Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Oprogramowanie.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Oprogramowanie."— Zapis prezentacji:

1 Oprogramowanie

2 Oprogramowanie użytkowe Oprogramowanie systemowe
Warstwy Oprogramowanie                                                 Oprogramowanie użytkowe Oprogramowanie systemowe Sprzęt Komputerowy

3 Narzędzia do zarządzania
Oprogramowanie systemowe Kompilatory Debuggery Asemblery Narzędzia systemowe Narzędzia do zarządzania zbiorami System Operacyjny

4 Komunikatory sieciowe
Oprogramowanie Użytkowe Edytory tekstowe Programy graficzne Arkusze kalkulacyjne Komunikatory sieciowe Bazy danych Gry komputerowe

5 Programy Systemowe

6 Bios i jego rola BIOS jest to skrót od "Basic Input Output System"- podstawowy system Wejścia /Wyjścia. Najniższy poziom oprogramowania komputera umożliwiający działanie innych programów i operacji wykonywanych przez komputer . BIOS jest łącznikiem między sprzętem a uruchamianymi programami. Procedura BIOS-u została zapisana w pamięci stałej komputera , w odpowiednich układach scalonych , w postaci rozkazów języka maszynowego. Procedury te można odczytać ale nie można ich zmodyfikować Programy znajdujące się w BIOS-ie dzielą się na dwie grupy: -programy testująco-inicjujące pracę komputera, -programy zawierające procedury sterujące różnymi elementami komputera, jak np.: napędami dyskowymi , urządzeniami wejścia/ wyjścia. BIOS steruje współpracą wszystkich podstawowych funkcji komputera z systemem operacyjnym. Troszczy się między innymi o to, by sygnały wychodzące z klawiatury przetwarzane były do postaci zrozumiałej dla procesora. BIOS posiada własną, choć niewielką pamięć, w której są zapisane informacje na temat daty, czasu oraz dane na temat wszystkich urządzeń zainstalowanych w komputerze

7 System Operacyjny

8

9 Debuggery Debugger (w slangu polskich programistów: odpluskwiacz) to program komputerowy służący do analizy kodu źródłowego lub kodu maszynowego w celu znalezienia w nim błędów programistycznych (bugów). Proces naprawy kodu za pomocą debuggera określa się mianem debuggingu. Podstawowym zadaniem debuggera jest symulowanie i sprawowanie kontroli nad wykonaniem kodu, co umożliwia zlokalizowanie instrukcji odpowiedzialnych za wadliwe działanie programu.

10 Drivery - sterowniki Sterownik urządzenia to program lub fragment programu odpowiadający za dane urządzenie i pośredniczący pomiędzy nim a resztą systemu komputerowego. Zwykle uabstrakcyjnia pewne cechy urządzenia, choć może jedynie zajmować się kwestiami uprawnień dostępu i udostępniać urządzenie tak jak jest. Wtedy program który z niego korzysta też jest w pewnym sensie sterownikiem. W tradycyjnych systemach operacyjnych (Unix i wiele innych) sterowniki znajdują się w jądrze systemu operacyjnego.

11 Kompilator to program służący do automatycznego tłumaczenia kodów źródłowych na język maszynowy.
Niektóre kompilatory tłumaczą najpierw do języka asemblera, a na język maszynowy tłumaczy specjalne programy - asemblery. Generalnie kompilator z kodu źródłowego generuje zestaw poleceń, które w trakcie realizacji programu asembler rozbija na wiele poleceń języka maszynowego (nowoczesne asemblery również posiadają składnię umożliwiającą zapis wielu poleceń maszynowych jako jednego polecenia kodu źródłowego oraz opcje optymalizacji kodu). Stosowanie kompilatorów ułatwia programowanie (programista nie musi znać języka maszynowego) i pozwala na większą przenośność kodu pomiędzy platformami.

