Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Etykieta przy stole Elementy etykiety międzynarodowej

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Etykieta przy stole Elementy etykiety międzynarodowej"— Zapis prezentacji:

1 Etykieta przy stole Elementy etykiety międzynarodowej
Etykieta cz. II Etykieta przy stole Elementy etykiety międzynarodowej

2 Zaproszenia – istotne informacje
Wysyłamy co najmniej na 72 godziny przed przyjęciem, wydarzeniem. R.S.V.P. (Repondez s'il vous plaît) (należy potwierdzić przybycie na podany adres lub telefon) R.S.V.P. – regrets only (zawiadomić o niemożności przyjścia) Black tie (smoking/suknia lub długa spódnica) White tie albo full dress (frak/suknia balowa bez rękawów)

3 Spotkania towarzyskie i służbowe
RODZAJE PRZYJĘĆ Przyjęcia na stojąco: lampka wina, cocktail party, recepcja, przyjęcie bufetowe, garden party. Przyjęcia na siedząco: bankiet, obiad, śniadanie (lunch)

4 RODZAJE PRZYJĘĆ Przyjęcia na stojąco: Lampka wina, skromne przyjęcie okolicznościowe (np. otwarcie wystawy, konferencja prasowa), - może odbywać się o każdej porze dnia, - trwa ok. 30 minut, - napoje gorące + wino, aperitify, soki, - zakąski tylko zimne np. orzeszki, paluszki, migdały.

5 RODZAJE PRZYJĘĆ Cocktail party, - przyjęcie w godzinach popołudniowych, - trwa około 2 godziny i kończy się przed (w zaproszeniu podaje się godz. rozp. i zakoń.), - goście obsługują się sami, kelnerzy obsługują bar i zbierają naczynia, - podaje się głównie przekąski zimne i napoje. Przyjęcie bufetowe lub recepcja, te same zasady co przy cocktail party, z tą różnicą, że podaje się także kilka ciepłych dań do wyboru. Garden party, odmiana cocktail party na świeżym powietrzu.

6 PRZYJĘCIA NA SIEDZĄCO Obiad, uroczysta forma przyjęcia na siedząco. - rozpoczyna się zwykle około godziny 20.00, - trwa około 2,5 - 3 godziny, - czekając na przybycie gości podaje się aperitif (ok.20 minut), - jeśli w przyjęciu bierze udział więcej niż osiem osób, przed każdym z gości powinien się znaleźć kartonik z nazwiskiem. Śniadanie, z ang. lunch, ma formę podobną do obiadu. - zaczyna się około godziny 13 00, - trwa 2-2,5 godziny, - menu skromniejsze, na ogół nie podaje się zupy. Bankiet, zasady podobne jak na obiedzie, lecz organizowany dla dużej grupy osób, nawet kilkuset. - do zaproszenia dołącza się zwykle plan sali z zaznaczeniem miejsca, które ma zająć zaproszony.

7 Usadzenie przy stole Gospodarze siedzą naprzeciw siebie
Gość honorowy po prawej stronie gospodarza Kolejność: mężczyzna-kobieta-mężczyzna Małżeństwa, pary siedzą oddzielnie (np. naprzeciw siebie)

8 ZASADY NAKRYWANIA STOŁU
zestaw nakrycia dla każdego gościa składa się z metalowej (ew. porcelanowej) podstawki, na którym kładziemy okrągłą serwetę i talerz podstawowy, serwety służące do przykrycia kolan powinny się znaleźć po lewej stronie lub na talerzu, zasada układania sztućców - powinny być ułożone według kolejności użycia, zaczynając od tych najdalej od talerza, powyżej talerza znajdują się sztućce deserowe,

9 ZASADY NAKRYWANIA STOŁU
ostrze noży powinno być skierowane w stronę talerza, widelce grzbietami w dół, powyżej talerza, po lewej stronie znajduje się talerzyk na sałatkę i talerzyk na pieczywo i masło, po prawej, na górze, również w kolejności użycia stoją kieliszki, kieliszków do likierów i koniaku nie stawia się na stole, ponieważ są podawane razem z kawą, najczęściej przy innym stole.

