Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałSabina Kowalczyk Został zmieniony 9 lat temu
1
Ochrona i kształtowanie Środowiska przyrodniczego semestr III
Ogrody renesansowe Włochy
2
Wczesnorenesansowy ogród miał się stać, zgodnie z przekazami autorów starożytnych tekstów (Owidiusz, Pliniusz Młodszy, Marek Terencjusz Warron) miejscem, w którym życie nabiera szczególnego uroku. Miał tworzyć oprawę dla spokojnego wypoczynku, kontemplacji, umiarkowanych gier i zabaw, rozmów i spotkań w kameralnych "giardino segreto". Jednak formę włoskiego ogrodu wczesnorenesansowego określiły przede wszystkim trzy czynniki: - wszechobecność tradycji antyku, w którym nawet wielkie budowle cesarskiego Rzymu miały charakter zamknięty i "dośrodkowy", - pofałdowany włoski pejzaż, w którym nie ma północnoeuropejskich rozległych, płaskich terenów, - struktura władzy - Włosi niemal do XX wieku nie mieli własnego państwa, a rywalizacja miast-państw wykluczała myśl o absolutyzmie.
3
W końcu XV w. przy willach położonych wokół Rzymu i Florencji powstały pierwsze włoskie ogrody renesansowe VILLA MEDICI, FIESOLE, 1455
6
PALAZZO PICOLOMINI, PIENZA, 1460
7
Widok z niewielkiego tarasu Palazzo Picolomini na dolinę d'Orcia.
8
W pierwszej połowie XVI w
W pierwszej połowie XVI w., szczególnie pod wpływem florenckich Medyceuszy, ogród stawał się stopniowo wyrazem potęgi i prestiżu, miał olśniewać zaproszonych gości i zaspokajać ambicje patrycjuszowskiego ego. Architekci i ogrodnicy koncentrowali się coraz bardziej na tworzeniu image właściciela niż na projektowaniu samego ogrodu. W połowie wieku ogrody stały się już dużymi założeniami lokalizowanymi na szycie lub stoku wzgórza, na którym stała willa, poniżej której znajdowało się kilka symetrycznych tarasów, ułożonych wzdłuż centralnej osi. Pałac dominował nad okolicą a z tarasu rozpościerał się widok na odległy krajobraz. Postęp techniki umożliwił wyposażanie ogrodów w systemy fontann, kaskad i wodospadów podkreślających malowniczość założenia. Jednym z najsłynniejszych ogrodów tego okresu są ogrody Boboli na tyłach Palazzo Pittii we Florencji.
9
Ogród tarasowy przy Villa Ruspoli
10
Giardino segreto przy Villa Ruspoli
11
VILLA MADAMA, RZYM, 1520
13
Widok z pałacu na eksedrę
14
PALAZZO TE, MANTUA, 1525/1534
15
Na pierwszym planie eksedra,
w głębi giardino segreto.
16
Giardino segreto
17
Eksedra
18
VILLA MEDICI - POGGIO A CAJAVILNO
19
JARDINES DE LAS REALES ALCAZARES, SEVILLA, 1543
25
GIARDINO BUONACCORSI, POTENZA PICENA
30
VILLA MEDICI DI CAREGGI, 1615
32
VILLA PAPA GIULIO
33
Villa Papa Giulio - fasada
34
Villa Papa Giulio - dziedziniec
35
Villa Papa Giulio - Nymphaeum
36
VILLA MANDRAGORE
40
VILLA CASTELLO, TOSKANIA, 1538
42
OGRODY BOBOLI - FLORENCJA - 1550
43
Przykładem wspaniałego ogrodu późnorenesansowego jest ogród przy Villa d'Este w Tivoli realizowany w latach
49
Villa Lante w Bagnaia k/Vitebro, Lacjum, jest połączeniem formalnego ogrodu włoskiego (ze zgeometryzowanymi parterami i reprezentacyjną fontanną w centrum) i wspinającego się na zbocze - za pałacami - ogrodu swobodniej zaprojektowanego wokół osiowego ciągu fontann i wodospadów.
50
Formalny ogród renesansowy poprzedzający dwa symetryczne pałace i osiowy system schodzących ze zbocza wzgórza fontann i iwodospadów Urządzenia wodne ogrodu Villa Lante
51
GIARDINI DI GIUSTI, VERONA, 1580
53
GIARDINO BARDINI, FLORENCJA
57
ISOLA BELLA, LAGO MAGGIORE, 1650/1670
61
VILLA CAPRAROLA, VITERBO, 1560/1570
64
LEVENS HALL, 1690 Projekt: Guillaume Beaumont
65
Topiary w Levens Hall pochodzą z 1815r
66
A tak na marginesie – czym byłby renesans bez …
67
bez Sandro Botticelli …
69
…bez madonn Rafaela Santii
72
…bez Leonarda da Vincii
73
Rysunek stanowi ilustrację Leonarda do fragmentu traktatu ,,O architekturze ksiąg dziesięcioro” Witruwiusza, poświęconego proporcjom ludzkiego ciała. Według Witruwiusza wysokość człowieka to 10 modułów, gdzie moduł to wysokość głowy mierzona od brody do nasady włosów. Otwarta dłoń również ma długość jednego modułu. Głowa człowieka ma wielkość 1/8-1/6 od wysokości piersi do góry, do miejsca, w którym zaczynają się włosy. Od włosów do podbródka dzieli się na trzy części: w górnej czoło, w drugiej nos, w trzeciej usta z podbródkiem. Długość mierzona od nadgarstka do łokcia jest długością stopy człowieka. Stopa to 1/6 człowieka, łokieć – 1/4, pierś – 1/4, szerokość rozstawionych ramion równa wzrostowi człowieka.
74
Studium perspektywiczne do Pokłonu Trzech Króli
75
Opracowanie: mgr inż. Elżbieta Jakubowska Bibliografia: - ,,Historia ogrodów” L. Majdecki - ,,1001 ogrodów, które warto w życiu zobaczyć” Spenser-Jones - - Wikipedia
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.