Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Mariola Olech
2
Wytrychami do otwierania wierszy !
Drogi uczniu, nie powinieneś bać się poezji. To dzięki jej znajomości lepiej wyrazisz to, co czujesz a także zrozumiesz innych. Oto kilka wskazówek, które mogłabym nazwać, żartując sobie z pewnego teoretyka literatury „kluczami” - NIE ! Wytrychami do otwierania wierszy !
3
Wstępne rozpoznanie całości
Tu możesz napisać o swoich pierwszych wrażeniach i spostrzeżeniach. Możesz odwołać się do treści utworu, zasygnalizować pomysł interpretacyjny.
4
Nadawca – adresat „kto do kogo mówi”.
Zastanów się, kim jest osoba mówiąca w wierszu. Odnajdź formy osobowe czasowników. Pamiętaj, że nie zawsze mówcą jest człowiek. W poezji wszystko jest możliwe, czasem wypowiada się jakieś pojęcie, zjawisko, nawet przedmiot. Warto się zastanowić, czemu służy dana kreacja mówcy. Podobnie jest z odbiorcą – nie musi nim być w poezji człowiek.
5
Ukształtowanie wypowiedzi
Warto znać środki stylistyczne, umieć je wskazać i nazwać. Warto także odkryć w języku utworu to, co nietypowe. Uważnie czytaj i zastanawiaj się, dlaczego jakiś wyraz jest na pierwszym miejscu, albo czemu służy składnia zdań, interpunkcja, a nade wszystko, jaką funkcję pełnią określenia (epitety) oraz metafory.
6
W dobrym dziele literackim tytuł jest nieprzypadkowy.
Postaraj się go odnieść do utworu, odczytać jego znaczenie, pełnioną funkcję.
7
Bohater Charakterystyka bohatera koresponduje z wymową ideową dzieła.
Dokonaj analizy jego sposobu bycia, wrażliwości, motywacji działań. Zastanów się nad znaczeniem jego imienia, miejsca pochodzenia, rolą domu rodzinnego. W utworze lirycznym zwykle nie ma bohatera, mówimy raczej o „ podmiocie lirycznym”.
8
Ustalenie uczuć podmiotu lirycznego
Podmiot liryczny to tzw. kreacja, czyli zmyślenie. Podmiot liryczny przedstawia nam jakieś stany emocjonalne, uczuciowe.
9
Sam autor mógł pisać pod wpływem jakiegoś osobistego doświadczenia.
Konteksty Dzieło literackie powstało w jakimś czasie – możesz odnieść się do historii, albo konwencji literackich, artystycznych. Sam autor mógł pisać pod wpływem jakiegoś osobistego doświadczenia. Istnieje bardzo popularny kierunek w badaniach historycznoliterackich (strukturalizm), który nakazuje analizować samo dzieło, w zupełnym oderwaniu od kontekstów.
10
Wniosek interpretacyjny.
Powinieneś zakończyć swoją analizę jakimś podsumowaniem. Możesz wskazać dominantę kompozycyjną, nadrzędny pomysł organizujący utwór, albo też omówić jego przesłanie, znaczenie ideowe i artystyczne. Życzę ciekawej przygody z literaturą M.Olech
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.