10 Nakrycie stołu

11

12

13

14 O czym informuje ułożenie sztućców?
    Jeszcze nie skończyłem jedzenia     Jestem jeszcze głodny i proszę o ponowne nałożenie       Skończyłem jedzenie. Proszę sprzątnąć nakrycie

15 Dobór win i napojów Aperitif
- gin z tonikiem, campari (wino ziołowe) z sokiem, whisky z lodem, białe wino, szampan, wódki zwł. ziołowe. schłodzone Schłodzone (szampany 6-8°C) Zupa NIE PODAJEMY ALKOHOLU Ryby, białe mięso Wino białe wytrawne Schłodzone (ok. 8-12°C ) Ciemne mięso, dziczyzna Wino czerwone wytrawne Temperatura pokojowa (ok. 18°C) Sery Wino czerwone wytrawne, porto Temperatura pokojowa Deser Wino deserowe Kawa - koniak, brandy, likiery, miody pitne, wermuty

16 SPOSÓB PODAWANIA I JEDZENIA NIEKTÓRYCH POTRAW
jeśli nie potrafimy czegoś jeść, nie eksperymentujemy, lecz obserwujemy gospodarza, bułki na przyjęciach nie gryziemy, lecz odłamujemy po kawałku, talerz na zupę przechylamy w kierunku od siebie, ryby jemy widelcem lub widelcem i nożem - nigdy dwoma widelcami, °C °C

17 SPOSÓB PODAWANIA I JEDZENIA NIEKTÓRYCH POTRAW
awokado lub kiwi, podane ze skórką jemy łyżeczką, kompoty i desery powinny być przygotowane z owoców wypestkowanych, jeśli jednak znajdziemy pestkę wypluwamy ją na łyżeczkę, nie na dłoń, ziemniaki w całości jemy tylko widelcem, nigdy nie pomagamy sobie nożem kawior rozsmarowujemy na kawałku pieczywa, nigdy nie wkładamy go sztućcami wprost do ust, °C °C

18 Etykieta w biznesie międzynarodowym

19 JAPONIA

20 W Japonii biznes zawsze ma pierwszeństwo. Godziny pracy obejmują obiad.

21 Środowisko biznesu jest zdominowane przez mężczyzn.

22 Spotkanie może się zacząć od ceremonii picia herbaty. Weź w niej udział.

23 Zasady Zachowuj się w sposób bardzo oficjalny. Nie ucinaj sobie pogawędek z recepcjonistkami i sekretarkami. Nie patrz ciągle prosto w oczy. Bądź ,,skromny". Nikogo nie dotykaj i nie stawaj zbyt blisko osoby, z którą rozmawiasz. Oczekują prezentów. Stosowne jest coś reprezentatywnego dla twego kraju i w dobrym guście. Prezentów nie otwiera się w obecności ofiarodawcy. Bądź uprzejmy, opanowany, nie okazuj emocji.

24 Przywitanie Uścisk dłoni nie jest specjalnie rozpowszechniony jako powitanie. Kłaniaj się tylko, gdy ktoś kłania się tobie. Rób to schylając się od pasa, z jednoczesnym pochyleniem głowy o ok. 30 cm i złożeniem rąk. Jeśli otrzymasz upominek, podziękuj i ukłoń się. Im ważniejsza lub starsza osoba, której się kłaniasz, tym ukłon głębszy.

25 Zasady Nie zdejmuje się obuwia w biurach. Bądź jednak przygotowany, ze przyjdzie ci zdjąć buty w restauracji lub czyimś domu. Potwierdzaj datę spotkania na piśmie i wyślij wcześniej porządek dzienny. Zaopatrz się w wielką ilość wizytówek, ale wręczaj je na początku, a nie na końcu rozmowy. Uchodzi za niegrzeczność trzymanie wizytówek w kieszeni spodni; właściwe miejsce zapasu wizytówek to kieszeń marynarki.

26 Przyjęcia biznesowe w Japonii
Jeśli jesteś mężczyzną, nie zabieraj ze sobą żony W wielu restauracjach kelnerkami są nadal gejsze. Zostaw buty w domu zaraz za drzwiami. Ich nosy powinny być skierowane na dwór. Zgodnie z obyczajem można włożyć podane pantofle domowe. Nie stawaj na progu domu, a siedząc za stołem nie zwracaj stóp ku innemu gościowi. Podwiń nogi pod siebie, albo na bok. Kiedy korzystasz z toalety, zdejmij domowe pantofle i włóż za drzwiami łazienki inną parę, zostawioną na ten użytek

27 Przyjęcia biznesowe… Do potraw - bardzo drogich - podaje się dużo napojów. Nigdy nie nalewaj sobie sake (japoński alkohol); zwykle nalewa się innym gościom i pozwala się im nalewać sobie Nigdy nie zostawiaj pałeczek w misce. Nigdy nie zostawiaj pałeczek skrzyżowanych. Połóż je obok siebie na specjalnej podstawce.

