UDP, ICMP Koordynacja stref czasowych Synchronizacja urządzeń w sieci
11
ARP (Adress Resolution)
Konwersja adresów w środowiskach Ethernet i Token Ring Konwersja IP na MAC Protokół RARP – MAC na adresy IP
12
UDP (User Datagram Protocol)
Transmisja danych w trybie bezpołączeniowym Brak korekty i retransmisji pakietów Środkiem transportu jest datagram IP Mała objętość nagłówka
13
Konstrukcja Nagłówka UDP
14
Konstrukcja Nagłówka TCP
15
Konstrukcja Nagłówka TCP
Wszystkie połączenia są wirtualne Transmisja simplex i duplex Transmisja w datagramach IP Pakiety noszą nazwe segmentów Rozpoznawianie transmisji po adresach źródłowych i docelowych
16
Protokół PPP (point-point)
Asynchroniczna transmisja danych Szeregowa transmisja danych Sprawdzanie jakosci połaczen Szyfrowanie haseł Pakiety w ramkach PPP Kapsułkowanie pakietów (IP, IPX, Netbui, Appletalk, LCP, NCP itp.)
17
Trasowanie i ruch w sieci
TRASOWANIE – metoda kierowania ruchem w sieciach zawierających routery Wyróżniamy dwa rodzaje trasowania: - trasowanie statyczne - trasowanie dynamiczne
18
Trasowanie i ruch w sieci
Routing Statyczny – opisy tras wpisywane do pamięci routerów przez administratorów Routing Dynamiczny – zbieraniem informacji na temat aktualnych tras zajmują się same routery
19
Protokoły trasowania OSPF (Open Shortest Path)
OSPF (Multicast Open Shortest Path) RIP (Routing Information Protocol) BGP (Border Gateway Protocol)
20
Protokoły Multimedialne
21
Multicasting IP Przesyłanie pakietów do grupy odbiorców
Adresy odbiorców z zakresu do Praca grupowa środowiska audio i video konferencji
22
Najważniejsze protokoły
IGMP (Internet group Managment Protocol) PIM (Protocol Independend Multicast) RSVP (Reservation Protocol)
23
Model Protokołu RSVP
24
Format Wiadomości RSVP
25
Protokoły RTP Protokół RTP (Real Time Protocol) przeznaczony jest do wsparcia ruchu działającego w czasie rzeczywistym – streaming video lub audio. Obsługuje transmisje unicastowe (jeden odbiorca) lub multicastowe (wielu odbiorców).
26
Zastosowanie RTP
27
Protokoły RTCP Jest odpowiedzialny za nadzorowanie sesji czasu rzeczywistego pomiędzy aplikacjami wytwarzającymi ruch a aplikacjami odbierającymi. Zastosowanie dla multicastingu ponieważ umożliwia diagnozowanie błędów podczas trasmisji pakietów
28
Format wiadomosci RTCP
29
Format wiadomości RTCP c.d.
30
Strumienie RTP/RTCP
31
Inne Protokoły TCP/IP ALL5 (ATM Adaptation Layer 5)
BOOTP (Bootstrap Protocol) FTP (File Transfer Protocol) NFS (Network File System) PING (Packet Internet Protocol) X.25 (Protokoły IETF) SLIP
32
Inne Protokoły (TCP/IP)
SNMP (Simple Network Managment Protocol) Telnet (Remote Terminal Protocol) TFTP (Trivial File Transfer Protocol) RPC (Remote Procedure Call) XDR (Exchange Data Representation Protocol)
33
Protokoły HTTP
34
Protokół QoIP
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.