Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJarosław Wałdoch Został zmieniony 11 lat temu
1
Grafika komputerowa Wykład I Konstanty Kalicki
2
Warunki zaliczenia Każde ćwiczenia są oceniane
Brak obecności jest równoważny z oceną 2 Ocena z ćwiczeń to średnia z 7 najlepszych ocen cząstkowych (na 8 ćwiczeń) Nie ma możliwości wykonywania ćwiczeń w domu lub zaliczania w innym terminie Osoby które po siódmych zajęciach będą miały średnia wyższą lub równą 4 mogą przystąpić do egzaminu zerowego. Egzamin ten odbędzie się na ostatnim wykładzie Ocena z wykładu to ocena z egzaminu
3
Grafika komputerowa - dział informatyki zajmujący się syntezą oraz manipulacją obrazem
Powiązana z branżą rozrywkową - rozwija się bardzo szybko
4
Prawo Moore’a „Ilość tranzystorów w układach scalonych podwaja się co około dwa lata” Gordon Moore, 1965
5
Moore a GPU Ilość tranzystorów w GPU podwaja się co około 6 miesięcy
Inne zastosowania i architektura CPU i GPU Rozwój jest związany bezpośrednio z rynkiem gier komputerowych
6
Kino – efekty specjalne, animacja
Bluebox w filmie „300”, źródło Wygenerowany komputerowo tyranozaur, „King Kong”
7
Medycyna Wizualizacja i analiza obrazu Tomografia komputerowa
źródło Źródło wikipedia.org
8
CAD Computer Aided Design Schemat w programie Solid Edge,
autor Thorsten Hartmann Symulacja przepływu powietrza w silniku, wikipedia.org
9
Gry komputerowe Crisis
10
Budowa oka Źródło: www.zdrowie.med.pl Źródło:
cas.bellarmine.edu/tietjen/images/Eyes!.htm
11
Budowa oka Źródło:
12
Tapetum luncidum Odbijająca światło warstwa za fotoreceptorami występująca u niektórych zwierząt Odbite światło ponownie przechodzi przez fotoreceptory, zwiększając czułość oka Autor zdjęcia: Davide Troise
13
Ludzie widzą bardzo wąski zakres częstotliwości fal elektromagnetycznych
14
Barwa Barwa jest wrażeniem Jeśli widzimy barwę żółtą to może to być:
Światło o długości fali 570 nm (światło żółte) Świało, w którego skład wchodzą fale o długościach 650 nm (czerwony) i 530 nm (zielony)
15
Modele barw Model barwy to sposób reprezentacji barwy jako listy liczb
Istnieje wiele modeli barw: RGB CMY, CMYK HSV, HLS CIE XYZ Lu*v* YCrCb
16
RGB Trzy składowe odpowiadające barwom na które jest czułe oko ludzkie
Dyskretny zapis. Przy zapisie 24 bitowym (truecolor) każda składowa przyjmuje wartości z przedziału [0, 255] co daje kombinacji Model addytywny – do istniejącej barwy dodawane są kolejne. Opisuje źródła światła, gdzie tło jest czarne Nie definiuje składowych
17
CMY Model substraktywny – od istniejącej barwy odejmowane są kolejne barwy. Intuicyjny, zachowuje się tak jak oczekuje użytkownik Stosowany do wydruków – na białą kartkę nanoszone są farby które nie odbijają niektórych długości fal CMYK – często stosuje się dodatkowy kolor czarny
18
HSV Hue, Saturation, Value.
Barwa (hue) jest określona kątem z przedziału stopni. Barwa czerwona to 0 stopni, zielona 160 a niebieska 240 stopni. Barwy podstawowe tworzą sześciokąt będący podstawą ostrosłupa zawierającego wszystkie możliwe kombinacje kolorów Nasycenie koloru (saturation) jest opisane oddaleniem punktu od wysokości ostrosłupa – im punkt dalej tym bardziej nasyconemu kolorowi odpowiada Jasność koloru (value) jest zapisana jako wysokość ostrosłupa. Ma wartość 0 u podstawy i 1 w wierzchołku bryły
19
HLS Hue, Lightness, Saturation
W modelu tym barwy zależne są od kąta, podobnie jak w HSV. W tym przypadku jednak kolor niebieski odpowiada kątowi 0 stopni, czerwony kątowi 120 stopni a zielony 240 stopni. Podstawowe odcienie znajdują się teraz na obwodzie koła zamiast sześciokąta, tak jak w modelu HSV. Ułatwia to prace z modelem, ponieważ wszystkie podstawowe odcienie mają wartość S=1 Jasność ma wartość 0 w dolnym wierzchołku bryły a 1 w górnym. Czyste kolory mają wartość L = 0.5 i S=1, czyli znajdują się na obwodzie najszerszego przekroju bryły.