28 Jedzenie pałeczkami Pałeczki trzyma się w prawej ręce, jeśli jesteś praworęczny. Miskę zupy lub ryżu trzyma się w ręce lewej. Nie wkładaj kciuka do swojej miski z zupą czy ryżem. Pałeczki pełnią funkcję widelców i łyżek; nie należy nimi wymachiwać w trakcie rozmowy ani wsadzać do jedzenia. Naucz się posługiwać nimi poprawnie.

29 Alkohol Nigdy sam sobie nie nalewaj.
Zawsze podnoś czarkę, gdy ktoś Ci dolewa. Nigdy nie pozwalaj, aby czarka twojego gościa stała pusta. Nalewajcie sobie na zmianę.

30 Rozmowa Bezpieczne tematy: japońskie jedzenie, sporty, Japonia i inne miejsca, które się odwiedziło. Należy unikać mówienia o karierze, II wojnie światowej, cenach i życiu osobistym. W Japonii „milczenie jest złotem” – oznacza spokój.

31 ARABIA SAUDYJSKA

32 Kilka wskazówek Powitanie Rozmowa Punktualność – jest ceniona Bon ton
Może być bardzo wylewne Rozmowa Tematy bezpieczne: kraj, rodzina (z wyjątkiem żon), podróże. Tematy niebezpieczne: polityka, kobiety. Punktualność – jest ceniona Bon ton Wszystko podajemy prawą ręką, siedząc stopy trzymamy na ziemi, nie odmawiamy jedzenia, nie należy prosić o napoje alkoholowe, nie przynosi się prezentów żonom arabskich kontrahentów.

33 AUSTRALIA

34 Kilka wskazówek Powitanie Rozmowa
Zwyczajowo hello; bądź przygotowany na rozdawanie wizytówek, ale niekoniecznie dostaniesz jakąś w zamian; nie używa się tytułów przy przedstawianiu. Rozmowa Tematy bezpieczne: sport, wycieczki. Punktualność – jest szanowana i uważana za normę. Bon ton W taksówce siada się na przednim siedzeniu; gest z kciukiem uniesionym do góry w Australii jest uważany za nieprzyzwoity; Spotkania towarzyskie W pubie wypada postawić kolację; jeśli jesteś zaproszony do domu trzeba wziąć upominek (wino, czekoladki, kwiaty).

35 FRANCJA

36 Kilka wskazówek Powitanie Rozmowa Punktualność – należy szanować czas.
Zwraca się uwagę na tytułu (szczególnie profesor i inżynier) Rozmowa Dobre tematy: miejsce, z którego pochodzisz, jedzenie, kultura, sport; unika się rozmów o cenach, dochodach i rodzinie rozmówcy. Punktualność – należy szanować czas. Bon ton Francuzi mogą stawać bliżej rozmówcy Spotkania towarzyskie Dla Francuzów jedzenie jest ważne – nie spieszą się; upominki – kwiaty w nieparzystej ilości; o interesach rozmawia się po obiedzie.

37 HONGKONG

38 Kilka wskazówek Powitanie Rozmowa Punktualność – bardzo ceniona.
Uścisk dłoni i skinienie głowy, na wizytówkach powinno być chińskie tłumaczenie, zwraca się uwagę na hierarchię i starszeństwo. Rozmowa Dobre tematy: samopoczucie i interesy; unika się rozmów o polityce, cenzurze i opozycji. Punktualność – bardzo ceniona. Bon ton Trzeba zachować odpowiednią odległość od rozmówcy – ok,. 2 kroków; stopy trzymamy na podłodze. Spotkania towarzyskie 12-13 daniowe przyjęcia; mogą być podane pałeczki do jedzenia; nie zjadamy do końca potraw. Dawanie prezentów jest tu szeroko uznawane (unikamy dawania zegarków). Prezent tak jak wizytówkę wręczamy obiema rękami. Nie otwiera się prezentów przy ofiarodawcach.

