Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Post scriptum
2
Fenomen Tytusa Czyżewskiego
Mechaniczny ogród Rano Rosa Róże Słońce słoneczniki w dali góry Motyl paź królowej żółte róże trawa się śmieje i słońce śmieje się i ja i moja nadzieja Paź królowej Róża Róża biała Bratek Lewkonia Róża żółta Pierwio snek kwiatek Piwonia Piwonia
3
Fenomen Tytusa Czyżewskiego
krew pepsyna krew żołądek serce krew ... telefon mego mózgu dynamo – mózgu trzy trzy trzy raz dwa trzy maszyna mojego ciała funkcjonuj obracaj się żyj
4
Julian Przyboś, GMACHY Poeta wykrzyknik ulicy
dwurząd bloków, rozłupany powietrze,. masy wpółzatrzymane, z których budowniczy uprowadzili ruch, znieruchomiałe piętra. dachy. przerwane w skłonie. mury. wynikłe ściśle. góry naładowane trudem człowieczym. GMACHY. pomyśleć: każda cegła spoczywa na wyjętej dłoni.
5
HISTORYJKA OBRAZKOWA I KOMIKS JAKO WPROWADZENIE DO NARRACJI INTERMEDIALNEJ
6
Komiks typu cartoon
9
Hank Ketchman Denis Rozrabiaka
10
Charles Schultz, Fistaszki
11
Charles Schultz, Fistaszki
12
Charles Schultz, Fistaszki
13
Komiks jest kiepskim malarstwem i złą literaturą…
CZYM JEST KOMIKS? Komiks jest kiepskim malarstwem i złą literaturą… (Jerzy Szyłak, Komiks: świat przerysowany)
14
CZYM JEST KOMIKS? Oba tworzywa: słowo i obraz dążą do zamienienia się miejscami. Obraz –opowiada, a słowa stają się znakami graficznymi.
15
KOMIKS I HISTORYJKA OBRAZKOWA
Wykorzystuje ikoniczne walory języka i narracyjne walory obrazu. Pomaga w kształtowaniu sprawności komunikacyjnych i percepcyjnych.
16
KOMIKS I HISTORYJKA OBRAZKOWA
Forma, w której obraz i słowo współpracują w tworzeniu znaczeń. Forma, która wymaga specyficznego procesu lektury.
17
KOMIKS I HISTORYJKA OBRAZKOWA
Komiks operuje przestrzenią całej strony, Wymaga od odbiorcy umiejętności analizowania poszczególnych elementów i spajania ich w całość, W umyśle odbiorcy powstaje opowieść, to on staje się współautorem, Komiks dostarcza przyjemności w rozpoznawaniu kształtów, identyfikowaniu bohaterów, rozumieniu przebiegu zdarzeń.
18
ODBIÓR KOMIKSU Spojrzenie odbiorcy obejmuje całą stronę, sekwencję obrazów w ramkach, Rzut oka na całość daje ogólne pojęcie o przebiegu zdarzeń, Decyzja o kolejności obrazków i kolejności czytania tekstów w dymkach, Rozszyfrowywanie emocji na podstawie min i gestów.
19
POETYKA KOMIKSU Rola narratora , komentarz ograniczony z reguły do wykrzykników w rodzaju: Wtem!..., Nagle!..., Tymczasem!... . Dopowiedzenie znajduje się na obrazku.
20
TYPY NARRATORA literacki, trzecioosobowy, odautorski, pierwszoosobowy,
hybrydowy.
21
KOMIKSOWE HYBRYDY Włączanie do komiksu różnych gatunków i form: folder turystyczny, fragment kroniki policyjnej, list, zapis nutowy, itp.
22
CZAS I AKCJA W KOMIKSIE Kadry i przestrzeń między nimi to akcja,
Przestrzenie między kadrami ilustrują upływ czasu, Jeśli interwały są dłuższe autor informuje o tym odbiorcę,
23
MONTAŻ KOMIKSU Pozorna statyczność, ruch zaklęty w bezruchu,
wielopłaszczyznowa, symultaniczna narracja. Podwójność narratora: mówiący i pokazujący.
24
Poetyka komiksu: Technika montażu, zbliżenie, spowolnienie akcji.
Film Technika montażu, zbliżenie, spowolnienie akcji. Telewizyjny serial Sposób dystrybucji – zeszyty komiksowe. Teatr Mimika, parateatralne spięcia dialogowe.
25
POCZĄTKI KOMIKSU
26
ŹRÓDŁO KOMIKSU Malarstwo narracyjne, Tkanina z Bayeux
27
Początki komiksu:
28
Początki komiksu: Winsor Mc Cay Mały Nemo w krainie snów
29
Początki komiksu: J. Siegel, J. Shuster
30
PRZYKŁADY
32
Hermann Huppen, Wieże Bos Maury
33
Hugo Pratt, Ballade de la Mer Sale
34
Poetyka komiksu: Komiks to sztuka opowiadania prostych fabuł.
Środki wyrazu: kadr, dymki, onomatopeje podkreślają dynamizm akcji.
35
Poetyka komiksu: kadr i ramka: rozmieszczenie na stronie, upływ czasu, kształt ramek, dymki: kształt i rola owalu, onomatopeje, liternictwo, znaki przestankowe, kolor.
36
Komiks jako wprowadzenie w świat kultury:
37
Dino Buzzati, Poemat w obrazkach
38
Dino Buzzati, Poemat w obrazkach
39
Dino Buzzati, Poemat w obrazkach
40
Edukacyjne pożytki z komiksu:
nowe techniki odbioru, doskonalenie technik narracyjnych, aktywność odbiorcy, możliwość zetknięcia się z różnymi konwencjami.
41
NARRACJI INTERMEDIALNEJ.
Komiks jako wprowadzenie do nowego sposobu opowiadania: NARRACJI INTERMEDIALNEJ.
42
Dziękuję za uwagę.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.