Pobierz prezentację
1
Podstawy Turystyki Wykład
Podstawowe zasady organizacji i funkcjonowania rynku turystycznego w Polsce i na świecie
2
Podstawowe sektory przemysłu turystycznego
Sektor bazy noclegowej i gastronomii Sektor atrakcji Sektor transportowy Sektor organizacji lokalnych w obszarach recepcji ruchu turystycznego Sektor organizatorów turystyki
3
Sektor bazy noclegowej
Hotele, motele, pensjonaty Sanatoria, schroniska, kempingi Wioski wakacyjne, ośrodki „time-share”
4
Sektor atrakcji Parki narodowe, parki krajobrazowe, pomniki przyrody, rezerwaty przyrody Muzea i galerie, miejsca historyczne, zabytki, parki tematyczne, parki rozrywki Festiwale, ośrodki sportowo-rekreacyjne, kasyna, Wyciągi narciarskie, baseny itp.
5
Sektor transportowy Nieturystyczny transport publiczny – (połączenia kolejowe, autobusowe), Typowo turystyczny transport – (linie lotnicze: regularne i czarterowe, morskie linie pasażerskie (również promowe), statki wycieczkowe, firmy „rent a car” i inne
6
Sektor organizacji lokalnych w obszarach recepcji ruchu turystycznego
Narodowe Organizacje Turystyczne (NTOs), Zrzeszenia gospodarcze, stowarzyszenia turystyczne, Regionalne i Lokalne Organizacje Turystyczne (ROT-y i LOT-y)
7
Sektor organizatorów turystyki
Dostawcy, Touroperatorzy, Agenci turystyczni, Pośrednicy turystyczni, Biura rezerwacji świadczeń, Stowarzyszenia turystyczne, Brokersi – hurtownicy, pośrednicy między producentami usług cząstkowych (dostawcy) a ich klientami.
8
Rodzaje podmiotów działających na rynku
Podmioty komercyjne (biura podróży, linie lotnicze itd.) Organizacje non-profit (fundacje, stowarzyszenia)
9
Organizacja i funkcjonowanie hotelarstwa
Cechy Łańcuchów (systemów) hotelowych: ten sam znak, marka, jednolite warunki lokalizacyjne, jednolita struktura organizacyjna, jednakowy standard obsługi i wyposażenia, jednolity system komputerowy we wszystkich obiektach. Hotele niezależne (małe, do 30 pokoi), Dobrowolne zrzeszenia hoteli (wspólne szkolenia, promocja
10
Turystyka jako element międzynarodowych stosunków gospodarczych
Usługi jako element handlu międzynarodowego (specyfika usług turystycznych) Turystyka jako niewidzialny eksport i import) - zagraniczna turystyka przyjazdowa odpowiada eksportowi, gdyż turyści zostawiają u nas pieniądze, zaś zagraniczna turystyka wyjazdowa – importowi. „Teoria przepływów kaskadowych” – często turyści z krajów o wysokich kosztach utrzymania wyjeżdżają do krajów o niższych kosztach utrzymania. „Monokultura turystyczna” – zdominowanie innych gałęzi gospodarki przez przemysł turystyczny.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.