39 KOREA POŁUDNIOWA

40 Kilka wskazówek Powitanie Rozmowa
Lekki ukłon; kobieta pierwsza wyciąga rękę. Termin son sae nim oznacza „szanowaną osobę” – używa się go po nazwisku rodowym lub pełnym nazwisku. Koreańczycy posługują się nazwiskiem rodowym, klanowym i nadanym imieniem. Szacunek osobom starszym okazuje się poprzez wstanie i spuszczenie oczu. Rozmowa Dobre tematy: komplementy, ale otrzymując je wypada zaprzeczyć; rodzina. Należy unikać rozmów o polityce. Punktualność –ceniona, choć sami Koreańczycy bywają niepunktualni. Bon ton Nie wypada się głośno śmiać; nietaktem jest wydmuchiwanie nosa; przed wejściem do czyjegoś domu należy zdjąc buty; nie należy nikogo poklepywać po plecach.

41 Spotkania towarzyskie
Odbywają się raczej w restauracjach niż w domach. Jeśli się zostało zaproszonym do czyejgoś domu, koniecznie należy przynieść prezent (skromny, np. kwiaty) i podać go oburącz. Nie otwiera się prezentu w obecności ofiarodawcy. Zwykle wszystkie dania podawane są jednocześnie. Ceni się formalny strój.

42 NIEMCY

43 Kilka wskazówek Powitanie Rozmowa Punktualność – niezwykle ważna.
Witamy się ze wszystkimi na spotkaniu ściskając dłoń. Zamiast wręczać wizytówkę, dołącz ją do materiałów w folderze oferty; jeśli na spotkaniu nie ma takich materiałów wręcz wizytówkę tuż przed wyjściem. W południowych Niemczech do osób z wyższym wykształceniem (zwłaszcza lekarzy, prawników, duchownych, itp.) należy zwracać się Herr Doktor. Rozmowa Naucz się kilku podstawowych zwrotów po niemiecku (np. Guten Tag, danke, Bitte). Stosowne tematy: hobby, piłka nożna, miejsca, które się odwiedziło w Niemczech. Należy unikać rozmów o II wojnie, pytań osobistych dotyczących np. rodziny. Punktualność – niezwykle ważna.

44 Bon ton i spotkania towarzyskie
Nie wolno trzymać rąk w kieszeniach, zuc publicznie gumy. Rozmowy o interesach przy lunchu biznesowym prowadzi się przed posiłkiem albo po ostatnim daniu. Odpowiedni upominek to niezapakowane kwiaty (unikaj lilii i róż).

45 WIELKA BRYTANIA

46 Kilka wskazówek Powitanie Rozmowa Punktualność – jest ceniona. Bon ton
Należy zachowywać dystans przestrzenny – ok. 2 kroków.. Używaj tytułów honorowych (jeśli rozmówca je posiada). Przy powitaniu używamy formuły How do you do? Rozmowa Stosowne tematy: hobby, piłka nożna, pogoda. Należy unikać pytań „Czym się zajmujesz?” (zbyt osobiste). Gdy mówisz o mieszkańcach z WB (Anglikach, Szkotach, Walijczykach i Irlandczykach) nzaywaj ich Brytyjczykami. Złe tematy to: polityka i religia. Punktualność – jest ceniona. Bon ton Dłonie powinny być zawsze widoczne; niegrzeczne jest pokazywanie czegoś palcem. Unikaj noszenia krawatów w paski. Nie wykonuj gestu zwycięstwa („viktorii”) wnętrzem dłoni do siebie – w WB uchodzi za wulgarny. Spotkania towarzyskie Prezenty powinny być skromne (poniżej 15 funtów).

47 SINGAPUR

48 Kilka wskazówek Powitanie Rozmowa Punktualność – jest bardzo ceniona.
Witając się z kimś, używamy tytułu i nazwiska rozmówcy Wizytówkę podajemy obiema dłońmi. Rozmowa Stosowne tematy: miejsca, w których się było, pogoda, długość pobytu w Singapurze. Złe tematy to: polityka i religia. Punktualność – jest bardzo ceniona. Bon ton Gestykuluj całą dłonią. Nie pokazuj siedząc podeszew butów. Nie wolno nigdy używać stóp do przesuwania czegoś. Spotkania towarzyskie Zwykle wszystkie dania podawane są jednocześnie Na prezenty nadają się kwiaty lub czekoladki. Unikaj dawania prezentów zanim nawiążesz współpracę – może być to odebrane jako łapówka.


Pobierz ppt "Etykieta przy stole Elementy etykiety międzynarodowej"

Podobne prezentacje


Reklamy Google