Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJędrzej Święch Został zmieniony 11 lat temu
1
WIZUALIZACJA POJĘĆ ARYTMETYCZNYCH W EDUKACJI MAŁEGO DZIECKA
Anna Tyl Uniwersytet Łódzki
2
Termin matematyka ma podwójne znaczenie
może oznaczać: pewne specyficzne działanie Matematyka jest traktowana jako gotowy produkt, efekt pracy wielu pokoleń matematyków, a więc jako zbiór różnych teorii z bogactwem abstrakcyjnych pojęć, twierdzeń itp. rezultat tego działania Na matematykę można spojrzeć jako na coś, co powinno być odkryte, wynalezione.
3
Pismo alfabetyczne i pismo ideograficzne
Sposób, w jaki zapisujemy nazwy liczb drugiej dziesiątki za pomocą cyfr i sposób, w jaki wymawiamy (zapisujemy słowami) nazwy tych liczb, różnią się. 22 – dwadzieścia dwa ale dwanaście Skłonność do mylenia podobnie brzmiących słów, oznaczających liczby piętnaście i pięćdziesiąt Istnienie trzech różnych morfemów oznaczających pełne grupy dziesiątek 20-dzieścia, 30-dzieści, 50-dziesiąt Sprzeczność pomiędzy sposobem wymawiania większych liczb i ich symbolicznym zapisem dwieście trzy brzmi jak dwieście i trzy, czyli może sugerować zapis 2003 Pozycyjność – stenograficzny sposób zapisywania, w którym pozycja liczby (cyfry) w ciągu cyfr jest wyznacznikiem jego wartości Pozycja cyfry 2 w ciągu 328 stanowi, że 2 oznacza większą liczbę niż 8
4
W systemie Numicon zamiast liczbami posługujemy się kształtami.
5
Kształty Numicon zostały zaprojektowane tak, aby oddziaływać na silną u dzieci potrzebę posiadania wzorca.
6
W metodzie NUMICON wykorzystuje się: działanie, obraz i komunikację werbalną tak, aby ułatwić dzieciom rozumienie pojęć i prawidłowości arytmetycznych.
7
Poprzez manipulowanie kształtami NUMICON i rozmowę na temat wykonywanych czynności, dzieci zaczynają rozumieć działania arytmetyczne oraz symbole zapisu matematycznego. 4 + 5 = 9
8
Wizualizacja pomaga dzieciom zauważyć relacje zachodzące pomiędzy liczbami.
9
Dzieci uczą się wykonywać działania arytmetyczne na liczbach naturalnych, postrzeganych jako całość, a nie – jako część procesu liczenia (bez konieczności przeliczania „po kilka”). 9
10
Obraz dostarcza kontekstu znaczeniowego, co zachęca dzieci do rozmów z użyciem języka matematycznego o działaniach, jakie wykonują.
11
NUMICON może być stosowany w:
dodawaniu, odejmowaniu, mnożeniu i dzieleniu budowaniu liczb wskazywaniu wzorów/modeli
15
Dziękuję za uwagę Dziękuję za uwagę 15
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.