12 Menedżer plików jest to program komputerowy służący do zarządzania strukturą plików, katalogów i woluminów. Jego główne zadania: kopiowanie nadawanie i usuwanie atrybutów podgląd struktury drzewa przenoszenie usuwanie wyszukiwanie zakładanie katalogów zmiana nazwy

13

14 X Tree Win

15 Narzędzia systemowe

16 Narzędzia systemowe

17 Narzędzia systemowe

18 Benchmakr

19 Programy Użytkowe

20 Edytory tekstów Edytor tekstowy - pico

21 Edytory tekstów Power Edit

22 Edytory tekstów

23

24 Bazy danych

25 Bazy danych

26 Arkusze kalkulacyjne

27 Programy graficzne 3D Studio

28 Programy graficzne

29 Programy graficzne

30 Komunikatory sieciowe

31 Komunikatory sieciowe
ICQ, Jabber, Gadu-Gadu czy Tlen

32 Gry Komputerowe

33 Gry Komputerowe

34 Gry Komputerowe

35 Programowanie komputera
Narzędzia programistyczne Fortran C, C++ Pascal Kompilacja Język wysokiego poziomu Assembler Egzekwowanie programu Język maszynowy Sprzęt

36 Język programowania to usystematyzowany sposób przekazywania komputerowi poleceń do wykonania.
Język programowania pozwala programiście na precyzyjne przekazanie maszynie, jakie dane mają ulec obróbce i jakie czynności należy podjąć w określonych warunkach. Języki programowania klasyfikuje się zależnie od tego, do jakiego paradygmatu lub paradygmatów programowania najlepiej się nadają: Imperatywne - program składa się ze zmiennych oraz modyfikujących je operacji Obiektowe - definiuje programy za pomocą "obiektów" - elementów łączących stan (czyli dane) i zachowanie (czyli procedury). Obiektowy program komputerowy wyrażony jest jako zbiór takich obiektów, komunikujących się pomiędzy sobą w celu wykonywania zadań. Funkcyjne – podstawą są funkcje, a nacisk kładzie się na wyznaczenie ich wartości a nie na wykonywanie poleceń Logiczne - program podawany jest jako pewien zestaw zależności, a obliczenia są dowodem pewnego twierdzenia w oparciu o te zależności.

37 Języki programowania - poziomy
Kod w języku wysokiego poziomu (Pascal): var deklaruję zmienne b : integer; zmienna a – liczba całkowita i : integer; zmienna b – liczba całkowita Begin rozpoczynam program b := 0; deklaruję na początku b=0 for i := 0 to 9 do; dla kolejnych wartości od 0 aż do 9 begin b := b + 1; liczę b jako poprzednią wartość powiększoną o 1 End kończę program Kod maszynowy procesora:         Kod w asemblerze: p   _TEXT segment byte public use     'CODE'   _TEXT ends   DGroup group _ DATA, BSS   _DATA segment world public use     'DATA'   label byte   label word

38 Style programowania: Top-down czyli z góry do dołu; najpierw planuje się całość a potem dochodzi do szczegółów. Bottom-up, czyli z dołu w górę - z elementów składa się całość. A jakiego użyć języka?? Jest ponad 2000 opublikowanych języków programowania!

39

40

41

42 Algorytm Postępowania

43

44 Narzędzia dla programistów

45 Narzędzia dla programistów

46 Narzędzia dla programistów

47 Oprogramowanie niepożądane

48 Malware malicious software) to wszelkie aplikacje, skrypty i ingerencje mające szkodliwe, przestępcze lub złośliwe działanie w stosunku do użytkownika komputera Zaliczamy do nich: niechcianą pocztę elektroniczną - spam wirusy komputerowe robaki sieciowe konie trojańskie (trojany) wszelkiego rodzaju aplikacje szpiegujące - Spyware spyboty (małe programy szpiegujące dołączane do niektórych wirusów i robaków) backdoory (tylne furtki dla crakerów) keyloggery (urządzenia rejestrujące wprowadzane przez nas sekwencje klawiszy, w tym nasze loginy, hasła, numery kont bankowych)