20
CIE XYZ Model opracowany w 1931 roku przez International Commission on Illumination (CIE). CIE XYZ bazuje na modelu fizycznym światła oraz charakterystyce ludzkiego oka Na bazie CIE XYZ definiowane są inne modele
21
CIE diagram chromatyczności
Zawiera wszystkie widzialne barwy Długości fal z zakresu widzialnego ( nm) są zaznaczone kolorem niebieskim
22
Temperatura barwy Jest to uproszczony, liniowy sposób opisu barwy źródła światła Temperaturę barwy podaje się w Kelvinach Temperatura barwy jest to temperatura, do jakiej należałoby rozgrzać teoretyczne ciało idealnie czarne by emitowało światło opisywanej barwie
23
Przykładowe temperatury
Temperatura Światło 1500K Świeczka 2680K Żarówka 40W 3000K Żarówka 200W 3200K Wschód/zachód słońca 3400K Około godziny po świcie 5000K Lampa ksenonowa 5500K Około południa w słoneczny dzień, lampa błyskowa ~7000K Zachmurzone niebo K Bezchmurne błękitne niebo
24
Niska temperatura daje cieplejszą barwę przesuniętą w czerwień
Im wyższa temperatura tym światło staje się zimniejsze, bardziej niebieskie Ten sposób opisu nie jest właściwy dla każdego źródła światła Źródło:
25
Temperatura monitora D50 5000K D55 5500K D65 6500K (6504K) D75K 7500K
26
GAMUT Gamut – zakres barw odwzorowywanych przez dane urządzenie
ICC - International Color Consortium Źródło:
27
Urządzenia wyjściowe - drukarki
Drukarki tworzą obraz nanosząc farby na papier Dysponują mniejszą paletą kolorów niż monitory (CMYK, ograniczone możliwości mieszania składowych) DPI – Dots per inch. Miara pozwalająca określić rozmiar wygenerowanego obrazu na podstawie rozdzielczości 1 cal – 2.54 cm
28
Drukarki atramentowe – zasada działania
Kontaktowe Drukarki igłowe Drukarki czcionkowe Inkjet Wibracyjne (Epson) Termiczne (Canon, HP)
29
Drukarki laserowe – zasada działania
30
Druk offsetowy Źródło:
31
Urządzenia wyjściowe CRT
Źródło:
32
CRT cd Przednia ściana kineskopu pokryta jest materiałem o właściwościach fluoroscencyjnych W monitorach kolorowych stosowane są trzy rodzaje materiału fluoroscencyjnego Źródło:
33
CRT - podsumowanie Duże rozmiary urządzenia Spory pobór mocy
Łatwość skalowania obrazu Ekran zazwyczaj wypukły
34
LCD Źródło:
35
LCD cd Stosowane są dwa podejścia do budowy matryc LCD
Matryce pasywne. W tym przypadku piksele są odświeżane pojedynczo Matryce aktywne. Tu na piksele dodatkowo natryskiwany jest super cienki tranzystor w technologii TFT (Thin Film Transistor) co pozwala na adresowanie matrycy całymi wierszami Matryce aktywne charakteryzują się dużo wyższymi częstotliwościami odświeżania oraz lepszym kontrastem
36
LCD - podsumowanie Niewielkie rozmiary Niski pobór mocy
Brak możliwości skalowania rozdzielczości Ograniczony kąt widzenia Płaski ekran
37
Ekrany plazmowe Pobór mocy zbliżony do CRT (zależy od jasności sceny)
Czas życia monitora około godzin
38
Koniec Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.