Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Urządzenia wejścia i wyjścia.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Urządzenia wejścia i wyjścia."— Zapis prezentacji:

1 Urządzenia wejścia i wyjścia

2 Za pomocą tych urządzeń wprowadzane są informacje (dane) do komputera:
Za pomocą tych urządzeń wyprowadzane są informacje (wynik) z komputera: urządzenia wejścia urządzenia wyjścia Za pomocą tych urządzeń wyprowadzane są informacje (wynik) z komputera: Za pomocą tych urządzeń wprowadzane są informacje (dane) do komputera: Klawiatura Mysz Joystick Rysownica Skaner Kamera Mikrofon Modem Pamięć USB Monitor Drukarka Głośniki i słuchawki Modem Pamięć USB

3 Klawiatura - najważniejsze urządzenie wejścia
(ang. keyboard) składa się z ponad 100 klawiszy (101-, 102- lub 104). Dzięki niej wprowadzamy do komputera polecenia, operacje i teksty. Komputer reaguje bezpośrednio po wydaniu naszego polecenia z klawiatury wykonując konkretne działanie (nazywane jest to pracą interakcyjną).  

4 to jedno z popularnych urządzeń peryferyjnych służących do komunikacji
Mysz to jedno z popularnych urządzeń peryferyjnych służących do komunikacji użytkownika z komputerem. Mysz przesuwana po płaszczyźnie obraca gumową kulką, która wiele razy na sekundę przekazuje dane położeniu myszy do komputera. Komputer przenosi ruchy myszy na ruch wskaźnika myszy. Myszka może być wyposażona od jednego do trzech przycisków służących do wydawania poleceń oraz w tzw. rolki służące do przewijania ekranu w pionie i w poziomie. Nowości wśród myszek: Bezprzewodowe, wykorzystujące technologię podczerwieni lub fal radiowych Trackball „kot”, czyli odwrócona myszka z dużą kulką, którą obraca się palcem, jest przydatna w pracy z aplikacjami wymagającymi dużej precyzji

5 Joystick jest wejściowym urządzeniem peryferyjnym, służącym najczęściej fanom gier komputerowych do sterowania obiektami w grze. Joystick wyposażony jest w drążek sterowniczy, którego manipulacja w różnych kierunkach pozwala na przemieszczanie różnych obiektów oraz od jednego do kilku przycisków (między innymi przycisk fire) osadzonych na drążku i jego podstawce, których naciśnięcie wywołuje różne zdarzenia.

6 Rysownica zwana również digitizerem, tabletem graficznym, to płaska tabliczka, wykrywająca pozycję specjalnego pióra-rysika. Możemy na tablecie rysować jak na kartce papieru - z tym, że obrazek powstaje nie na tablecie, a na ekranie monitora. Rysowanie za pomocą tabletu jest prostsze niż przy użyciu tradycyjnej myszki. Tablety reagują np. na siłę nacisku rysika, przez co zmienia się grubość linii lub intensywność koloru, możemy więc tworzyć rysunki jak za pomocą kartki i ołówka, można jeszcze dodać, że drugi koniec pióra służy zazwyczaj jako gumka.

7 Skaner to urządzenie wejścia
służy do wczytywania obrazów (rysunków, fotografii, tekstu, pisma odręcznego)  ze skanowanej płaszczyzny do pamięci komputera. Jakość skanowania przez skaner mierzona jest w jednostce dpi (ang. punkty na cal), jest to jednostka rozdzielczości zarówno skanerów jak i drukarek. Im więcej dpi, czyli im więcej punktów na jednostce długości jest w stanie odczytać skaner, tym dokładniejszy jest uzyskany obraz. Skanery dzielimy na: ręczne, zwane również domowymi służą do skanowania obrazu, tekstu o niskiej rozdzielczości w dowolnym formacie przesuwając czytnik skanera po powierzchni dokumentu, rolkowe posiadają czytnik w kształcie rolki, która przesuwa Dokument i wczytuje dane, stacjonarne (inaczej stołowe) służą do skanowania formatów A3 lub A4; pojedynczą kartkę papieru przykrywa się wiekiem skanera.

