Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

jako trend w informacji naukowej

Коpie: 1
Infobrokerstwo jako trend w informacji naukowej. Definicja? Infobrokerstwo jako trend, odpowiedź na kryzys zawodu bibliotekarza Infobrokerstwo wymaga.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "jako trend w informacji naukowej"— Zapis prezentacji:

1 jako trend w informacji naukowej
Infobrokerstwo jako trend w informacji naukowej

2 Definicja? Infobrokerstwo jako trend, odpowiedź na kryzys zawodu bibliotekarza Infobrokerstwo wymaga szeregu umiejętności: umiejętności wyszukiwawczych (znajomość źródeł, algorytmów i ocena ich wiarygodności), analitycznych i interpretacyjnych, redakcyjno-komunikacyjnych, interpersonalnych

3 Definicja? Jakie cechy łączy w sobie broker informacji?
Infobrokerstwo to zawód na styku bibliotekarstwa, informacji naukowej, znajomości Internetu i technologii, biznesu, zarządzania i organizacji. Infobroker powinien posiadać umiejętności interdyscyplinarne.

4 Kim jest broker informacji?
Pośrednik, który odpłatnie wyszukuje, ocenia, opracowuje i udostępnia informacje (proces informacyjny na polu biznesowym) Zajmuje się: monitorowaniem mediów, zbieraniem, selekcją i oceną zebranych lub wyszukanych materiałów, przygotowywaniem raportów i analiz, dostarczaniem zamówionych treści

5 Źródła pozyskiwania informacji
Publikacje wyników badań naukowych Literatura fachowa i czasopiśmiennictwo branżowe Prasa, radio, telewizja, Internet Księgozbiory biblioteczne Archiwa i rejestry publiczne Zamówienia publiczne i oferty przetragowe (BZP, BIP) Źródła teleadresowe i statystyczne Kontakty osobiste Badania własne

6 Umiejętności infobrokerskie
Znajomość źródeł informacji Znajomość serwisów informacyjnych dostarczających WIARYGODNYCH i AKTUALNYCH informacji Umiejętność opracowania scenariusza i strategii poszukiwań (gdzie, co, w jakiej kolejności i w jaki sposób szukać) Umiejętność docierania do źródeł weryfikujących wiarygodność wcześniej wyszukanych informacji

7 Umiejętności infobrokerskie
Umiejętności w redagowaniu analiz, raportów, prezentacji wyników i badań Umiejętność prowadzenia małej firmy Umiejętności interpersonalne, promocji i sprzedaży usług

8 Czym zajmuje się infobroker?
Monitorowanie mediów: na zlecenie firmy może przygotowywać codzienny przegląd mediów branżowych, śledzić doniesienia prasowe dotyczące zleceniodawcy lub jego konkurencji. Raporty i analizy: zgodnie z życzeniami klienta można zająć się zbieraniem materiałów dotyczących konkretnej sprawy i na ich podstawie przygotować raport lub analizę

9 Czym zajmuje się infobroker?
Treści dostarczane do serwisów: w Internecie istnieje wiele serwisów tematycznych poświęconych konkretnej branży lub produktowi. Na zlecenie właściciela takiego serwisu broker może przygotowywać teksty poświęcone danej tematyce, które zostaną umieszczone w serwisie. Podobnie jest z portalami korporacyjnymi prowadzonymi na potrzeby firm.

10 Czym zajmuje się infobroker?
Treści dostarczane do wydawnictw i biuletynów: różne instytucje rozprowadzają biuletyny poświęcone swojej działalności. Zadaniem infobrokera może być opracowanie danych branżowych na potrzeby takiego wydawnictwa, dostarczanie treści na zamówienie.

11 Czym zajmuje się infobroker?
Podwykonastwo usług: praca na zlecenie dużych firm infobrokerskich, szkoleniowych, PR i wywiadowni gospodarczych. Zbieranie danych z małych obszarów zainteresowań i przekazywanie ich firmom, które opracowują je na potrzeby klientów.

12 Infobrokering specjalistyczny
Broker informacji może wyspecjalizować się w wyszukiwaniu informacji w określonej branży. Niektóre rynki, branże i sektory „produkują” tak duże ilości informacji w krótkim okresie czasu, że by znaleźć te najbardziej potrzebne i adekwatne z nich niezbędna jest pomoc eksperta - wyspecjalizowanego branżowo infobrokera.

13 Infobrokering specjalistyczny
W farmacji i medycynie W dziedzinie finansów W dziedzinie prawa W świecie nowych technologii W obszarze przemysłu i biznesu W sektorze rządowym i publicznym

14 Zasady etyczne zawodu Zasady etyczne brokera informacji zostały określone przez powstałą w 1987 r. w USA organizację: The Association of Independent Information Professionals (AIIP) - Stowarzyszenie Niezależnych Specjalistów Informacji (ponad 700 firm z 20 krajów) Polscy infobrokerzy znają te zasady i je akceptują - na str. niektórych firm przytaczane są te reguły postępowania jako gwarancja jakości usług

15 Zasady etyczne zawodu Utrzymywanie dobrego imienia zawodu poprzez uczciwość, kompetencje i zachowanie poufności; Przekazywanie klientom najaktualniejszej i najbardziej relewantnej odpowiedzi na zapytanie, w ramach czasowych przez nich wyznaczonych; Pomoc klientom w zrozumieniu wykorzystanych źródeł informacji; Przyjmowanie zleceń zgodnych z prawem i nie działających ze szkodą dla środowiska brokerów informacji;

16 Zasady etyczne zawodu Dotrzymywanie klauzuli poufności;
Poszanowanie praw autorskich; Dotrzymywanie zasad umów licencyjnych i umów z klientami; Utrzymywanie zawodowych kontaktów z bibliotekami i przestrzeganie zasad dostępu do ich zbiorów; Ponoszenie odpowiedzialności za stosowanie zasad etycznych swoich pracowników;

17 Serwisy infobrokerskie w kraju i na świecie


Pobierz ppt "jako trend w informacji naukowej"

Podobne prezentacje


Reklamy Google