Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Edyta Drążyk Alicja Drabarek WGiSR
PRZEDSIĘBIORSTWA Edyta Drążyk Alicja Drabarek WGiSR
2
E. Drążyk, A. Drabarek, WGiSR
O czym będziemy mówić? Przedsiębiorca / przedsiębiorstwo Rodzaje przedsiębiorstw Bodźce ekonomiczne Majątek, fundusze i wynik finansowy przedsiębiorstwa Analiza kosztów produkcji Modele struktur rynku Procesy monopolizacji E. Drążyk, A. Drabarek, WGiSR
3
Przedsiębiorca przedsiębiorstwo
przedsiębiorca – wykorzystuje pracę, ziemię, kapitał (czynniki produkcji) przedsiębiorstwo – jednostka prowadząca działalność produkcyjną, handlową lub usługową E. Drążyk, A. Drabarek, WGiSR
4
Rodzaje przedsiębiorstw
przedsiębiorstwa: prywatne, spółdzielcze, państwowe, komunalne, pracownicze, stanowiące własność państwa spółki: cywilne, prawa handlowego, osobowe( jawne, komandytowe), z o.o., akcyjne E. Drążyk, A. Drabarek, WGiSR
5
E. Drążyk, A. Drabarek, WGiSR
Bodźce ekonomiczne pozytywne, negatywne materialne, dla szeregowych pracowników, dla naczelnego kierownictwa( płace, premie, opcje na akcje) E. Drążyk, A. Drabarek, WGiSR
6
Majątek, fundusze i wynik finansowy przedsiębiorstwa
trwały, obrotowy aktywa = pasywa zasada równowagi bilansowej zysk ma wiele funkcji E. Drążyk, A. Drabarek, WGiSR
7
Analiza kosztów produkcji
koszty: księgowe, alternatywne, ekonomiczne, stałe, całkowite, krańcowe korzyści / niekorzyści skali E. Drążyk, A. Drabarek, WGiSR
8
E. Drążyk, A. Drabarek, WGiSR
Modele struktur rynku konkurencja doskonała monopolistyczna oligopol monopol E. Drążyk, A. Drabarek, WGiSR
9
Procesy monopolizacji
fuzje: poziome, pionowe, konglomeratowe Urząd Antymonopolowy E. Drążyk, A. Drabarek, WGiSR
10
E. Drążyk, A. Drabarek, WGiSR
Czym jest monopol? jedna firma na rynku ograniczona swoboda wejścia na rynek bardzo duży wpływ producenta na cenę brak substytutów danego produktu doskonała informacja o rynku E. Drążyk, A. Drabarek, WGiSR
11
E. Drążyk, A. Drabarek, WGiSR
Ale… Z jednej strony monopolista nie może zwiększyć rozmiarów sprzedaży bez równoczesnego obniżenia ceny, z drugiej zaś może sprzedawać mniej po wyższej cenie. Musi się liczyć z istniejącym popytem! E. Drążyk, A. Drabarek, WGiSR
12
E. Drążyk, A. Drabarek, WGiSR
Z życia wzięte…. E. Drążyk, A. Drabarek, WGiSR
13
E. Drążyk, A. Drabarek, WGiSR
Podsumowując… "Wraz z wynalezieniem koła i pieniędzy ludzie zaczęli kręcić interesy." E. Drążyk, A. Drabarek, WGiSR
14
E. Drążyk, A. Drabarek, WGiSR
Dziękujemy za uwagę! E. Drążyk, A. Drabarek, WGiSR
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.