Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałLudmita Kobiałka Został zmieniony 11 lat temu
1
XPrince: Równoważenie zwinności i dyscypliny
Inżynieria oprogramowania, Wykład 15 XPrince: Równoważenie zwinności i dyscypliny „Trabrennen” w Austrii
2
Kryzys oprogramowania
Syndrom LOOP Loop Loop is dangerous. L O P ate oor quality ver budget vertime J.Nawrocki, XPrince
3
Podejście bazujące na dyscyplinie
Więcej dyscypliny! Wymag. Projekt Kod Testy 1 2 3 4 5 CMM IEEE Std ISO 9000 J.Nawrocki, XPrince
4
Dyscyplina w zarządzaniu projektami
Managing Successful Projects with PRINCE 2 1975: PROMPT, Simpact Systems Ltd 1979: PROMPT staje się standardem CCTA CCTA = the Central Computer and Telecommunications Agency, UK 1989: CCTA wprowadza PRINCE PRINCE = PRojects IN Controlled Environments 1996: CCTA publikuje PRINCE2 J.Nawrocki, XPrince
5
Nadmierna dyscyplina zabija inicjatywę i elastyczność
J.Nawrocki, XPrince
6
Zwinne wytwarzanie oprogramowania – lata 90-te
O K Działające oprogr. Ludzie i komunikacja Współpracujący klient Reagowanie na zmiany Tommorow or never! J.Nawrocki, XPrince
7
"XP jest dzisiaj najważniejszym ruchem w IO."
Extreme Programming (XP) = lekka (zwinna) metodyka rozwoju oprogramowania "XP jest dzisiaj najważniejszym ruchem w IO." Tom DeMarco J.Nawrocki, XPrince
8
Silna orientacja na klienta Przyrosty i krótkie wydania
XP Cenne praktyki XP: Silna orientacja na klienta Przyrosty i krótkie wydania Testy przed kodowaniem Refaktoryzacja Gra planistyczna etc. J.Nawrocki, XPrince
9
XP No silver bullet! Frederick P. Brooks IBM OS/360 Manager (1964-65)
J.Nawrocki, XPrince
10
Założenie „on-site customer” Brak spisanej dokumentacji
Słabości Dyscyplina (Celebra ) Zwinność (XP) Nadmiar papierów Powolny proces decyz. Mała elastyczność Opór przed zmianą Założenie „on-site customer” Brak spisanej dokumentacji Zbyt krótka perspektywa planu J.Nawrocki, XPrince
11
Rozwiązanie Barry Boehm Richard Turner Balancing Agility and Discipline A Guide for the Perplexed „każde skuteczne przedsięwzięcie w zmieniającym się świecie wymaga zarówno zwinności, jak i dyscypliny” Addison-Wesley, 2004. J.Nawrocki, XPrince
12
Studio Rozwoju Oprogramowania
Politechnika Poznańska Wydział Informatyki i Zarządzania Studio Rozwoju Oprogramowania (od 1998) Produkty programist. Transfer technologii: Dobre praktyki Metody i narzędzia Wzorce dokumentów J.Nawrocki, XPrince
13
Rational Unified Process
Źródła XPrince PRINCE 2 Rational Unified Process XPrince eXtreme Programming in controlled environments XP J.Nawrocki, XPrince
14
„Trabrennen” w Austrii
Plan prezentacji Wstęp Struktura zespołu Cykl życia projektu Inżynieria wymagań i UC Workbench Rozwój oprogramowania „Trabrennen” w Austrii J.Nawrocki, XPrince
15
„Trabrennen” w Austrii
Plan prezentacji Wstęp Struktura zespołu Cykl życia projektu Inżynieria wymagań i UC Workbench Rozwój oprogramowania „Trabrennen” w Austrii J.Nawrocki, XPrince
16
Zespół XP Coach Tracker Tester Klient Programiści J.Nawrocki, XPrince
17
Zespół Zarządzania Projektem w PRINCE2
Komitet sterujący Główny użytkownik Przewodn. Główny dostawca J.Nawrocki, XPrince
18
Zespół Zarządzania Projektem w PRINCE2
Komitet sterujący Główny użytkownik Przewodn. Główny dostawca Raport Plan Kierownik projektu J.Nawrocki, XPrince
19
Zespół Zarządzania Projektem w PRINCE2
Komitet sterujący Główny użytkownik Przewodn. Główny dostawca Raport Nadzór projektu Plan Kierownik projektu J.Nawrocki, XPrince
20
Zespół Zarządzania Projektem w PRINCE2
Komitet sterujący Główny użytkownik Przewodn. Główny dostawca Raport Nadzór projektu Plan Kierownik projektu Grupa zad. Wsparcie projektu Raport Kierownik Zespołu Kierownik zesp. Kierownik Zespołu J.Nawrocki, XPrince
21
Role w RUP Kierownik projektu Tester Architekt Programista Analityk
J.Nawrocki, XPrince
22
Zespół XPrince XP Prince 2 Komitet sterujący Główny użytkownik
Przewodn. Główny dostawca Nadzór projektu Kierownik = Coach Analityk=Klient Architekt Kierownik Zespołu Programiści Kierownik Zespołu J.Nawrocki, XPrince
23
„Trabrennen” w Austrii
Plan prezentacji Wstęp Struktura zespołu Cykl życia projektu Inżynieria wymagań i UC Workbench Rozwój oprogramowania „Trabrennen” w Austrii J.Nawrocki, XPrince
24
Cykl życia wg PRINCE2 16.10 27.11 23.01 8.04 27.05 17.06 1.07 Przyg. założ. proj. Inicjowanie projektu Etap 1 Etap 2 Etap 3 Etap 4 Zamk. Projektu J.Nawrocki, XPrince
25
Cykl życia wg XP Wydanie 1 Wydanie 2 Przyrost 1 Przyrost 2 Przyrost 1
J.Nawrocki, XPrince
26
Fazy wg RUP Rozpoczęcie Rozpracowanie Konstrukcja Wdrożenie
J.Nawrocki, XPrince
27
Modelowanie biznesowe
Cykl życia wg XPrince 16.10 27.11 23.01 8.04 27.05 17.06 8.07 Przyg. założ. proj. Cel i zakres Architek tura Wydanie 1 Wydanie 2 Wydanie 3 Zamkn. Projektu Modelowanie biznesowe Przyrost 1 Zakres Przyrost 2 Wdroż. J.Nawrocki, XPrince
28
„Trabrennen” w Austrii
Plan prezentacji Wstęp Struktura zespołu Cykl życia projektu Inżynieria wymagań i UC Workbench Rozwój oprogramowania „Trabrennen” w Austrii J.Nawrocki, XPrince
29
Edycja przypadków użycia Generowanie prototypów typu mockup . . .