49 fałszywe alarmy dotyczące rzekomo nowych i groźnych wirusów
ataki crackerów pop-upy (małe okienka pojawiające się w trakcie przeglądania stron internetowych, najczęściej są to reklamy) tracking cookies (cookies zapisujące wiele informacji o użytkowniku w trakcie przeglądania stron internetowych, bez jego wiedzy i zgody) Dialery (programy łączące z siecią przez inny numer dostępowy niż wybrany przez użytkownika, najczęściej sa to numery o początku lub numery zagraniczne. Dialery szkodzą tylko posiadaczom modemów - głównie występują na stronach o tematyce erotycznej) żarty komputerowe (robione najczęściej nieświadomym początkujacym użytkownikom komputerów)

50 Wirusy Komputerowe

51 Wirus komputerowy to najczęściej prosty program komputerowy, który w sposób celowy powiela się bez zgody użytkownika. Wirusy wykorzystują słabość zabezpieczeń systemów komputerowych lub właściwości systemów oraz niedoświadczenie i beztroskę użytkowników. Niektóre wirusy mają też inne skutki uboczne: kasowanie i niszczenie danych rozsyłanie spamu dokonywanie ataków na serwery internetowe kradzież danych (hasła, numery kart płatniczych, dane osobowe) wyłączenie komputera wyświetlanie napisów lub rysunków na ekranie uniemożliwienie pracy na komputerze umożliwienie przejęcia kontroli nad komputerem osobie nieupoważnionej

52 Konie Trojańskie i robaki

53 Konie trojańskie - wirusy te ukrywają się w na pozór pożytecznym oprogramowaniu. Uruchamiają się gdy użytkownik podejmuje pracę z danym programem. Dają całkowitą władzę atakującego nad komputerem ofiary. Wirus tego typu po jego uruchomieniu oprócz wykonywania swoich "oficjalnych" zadań dokonuje także spustoszenia w systemie. Najpopularniejszym polskim koniem trojańskim jest „Prosiak”. Bomby logiczne - rodzaj wirusa, który może pozostać w ukryciu przez długi czas. Jego aktywacja następuje w momencie nadejścia określonej daty lub wykonania przez użytkownika określonej czynności. Robaki - małe, ale bardzo szkodliwe wirusy. Do prawidłowego funkcjonowania nie potrzebują nosiciela. Rozmnażają się samoistnie i w sposób ciągły, powodując w bardzo krótkim czasie wyczerpanie zasobów systemu. Wirusy tego typu są zdolne sparaliżować nawet dość rozległą sieć komputerową.

54 Programy antywirusowe
Dobre antywirusy są wyposażone w dwa niezależnie pracujące moduły - skaner (dokładniejszy od monitora skan pewnych grup plików pod kątem istnienia wirusa) i monitor (skanuje pliki na bieżąco, bez wiedzy użytkownika, czy pliki ładowane do systemu są pozbawione wirusów). Obecnie tego typu zabezpieczenia to standard. Antywirus powinien również automatycznie pobierać nowe definicje (szczepionki) odkrytych wirusów – codziennie pojawia się około 30 nowych wirusów.

55 avast

56 Nielegalne praktyki komputerowe

57 Piractwo komputerowe

58 Piractwo komputerowe

59 Szerzenie pornografii
Szczególnie dziecięcej

60 Cracker (kraker) to osoba zajmująca się łamaniem zabezpieczeń oprogramowania (cracking).
Termin cracking dotyczy dwóch właściwie różnych dziedziń: łamania zabezpieczeń serwerów zabezpieczeń zamkniętego oprogramowania warez Ich działania często powodują straty finansowe wielu firm (destabilizacja serwera, wypuszczenie w internet nielegalnego oprogramowania z crackiem omijającym zabezpieczenia antypirackie, itp.).

61 Hakerstwo Haker - termin ten oznacza osobę o bardzo dużych, praktycznych umiejętnościach informatycznych, która identyfikuje się ze społecznością hakerską. Hakerzy odznaczają się bardzo dobrą orientacją w Internecie, znajomością wielu języków programowania, a także świetną znajomością systemów operacyjnych z rodziny Unix.

62 Ewolucja Homo Sapiens Informaticus


Pobierz ppt "Oprogramowanie."

Podobne prezentacje


Reklamy Google