Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
© Barbara Przywara
2
Wszyscy ludzie to zagadki dopóty, dopóki w jakimś słowie lub czynie nie znajdziemy
do nich klucza.
3
KOMUNIKACJA łańcuch komunikacyjny zakłócenia w procesie komunikacji
skuteczna komunikacja
4
Skuteczność przekazu
5
ŁAŃCUCH KOMUNIKACYJNY
Nadawca Przekaz Kanał Odbiorca Efekt
6
Nadawca (KTO?) WIARYGODNOŚĆ ATRAKCYJNOŚĆ
7
Pierwsze wrażenie Decyduje o nim...... pierwszych 20 kroków
pierwszych 20 gestów pierwszych 20 cm twarzy pierwszych 20 słów
8
Przekaz (CO?) Motywacja odbiorcy Argumenty logiczne i emocjonalne
Kolejność przekazywania
9
Kanał (JAK?) Ustnie, na piśmie, telefonicznie czy e-mailem? Język
Podgrzewanie kanałów
10
Odbiorca Cechy odbiorcy Słuchanie
11
Pan Bóg dał człowiekowi
jedne usta i dwoje uszu, aby więcej słuchał niż mówił.
12
Co przeszkadza w słuchaniu?
Stan ducha (brak nastawienia na słuchanie) Zakłócenia zewnętrzne (hałas, niewygoda) „Filtracja” Uprzedzenia Szybkie osądzanie Zmęczenie, znudzenie
13
Komunikacja niewerbalna
14
Komunikacja niewerbalna
KONTAKT WZROKOWY MIMIKA MOJA PRZESTRZEŃ GESTY POSTAWA CIAŁA
15
Okolice brwi całkowicie podniesione wyrażają niedowierzanie,
podniesione do połowy - zdziwienie, stan normalny - bez komentarza, do połowy obniżone - zakłopotanie, całkowicie obniżone - złość.
16
Nasza twarz okazuje emocje za pomocą kilkuset mięśni.
17
Gesty
18
Gesty
19
Gesty
20
G E S T Y
21
G E S T Y
23
Strefy kontaktu Intymna (0-45 cm) Osobista (45-120 cm)
Społeczna (1,2 – 3,6 m) Publiczna (3,6 – 6 m)
24
Zachowania niewerbalne w zależności od nastawienia rozmówcy
Nastawienie nieprzyjazne unika wymiany spojrzeń Pochyla, odwraca głowę Pociera często nos, głowę Odsuwa się od rozmówcy Zachowania osoby lękliwej Często przymyka oczy Nerwowo rusza rękami Zasłania często usta Wierci się na krześle Nastawienie przyjazne Patrzy w oczy rozmówcy Kiwa głową aprobująco Uśmiecha się Zbliża się ku rozmówcy Zachowania osoby pewnej siebie Oczy ma naturalnie otwarte Trzyma prosto ramiona Siedzi pewnie, spokojnie Trzyma nogi spokojnie, wygodnie
26
ZAKŁÓCENIA W KOMUNIKACJI
Różnice w percepcji Emocje Intencje Zły dobór kanału Błędy językowe Dysonans między przekazem werbalnym i niewerbalnym
27
JAK MÓWIĆ ABY USŁYSZELI?
Przygotuj się Bądź zrozumiały Przeciwdziałaj znużeniu odbiorcy Nie irytuj odbiorcy
28
Jak zdobyć sympatię słuchaczy?
Nie bądź ponury Polub swoich słuchaczy Bądź skromny ;) Okazuj, że lubisz to, co robisz Dobrze się prezentuj
29
Wstęp Zainteresować Łączyć potrzeby, pokazać zysk
Powiedzieć ile czasu to zajmie Przedstawić główne cele, plan
30
Część właściwa Układ (chronologiczny, logiczny, tematyczny)
Dodawanie „wstawek” Urozmaicanie kanałów
31
Zakończenie Śmieszna historia Cytat Żart Metafora Podsumowanie Pytanie
Zachęta do dyskusji
32
Co nie służy zapamiętywaniu?
Wykorzystanie tylko jednego kanału Atmosfera napięcia, zdenerwowania Niejasna treść, abstrakcyjna Za dużo informacji w jednym czasie …
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.