Przypadek użycia Wstępna rejestracja artykułu Scenariusz główny 1. System presents a registration form. 2. Author fills the form in. 3. System validates the data and returns a login and password. Rozszerzenia 3a. The data are in wrong format. 3a1. System displays a message and returns to step 2. Edycja przypadków użycia Generowanie prototypów typu mockup . . . J.Nawrocki, XPrince
30
Ekran prototypu wygenerowanego przez UC Workbench
J.Nawrocki, XPrince
31
„Trabrennen” w Austrii
Plan prezentacji Wstęp Struktura zespołu Cykl życia projektu Inżynieria wymagań i UC Workbench Rozwój oprogramowania „Trabrennen” w Austrii J.Nawrocki, XPrince
32
Programować parami czy indywidualnie?
Programowanie indywidualne - Ind 1 osoba – 1 komputer – 1 zadanie Programowanie parami - XP 2 osoby – 1 komputer – 1 zadanie Programowanie Side-by-Side - SbS 2 osoby – 2 komputery – 1 zadanie J.Nawrocki, XPrince
33
Aplikacje internetowe System zarządzania artykułami konf. PapersOnLine
Zadania i proces Aplikacje internetowe System zarządzania artykułami konf. PapersOnLine 6 dni, około 8 godz. dziennie: Dzień 0 „Praca domowa” Dzień 1 Sprawdzian znajomości technologii Dzień 2 Pomiar indywidualnej prędkości program. Dni 3-4 Zdobywanie dośw. w programowaniu parami Dni 5-6 Właściwy eksperyment i pomiar czasu J.Nawrocki, XPrince
34
Średni CZAS programowania
SbS XP Ind Ind XP SbS J.Nawrocki, XPrince
35
Średnia PRACOCHŁONNOŚĆ programowania
SbS XP Ind Ind XP SbS J.Nawrocki, XPrince
36
Programować parami czy indywidualnie?
Wniosek: Elastyczna metodyka programowania powinna udostępniać wszystkie ‘tryby’ programowania: indywidualny, programowanie parami w stylu XP i programowanie Side-by-Side. XP SbS J.Nawrocki, XPrince
37
Integracja powtórnego użycia i test-first coding
public void testStack(){ for (int k=0; k <10; k++){ call(„wloz", k, DONT_CARE); } for (int k = 0; k < 10; k++){ call(„zdejmij", 9 - k); Przykładowe zapytanie J.Nawrocki, XPrince
38
Integracja powtórnego użycia i test-first coding
Wynik wyszukiwania java.util.Stack wloz = void push(Object) zdejmij = Object pop() J.Nawrocki, XPrince
39
Prosty eksperyment Opis w języku naturalnym 9 programistów
public void testStack(){ for (int k=0; k <10; k++){ call(„wloz", k, DONT_CARE); } for (int k = 0; k < 10; k++){ call(„zdejmij", 9 - k); JUnit Przeprowadziliśmy także eksperyment: 9 programistom przedstawiliśmy tekstowy opis funkcjonalności 10 nieskomplikowanych jednostek programowych. Następnie poprosiliśmy, o dostarczenie podstawowych testów, których użyli by do znalezienia tych jednostek przy użyciu omawianej metody. 9 programistów 10 jednostek do znal. J.Nawrocki, XPrince
40
Prosty eksperyment - wyniki
9 z 10 jednostek – Poprawna i jednoznaczna charakterystyka ‘Trudna’ jednostka – klasa manipulująca łańcuchami Okazało się, że w 9/10 przypadków programiści jednoznacznie i poprawnie zidentyfikowali za pomocą swoich przypadków testowych poszukiwaną funkcję w testowym repozytorium. Jedynym problemem okazała się klasa reprezentująca łańcuch z możliwością dopasowywania do wyrażeń regularnych. 4 programistów założyło, że powinna ona mieć statyczną metodę biorąca dwa parametry: łańuch i wyrażenie regularne, podczas, gdy w rzeczywistej klasie łańcuch był ustawiany na etapie konstrukcji obiektu, a metoda match przyjmowała jeden argument. J.Nawrocki, XPrince
41
Podsumowanie Kombinacja zwinnej metodyki (XP) ze zdyscyplinowaną (PRINCE2 i RUP) jest możliwa Wsparcie narzędziowe (UC Workbench) jest ważne Elastyczne podejście do programowania parami Kombinacja powtórnego użycia z test-first coding. At last! J.Nawrocki, XPrince
42
Pytania? ? J.Nawrocki, XPrince
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.