Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Polskie powieści hipertekstowe w Sieci

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Polskie powieści hipertekstowe w Sieci"— Zapis prezentacji:

1 Polskie powieści hipertekstowe w Sieci

2 1. topikę internetową w tradycyjnej literaturze
LITERNET Termin użyty przez Jerzego Ablewicza podczas sesji literaturoznawczej w Krakowie. Termin ten obejmuje: 1. topikę internetową w tradycyjnej literaturze 2. archiwizacje literatury w Internecie 3. literaturę Sieci 4. literaturę w Sieci 5. życie literackie w Sieci 6. strony autorskie pisarzy i poetów 7. selfpublishing (wydawanie własnych prac, dzięki technice cyfrowej możliwe niewielkim kosztem)‏ 8. sieciowe czasopisma literackie, książki elektroniczne (e-booki)‏ 9. czaty 10. banalizm liternetowy oraz literacki e-commerce 11. hipertekst w literaturze 12. hiperfikcje czy hipertekstualizm 13. blogi, netspeak 14. art, netart, design, społecznosci liternetowe, cyberpunk

3 Hipertekst w literaturze i w Sieci – kilka definicji i porównań
Książka elektroniczna elektroniczna wersja swojego drukowanego pierwowzoru. Tekst prezentowany jest na interaktywnych ekranach, a jego jednostka nadal pozostaje strona. Hiperksiążka książka elektroniczna o cechach hipertekstu.

4 W kontekście hiperksiążki ważne jest pojęcie
hiperfikcji, przez którą rozumie się literaturę stworzoną i odczytywaną w środowisku hipertekstowym, najczęściej w Sieci lub w specjalnym hipertekstowym programie. Z cyberprzestrzenią hipertekst łączą wspólne cechy: przestrzenność i topografizacja. Powstaje tym samym przekaz pod względem struktury i formy odmienny zarówno od linearnego, jak te" od drukowanego.

5 Polskie powieści hipertekstowe
Blok Sławomira Shutego Tramwaje w przestrzeniach zespolonych dr. Muto Gmachy Trwonienia Czasu xnauty Koniec świata według Emeryka Radosława Nowakowskiego W wymienionych powieściach użyto takich środków wyrazu, które są związane z cechami hipertekstu.

6 Tramwaje w przestrzeniach zespolonych dr. Muto
Mamy do czynienia z onirycznym charakterem podróży po zakamarkach pamięci i świadomości, stymulowanym przez przypadkowe skojarzenia, działające na zasadzie encyklopedycznych linków. Zastosowane zostały zabiegi techniczne, dzięki którym autor stworzył tu własna, wielowarstwowa koncepcje linków.

7 Blok Sławomira Shutego
W powieści tej literackiej wędrówki po mieszkaniach pewnego bloku z wielkiej płyty. Linki w Bloku prowadzą czytelnika w dwojaki sposób – topograficznie, czyli w sposób zgodny z układem pieter i mieszkań oraz – podobnie jak w Tramwajach – poprzez klasyczne hiperłącza.

8 Koniec świata według Emeryka Radosława Nowakowskiego
Nowakowski dzieląc powieść na leksje – czyli topograficznie rozkładając tkankę tekstową w wirtualnej przestrzeni – w każdym fragmencie umieścił Postać. Semantyczna rola hiperłączy polega na splataniu monologujących postaci w układ wzajemnych powiązań i współzależności w czasie. Aspekt techniczny odsyłaczy umożliwia autorowi komputerową symulację dwóch znanych i ważnych technik literackich, stosowanych wcześniej w powieściach drukowanych: pierwsza z nich to nagłe zmiany perspektywy narracyjnej (spotykany tu w kilku miejscach układ odsyłaczy stworzył ponadto narracyjne pętle), druga – to spopularyzowany prawie 100 lat temu symultanizm. W powieści nie znajdziemy tradycyjnych rysunków ani fotografii osadzonych wokół tekstu. Szatę graficzną tworzy przede wszystkim kształt danej postaci, a czasami tylko jej ruch (np. ruch latającej muchy, niespokojny bieg rzeki) symbolizowany głównie poprzez sposób ułożenia i barwę tekstu (usychająca winorośl, pinia, cytryna, rozłupana jabłoń), Czasami także poprzez wzorzyste tło (kwiecista łąka, zbutwiała szopa) lub animacje (chmury, motyl). Technika komputerowa jest wiec tu niezbędna do prezentowania animacji.

9 Gmachy Trwonienia Czasu xnauty
Mamy do czynienia z onirycznym charakterem podróży po zakamarkach pamięci i świadomości, stymulowanym przez przypadkowe skojarzenia, działające na zasadzie encyklopedycznych linków.

10 Autorka artykułu starała się na podstawie powyższych powieści znaleźć odpowiedzi na pytanie, czy łatwo dostępne i popularne nowinki technologiczne mogą wzbogacić świat zindywidualizowanych, artystycznych przeżyć.

11 BIBLIOGRAFIA Bożena Jarosz, Liternet – sztuka, moda czy konieczność? Polskie powieści hipertekstowe w Sieci.


Pobierz ppt "Polskie powieści hipertekstowe w Sieci"

Podobne prezentacje


Reklamy Google