Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałFabian Wróblewski Został zmieniony 9 lat temu
1
Komputerowo wspomagane nauczanie Fizyki Wojciech Dobrogowski, Andrzej Maziewski
2
1.Wprowadzenie i.Symulacje i multimedia ii. Internet 2.Komputerowo wspomagane laboratorium MBL i.Eksperymenty z wykorzystaniem komputera multimedialnego ii.Komputer/kalkulator z interfejsem pomiarowym i sondami 3.Doświadczenie przez Internet 4.Podsumowanie
3
Symulacje Wirtualne laboratoria numeryczne: http://www.phy.ntnu.edu.tw/java/index.html http://www.my-edu2.com/EDU2LS/phys2ls.htm http://webphysics.davidson.edu/Applets/Applets.html Pakiet programów symulacyjnych CUPS Symulacje „Internetowe” - Java
4
Multimedia
5
Interaktywne ekrany Polaryzatory optyczne (http://www.physik.tu-berlin.de/institute/IFPL/IBE/IBE.html)
6
Interaktywne ekrany Symulator oscyloskopu (http://bifrost.physik.tu-berlin.de/~meike/InMa/)
7
Internetowe wspomaganie podręczników http://www.wsip.com.pl
8
1.Wprowadzenie i.Symulacje i multimedia ii. Internet 2.Komputerowo wspomagane laboratorium MBL i.Eksperymenty z wykorzystaniem komputera multimedialnego ii.Komputer/kalkulator z interfejsem pomiarowym i sondami 3.Doświadczenie przez Internet 4.Podsumowanie
9
Multimedialny „domowy komputer”
10
Audio Oprogramowanie do obróbki audio: analiza częstotliwościowa pomiary natężenia dźwięku generowanie sygnałów dźwiękowych Mikrofon Wejście Wyjście Głośniki Karta audio
11
Pomiary natężenia i częstotliwości dźwięku Samogłoska „a”
12
Generowanie sygnałów dźwiękowych Dudnienia – zjawisko będące wynikiem nałożenia się dwóch drgań harmonicznych o jednakowych amplitudach i zbliżonych częstościach Przykłady wykorzystania kart audio w sali 301
13
Źródła „dynamicznego”obrazu w komputerze Kamery Cyfrowe Kamery USB FrameGrabery Tunery TV Aparaty cyfrowe
14
Rzut ukośny piłką kauczukową z x Prędkość początkowa V 0 =4.95 m/s Kąt rzutu: = 76 o Masa piłki: m= 34 g Średnica piłki: d=4 cm
15
Rzut ukośny piłką kauczukową Szkolny opis OK!! x=V 0X t V 0Z =4.29 m/s g=10.3 m/s 2 V 0X =2.47 m/s z=V 0Z t –gt 2 /2
16
Prędkość początkowa V 0 =5.45 m/s Kąt rzutu: = 62 o Masa piłki: m= 5.2 g Średnica piłki: d=5.6 cm z x Rzut ukośny piłką z gąbki
17
k=0.001 k=0.007 k=0.01 k=0.004 Rzut ukośny piłką z gąbki ??? V 0Z =4.67 m/s g=9.68 ±0.17 m/s 2 z=V 0Z t –gt 2 /2 V 0X =2.8 m/s x=V 0X t !?
