Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Szybkie czytanie NAUKA
2
Szybkie czytanie Podstawowe pojęcia pomocne podczas zdobywania umiejętności szybkiego czytania: Koncentracja uwagi Zapamiętywanie Antycypacja Fonetyzacja Pole widzenia Regresja
3
1. Koncentracja uwagi Podczas nauki szybkiego czytania bardzo istotna jest koncentracja uwagi oraz skuteczne zapamiętywanie. KONCENTRACJĄ nazywamy zdolność do skupienia uwagi na wybranym zagadnieniu i utrzymaniu takiego stanu przez dany okres czasu. W procesie czytania odgrywa ona wielką rolę.
4
2. Zapamiętywanie - ćwiczenia
Zdolność zapamiętywania możemy poprawić pamiętając, że:
5
2. Zapamiętywanie - ćwiczenia
Zdolność zapamiętywania możemy poprawić pamiętając, że:
6
3. Antycypacja Istotnym zjawiskiem wpływającym na rozumienie tekstu jest antycypacja, czyli domyślanie się, przewidywanie, odgadywanie. Jest ona jedną z nowych technik czytania, którą można przyswoić. Średnio sprawny czytelnik na podstawie kilku początkowych liter wyrazu, potrafi odgadnąć całe słowo.
7
3. Antycypacja aby zrozumieć sens informacji nie potrzebujemy “rozpoznać” każdego wyrazu zamiana lietr w wyarzach neikoniezcnie musi powodoawć, że nsaze ozcy i mzóg nei będą w satnie odkodwoać wałścwiej terści pzrekzau.
8
3. Antycypacja W t_m zd_niu jed_a czw_rta li_er j_st u_un_ęta ale i tak w_ększ_ść l_dzi je_t w st_n_e bez p_obl_mu je prz_czy_ać.
9
3. Antycypacja - ćwiczenia
Antycypację można zwiększyć stosując następujące ćwiczenia:
10
3. Antycypacja - ćwiczenia
Antycypację... inne ćwiczenie:
11
4. Fonetyzacja - podział Fonetyzacja czynna - polega na ruszaniu ustami w trakcie czytania. Walczyć z nią można np. żując gumę w czasie czytania, trzymając język między zębami, albo trzymając w trakcie czytania ołówek w ustach.
12
4. Fonetyzacja - podział Fonetyzacja bierna – bez ruchu ust (w myślach) można zagłuszyć ją dwiema metodami: Zagłuszacz wewnętrzny to po prostu śpiewanie (po cichu, w myślach!) w czasie czytania.
13
4. Fonetyzacja – ćwiczenia
1. Najprostszą metodą jest metoda mechaniczna, polegająca na blokowaniu ruchów, jakie mimowolnie wykonują usta czy język podczas czytania. Wystarczy przycisnąć język do zębów, zaciskając jednocześnie usta i w ten sposób czytać. Innym sposobem jest utrzymywanie w ustach np. wykałaczki lub gumy do żucia tak, aby zablokować ruchy języka. Polecany też jest mniej elegancki sposób czytania z szeroko rozwartymi ustami.
14
4. Fonetyzacja – ćwiczenia
2. Zewnętrzne zakłócanie mowy i słuchu polega na stałym, głośnym wypowiadaniu sylab, liczb bądź wyrazów z jednoczesnym czytaniem. Początkowo wprowadzone zakłócenia utrudnią zrozumienie tekstu, a nawet spowolnią czytanie, lecz z czasem po stłumieniu fonetyzacji, widocznie zwiększy się szybkość czytania, gdyż wykorzystywany będzie tylko jeden kanał informacyjny – wzrokowy.
15
5. Pole widzenia - fiksacje
Czytanie odbywa się tylko w czasie zatrzymania wzroku tzw. fiksacji, podczas ruchu oko nie odbiera informacji, gdyż widzenie w tym czasie jest nieostre. Czas fiksacji trwa średnio od 0,2 do 0,5 sekundy, po czym następuje ruch oka i następna fiksacja. Badania wykazały, że podczas tradycyjnego wolnego czytania na linijkę tekstu przypadało aż zatrzymań. Tymczasem w przypadku osoby, władającej techniką szybkiego czytania, takich zatrzymań było o pięć razy mniej.
16
5. Pole widzenia – przykłady ćwiczeń
Tekst przeznaczony do ćwiczeń podzielony jest na kolumny, w których zapisane są wyrazy o różnej długości, od dwusylabowych do wyrażeń dłuższych, a czytanie odbywa się pionowo z jedną tylko fiksacją w danej linii. Jeśli długość słowa przekracza zasięg pola ostrego widzenia, dokonujemy podziału linii na dwie części. jesień przyrzeczenie walka z fonetyzacją wiosna przypuszczenie systematyczne radość zadowolenie antycypacja pomaga przygoda zrozumienie czytanie dynamiczne wyprawa porozumienie przełamywanie barier zaprawa zapomnienie peryferyjne widzenie
17
5. Pole widzenia – przykłady ćwiczeń
co koń wyraz zagadka kontroler zrozumienie rozdrażnienie niezadowolenie prostopadłościan dziesięcioramienny
18
6. Regresja Regresja jest trzecim po fonetyzacji i małym polu widzenia „spowalniaczem czytania”. Oznacza ona cofanie się do raz już przeczytanych słów, które wydaje się nam, że opuściliśmy lub nie zrozumieliśmy. Cofanie wzroku może być nieświadome, mimowolne spowodowane zazwyczaj przechodzenie do następnego wiersza. Przy świadomym cofaniu regresja może być spowodowana brakiem koncentracji, błądzeniem myślami podczas czytania, które zakłócają rozumienie i szybkość czytania tekstu.
19
6. Regresja Celem powinno być wyeliminowanie regresji do minimum i tym sposobem zdynamizowanie czytania. Na skutek regresji zaburzeniu ulega rytm i tempo czytania, a myślenie nie ma cech logicznej ciągłości, jest bardo nieharmonijne, co zwalnia szybkość odbioru.
20
Szybkie czytanie Zostało tylko ćwiczyć..
21
- każdego dnia, czyli zmiana nawyków...
Co ważne - ćwiczenia - każdego dnia, czyli zmiana nawyków... systematyczność... Akademia Nowoczesnej Edukacji
22
Czytanie WSKAŹNIK To podstawa Akademia Nowoczesnej Edukacji
23
Czytanie - ćwiczenie Codzienne ćwiczenie: “wykreślanki”
Akademia Nowoczesnej Edukacji
24
Poszerzanie pola widzenia: Piramidki Tablice Schulza Kolumny
Czytanie szpaltami (gazety) Grupowanie B D J H A F E G C Akademia Nowoczesnej Edukacji
25
Czytanie - notatka Notatka w postaci MAPY MYŚLI...
Akademia Nowoczesnej Edukacji
26
Ćwiczenia - trening Akademia Nowoczesnej Edukacji
27
Czytanie - trening Ćwiczenie szybkości przyśpieszanie
Akademia Nowoczesnej Edukacji
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.