Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Wizualizacje molekularne
Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
2
Historia wizualizacji molekularnej
Wizualizacja fizyczna 1958: Kendrew's wire models and the Richards Box 1960's: Physical "Ball and Spoke" Models 1970: Byron's Bender Molecular Sculpture 1990's: Rapid Prototyping Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
3
Historia wizualizacji molekularnej
Wizualizacja komputerowa 1960's - 70's: Earliest Computer Representations 1980: TAMS: Teaching Aids for Macromolecular Structure : Evans & Sutherland Computers 1992: David & Jane Richardson's Kinemage 1993: Roger Sayle's RasMol Szybki rozwój programowania … Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
4
Elementy grafiki komputerowej
Piksel (ang. pixel = picture+element) jest to najmniejszy element obrazu bitmapowego. Jeden piksel to bardzo mały kwadrat o przeciętnym boku 0,28mm (rzadziej: prostokąt) widzialny z odległości użytkowej jako wypełniony jednolitym kolorem. Piksel stanowi także najmniejszy element obrazu wyświetlanego na monitorze komputera. Tryb pracy monitora, a konkretnie jego rozdzielczość to właśnie liczba pikseli jakie zawiera on w pionie i poziomie. Wikipedia Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
5
Elementy grafiki komputerowej
Wielkość grafiki Rozdzielczość 800 × 600 wielkość obrazka w pikselach 300dpi rozdzielczość obrazka w punktach na cal 300ppi rozdzielczość obrazka w pikselach na cal Daje obrazek wielkości 2,667 cala × 2 cale 1 cal = 25,4 mm co daje 67,7(3) × 58 mm Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
6
Elementy grafiki komputerowej
Przestrzenie barw RGB R 256 – 8 bitów G 256 – 8 bitów B 256 – 8 bitów 1 piksel zajmuje 3 bajty = 24 bity CMYK Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
7
Elementy grafiki komputerowej
Grafika wektorowa Grafika rastrowa rendering Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
8
Grafika wektorowa (obiektowa)
Opisanie obrazu za pomocą prostych figur geometrycznych - prymitywów; polega na generowaniu obrazu na podstawie jego matematycznego opisu, który określa pozycję, długość i kierunek prowadzonych linii. Obrazy wektorowe są kolekcjami wektorów, a nie punktów, jak w wypadku grafiki rastrowej. Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
9
Grafika rastrowa Metoda tworzenia grafiki komputerowej traktująca obraz jako zbiór bardzo małych niezależnych od siebie punktów tej samej wielkości (pikseli) ułożonych równo w wierszach i kolumnach. Rastrem nazywa się siatkę takich punktów. Pliki rastrowe nazywa się również plikami bitmapowymi. Typowe formaty plików rastrowych to BMP, TIFF, GIF i JPEG. Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
10
Rendering Jest to generowanie obrazu z modelu zapisanego w pliku cyfrowym rendering Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
11
Rendering OpenGL, Direct3D (DirectX)
są to biblioteki programistyczne składające się z zestawów funkcji instalowanych na odpowiednich platformach systemowych służące do obsługi grafiki (lub głównie grafiki). Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
12
Ray tracing (śledzenia promienia) – jedna z technik renderingu
Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
13
Wizualizacja wektorowa
Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
14
Wizualizacja renderowana (OpenGL)
Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
15
Wizualizacja renderowana (ray-tracing)
Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
16
Ray-tracing Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
17
Elementy grafiki komputerowej
Formaty grafiki rastrowej BMP bez kompresji TIF/TIFF kompresja bezstratna GIF kompresja z wyborem ilości kolorów, przeźroczystości, animacje PNG kompresja bezstratna – miał wyprzeć GIF-a JPG/JPEG kompresja stratna (nieodwracalnie) DjVu kompresja do 10x lepsza od JPEG Formaty grafiki wektorowej EPS - Encapsulated PostScript PDF - Portable Document Format (Adobe) SVG - Scalable Vector Graphics (open) SWF - Flash Adobe (dawniej Macromedia) CDR - Corel WMF - Windows MetaFile Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
18
Podstawowe elementy w wizualizacji molekularnej
Punkty i linie (druty) (points and wires) Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
19
Podstawowe elementy w wizualizacji molekularnej
Kule i pręty (tyczki) (balls and sticks) Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
20
Podstawowe elementy w wizualizacji molekularnej
Sfery i powierzchnie (spheres and surfaces) Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
21
Podstawowe elementy w wizualizacji molekularnej
Sfery i powierzchnie (spheres and surfaces) Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
22
Podstawowe elementy w wizualizacji molekularnej
Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
23
Podstawowe elementy w wizualizacji molekularnej
Wstążki i nici (ribbons and coils) Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
24
Podstawowe kolory w wizualizacji molekularnej
atomy C O N P S H Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
25
Podstawowe kolory w wizualizacji molekularnej
Ładunki (charges) + - Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
26
Podstawowe typy wizualizacji molekularnej
wireframe (obraz szkieletowy) Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
27
Podstawowe typy wizualizacji molekularnej
backbone (kręgosłup) Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
28
Podstawowe typy wizualizacji molekularnej
sticks (pręty – wiązania chemiczne) Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
29
Podstawowe typy wizualizacji molekularnej
ball and sticks (kulki i pręty – atomy i wiązania) Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
30
Podstawowe typy wizualizacji molekularnej
ribbons i cartoon (wstążki – wzajemne ułożenie powierzchni wiązań peptydowych) Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
31
Podstawowe typy wizualizacji molekularnej
wstążki Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
32
Podstawowe typy wizualizacji molekularnej
spacefill (kule / sfery oddziaływać sił Van der Waalsa - VDW) Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
33
Podstawowe typy wizualizacji molekularnej
sfery VDW Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
34
molecular surface (powierzchnia molekularna) accessible surface area (powierzchnia dostępu)
Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
35
Molecular vs. Accessible area
Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
36
Podstawowe typy wizualizacji molekularnej
molecular surface (powierzchnia molekularna) accessible surface area (powierzchnia dostępu) electrostatic surface area (powierzchnia elektrostatyczna) Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
37
Programy do wizualizacji, renderingu i modelowania
RasMol Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
38
Programy do wizualizacji i renderingu
Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
39
Programy do wizualizacji, renderingu i modelowania
SPDBV Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
40
Programy do wizualizacji i renderingu
PovRay Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
41
Programy do wizualizacji, renderingu i modelowania
Cn3D Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
42
Koniec końców Bioinformatyka 2007/2008 wykład 5 Biotechnologia UWM
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.