18
Spadek swobodny piłki z gąbki V gr 2 =m g/k F OZ = -k v 2 F C =mg F OZ = -k v 2 V gr =5.45 m/s
19
Lotka „PET”Piłka z gąbkiPiłka kauczukowa Człowiek m=35g V gr = 2.5 m/s k=0.055 kg/m m=5.2 g V gr =5.6 m/s k=0.0016 kg/m m=34 g V gr = 20.2 m/s k=0.0008 kg/m m=75 kg V gr =60/6 m/s k=0.2/20 kg/m VI piętro 5m
20
Rejestracja rozchodzenia się fal na wodzie jako przykład wykorzystania kamery do badania zjawisk fizycznych Wyznaczenie prędkości rozchodzenia się zaburzenia Zależność prędkości fal od głębokości Dyfrakcja i interferencja fal na wodzie „weryfikacja” różnych aspektów fizyki falowej, optyki
21
Prędkość rozchodzenia się fal na wodzie V z =0.36 +/- 0.01 m/s
22
A & J Stasiewicz, pierwsza nagroda konkursu: „Komputerowo wspomagany eksperyment Szkolny 2003” http://ifnt.fizyka.amu.edu.pl/dydaktyka/konkurs2.html http://ii.uwb.edu.pl/astas/spektrometr/index.html
23
http://ii.uwb.edu.pl/astas/dyfrakcja/index.html A & J Stasiewicz, pierwsza nagroda konkursu: „Komputerowo wspomagany eksperyment Szkolny 2003” http://ifnt.fizyka.amu.edu.pl/dydaktyka/konkurs2.html Więcej informacji w sali 301
24
1.Wprowadzenie i.Symulacje i multimedia ii. Internet 2.Komputerowo wspomagane laboratorium MBL i.Eksperymenty z wykorzystaniem komputera multimedialnego ii.Komputer/kalkulator z interfejsem pomiarowym i sondami 3.Doświadczenie przez Internet 4.Podsumowanie
25
Komputer + Interfejs Pomiarowy + Czujniki Położenia/obrotu Światła Dźwięku Temperatury Ciśnienia Pola magnetycznego Siły CO2 O2 PH Liczniki G-M Fotobramki Inne (Własnej produkcji)
26
Mobilne urządzenia pomiarowe LabPro ULAB CBL EcoLog CBL2 Złącza RS232, USB
27
Tarcie aerodynamiczne „Tłumienie w ruchu lotki”
28
„LOTKA” Lotka wykonana z butelki PET i cienkiej kalki. Więcej informacji w sali 301
29
Tarcie aerodynamiczne „Tłumienie w ruchu lotki”
30
Położenia i prędkość spadającej lotki. Początkowy ruch jednostajnie zmienny przechodzi w ruch jednostajny gdy siła tłumiąca zaczyna równoważyć siłę ciężkości. Prędkość w takim ruchu możemy opisać następująco: v(t)=v g (1-Exp(-(t-t 0 )/ ) gdzie: v g –prędkość graniczna (w nieskończoności) m 2, v g2 m 1, v g1
31
Magnetometr Więcej informacji w sali 301 Zależność od czasu napięcia U(t) na cewce detekcyjnej w zależności od prędkości jej wyrywania
32
Więcej informacji w sali 301 Świecenie pod wpływem impulsu napięciowego U(t): diody żarówki
33
1.Wprowadzenie i.Symulacje i multimedia ii. Internet 2.Komputerowo wspomagane laboratorium MBL i.Eksperymenty z wykorzystaniem komputera multimedialnego ii.Komputer/kalkulator z interfejsem pomiarowym i sondami 3.Doświadczenie przez Internet 4.Podsumowanie
34
Doświadczenie przez Internet
35
Domeny magnetyczne http://physics.uwb.edu.pl/exp/domeny/
36
Ciekłe kryształy http://olbers.kent.edu/alcomed/Experiment/eo.html
37
Podsumowanie Istnieją obecnie olbrzymie możliwości „komputerowego” wsparcia nauczania fizyki a zwłaszcza przy wykorzystaniu komputera jako super – przyrządu w wersji: –zestawu dla „ubogich” - multimedialny komputer „domowy” –komputera wyposażonego w specjalistyczne sondy –układów eksperymentalnych dostępnych przez Internet –kiedy powstanie globalne laboratorium, z jakim polskim udziałem(?) Ważne jest odpowiednie upowszechnienie w Polsce nowych pomysłów komputerowego wspomagania nauczania przedmiotów przyrodniczych – poprzez sieć komputerowych laboratoriów przyrodniczychsieć komputerowych laboratoriów przyrodniczych
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.