Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
2
Krzywdzenie to każde działanie lub bezczynność osób, instytucji lub społeczeństwa, które deprymuje prawa i swobody dzieci oraz zakłóca ich rozwój.
3
Wymiary krzywdzenia dzieci
Przemoc fizyczna emocjonalna Wykorzystanie seksualne Zaniedbanie
4
Rozpoznanie Ślady fizyczne Ślady psychiczne
5
Fazy reakcji dziecka na skrzywdzenie
Ukrywanie Bezradność Przystosowanie Protest Wycofanie się
6
Wieloaspektowy charakter pomocy dziecku
Lekarz Pielęgniarka Nauczyciel Pedagog Pracownik socjalny Policjant Psycholog Kurator
7
TSR - terapia skoncentorwana na rozwiązaniu TSR – nawiązujemy do problemu o ile to pomaga TSR – podążamy za dzieckiem i jego zasobami
8
TSR a postępowanie z dzieckiem skrzywdzonym
9
Najpierw dziecko, później nadużycie
Krok 1: „UZNANIE” Najpierw dziecko, później nadużycie Dzieci skrzywdzone bez względu na siłę nadużycia mają obszary, w których funkcjonują dobrze.
10
Ważne w „UZNANIU” Dzieci skrzywdzone muszą się czuć: Słuchane
Rozumiane Wspierane
11
Do zbudowania otwartości na przyszłości potrzeba czasu.
12
Krok 2: „MOŻLIWOŚCI” Z biegiem czasu dziecko otwiera się na nowe perspektywy, może podejmować nowe wyzwania, w konsekwencji wprowadza zmiany prowadzące ku lepszemu.
13
UZNANIE I MOŻLIWOŚCI Początkowo, fundamentalne znaczenie ma „bycie z klientem”. Lokujemy siebie na tej samej pozycji co klient i jego radzenie sobie Pomocne jest: słuchanie naśladowanie parafrazowanie okazywanie empatii Kiedy wytworzy się już nastawienie na przyszłość w której omawiany problem nie istnieje, terapeuta może rozwijać” podejście ciekawości” Służą do tego: pytania zorientowane na przyszłość, poszukiwanie i wzmacnianie wyjątków skalowanie
14
Ważne w „UZNANIU” Autentyczne okazywanie uczuć
Wypowiadanie szczerych komunikatów Stopniowe pytanie o mocne strony dziecka Analizowanie sposobów radzenia sobie
15
Ważne w „MOŻLIWOŚCIACH”
Pytania „NA PRZYSZŁOŚĆ” Pomagają myśleć o możliwościach Przenoszą dziecko w przyszłość gdy problem jest mniejszy lub nie istnieje
16
Pytania te: Wolne są od sugestii Pobudzają indywidualną wyobraźnię
Umożliwiają dziecku konstruowanie jego własnych celów i rozwiązań
17
Ważne w „MOŻLIWOŚCIACH”
Poszukiwanie i wzmacnianie wyjątków W sytuacji przemocy najlepiej robić to pytając o sposoby radzenia sobie: Jak sobie radzisz? Jak to przetrwałeś?
18
Skalowanie Wykorzystuje ideę skal wizualno-analogowych gdzie: 1-oznacza najgorzej jak to tylko możliwe a 10-oznacza najlepiej jak mogłoby być Klienta prosimy: ”Zaznacz gdzie jesteś dziś”. „Powiedź jak sprawy stoją aktualnie?”
19
Ważne w „MOŻLIWOŚCIACH” Skalowanie pomaga sklaryfikować ogólne cele zachęcając do opisania konkretnych czynności, które jednostka mogłaby zrobić. Często skalowanie bardzo pomaga znaleźć ten pierwszy realny kroczek…. później przynosząc dalsze propozycje rozwiązań
20
Skala dla dzieci:
21
Ważne w „MOŻLIWOŚCIACH”
Komplementy Opisz co widzisz, Opisz co czujesz, Powiedz co usłyszałeś, Poszukuj zasobów w dziecku i jego rodzicach, najbliższym otoczeniu. „Powiedz, jak to zrobiłeś?”
22
Pamiętaj Bądź przekonany, że dziecko mówi prawdę
Zdejmij z dziecka poczucie winy Przekonaj, że nie jest samo Dostosuj sposób wypowiadania do języka dziecka Zadaj pytanie „jak?” a nie „dlaczego?” Odpowiedź „nie wiem” traktuj pozytywnie
23
„Pozwól dziecku znaleźć jego rozwiązanie!”
24
Dziękuję za uwagę! Przedstawiła: Ewa Majchrowska Psycholog kliniczny
E- mail:
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.