8 Kamera to urządzenie wejścia
To najczęściej nie większe od jabłka urządzenie z soczewką . Zmienia ona widziany obraz na informacje czytelne dla komputera. Kamera pozwala na video konferencje w internecie. Ustawiamy ją zazwyczaj na podwyższeniu, aby dobrze mieścić się w kadrze (najczęściej na górnej krawędzi obudowy monitora).

9 Mikrofon przydatny zwłaszcza w czasie pracy z aplikacjami multimedialnymi, takimi jak programy do nauki języków obcych, programy komunikacyjne wykorzystujące modem do kontaktów telefonicznych, programach do obróbki dźwięku, czy wreszcie specjalnych aplikacjach przeznaczonych do porozumiewania się z komputerem za pomocą głosu, umożliwiających rozpoznawanie mowy ciągłej wykorzystywane na przykład do słownej edycji tekstu w programach edytorskich.

10 Monitor to najważniejsze urządzenie wyjścia
służy do wyświetlania punktów na ekranie, czyli   wizualnej komunikacji komputera z użytkownikiem. Monitory generalnie można podzielić na: monochromatyczne (czarno-białe) i kolorowe. Każdy monitor może pracować w dwóch trybach:     tekstowym, poprzez wyświetlanie znaków ASCII (tryb MS-DOS); graficznym, gdzie obraz składa się z punktów np. 600 linii po 800 punktów. Monitor to najważniejsze urządzenie wyjścia MONITOR- służy do wyświetlania punktów na ekranie, czyli wizualnej komunikacji komputera z użytkownikiem. Monitory generalnie można podzielić na: monochromatyczne (czarno-białe) i kolorowe. Każdy monitor może pracować w dwóch trybach: tekstowym, poprzez wyświetlanie znaków ASCII (tryb MS-DOS); graficznym, gdzie obraz składa się z punktów np. 600 linii po 800 punktów

11 Głośniki i słuchawki to urządzenia wyjścia
wbudowany głośniczek komputera, zwany także beeperem  lub PC speaker'em   znajduje się wewnątrz komputera osobistego o bardzo niskiej jakości wydawania dźwięków. Beeper może więc wydawać jedynie pojedyncze dźwięki ostrzegawcze. Aby wykorzystać możliwości  karty dźwiękowej konieczne jest zainwestowanie w dodatkowe głośniki (chyba, że ma je zainstalowane w obudowie monitor). 

12 Drukarka to urządzenie wyjścia
Drukarka - urządzenie współpracujące z komputerem, służące do przenoszenia danego tekstu, obrazu na różne nośniki druku (papier, folia, płótno itp). Niektóre drukarki potrafią również pracować bez komputera, np. drukować zdjęcia wykonane cyfrowym aparatem fotograficznym (po podłączeniu go do drukarki lub po włożeniu karty pamięci z zapisanymi zdjęciami do wbudowanego w drukarkę slotu).

13 Modem to urządzenie wejścia i wyjścia
jest urządzeniem peryferyjnym, które przetwarza dane komputerowe na dźwięki. Jest to postać, nadająca się do transmisji za pomocą analogowych dróg łączności, takich jak: linie telefoniczne, łącza radiowe czy satelitarne. Dźwięki te przesyłane są zawsze z jednego modemu do drugiego. Modem odbiorca dekoduje analogowe sygnały z powrotem na postać cyfrową - dane czytelne dla komputera. Modemy dzielimy na: Wewnętrzne w postaci karty rozszerzającej Zewnętrzne podłączone kablem do portu wejścia/wyjścia

14 Pamięć USB to urządzenie wejścia i wyjścia
Pamięć USB (znana także pod nazwami: PenDrive, USB Flash Drive, Flash Disk, FlashDrive, Finger Disk, Massive Storage Device, Flash Memory Stick Pen Drive) urządzenie przenośne zawierające pamięć nieulotną typu Flash EEPROM, zaprojektowane do współpracy z każdym komputerem poprzez port USB i używane do przenoszenia danych (zapisywanych w plikach) między komputerami. Spopularyzowana również w Polsce nazwa marki urządzenia PenDrive (ang. pen, "pióro" + drive, "napęd") odnośnie wszystkich typów pamięci USB rozpowszechniła się najprawdopodobniej ze względu na skojarzenia - pochodzi od wyglądu przypominającego najczęściej krótki długopis z zaślepką (na wtyk USB).


Pobierz ppt "Urządzenia wejścia i wyjścia."

Podobne prezentacje


Reklamy Google