Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJarosława Kostrzewa Został zmieniony 10 lat temu
1
Wykład: “INFORMATION MATTERS” – INFORMACJE JAKO NOWY CZYNNIK PRODUKCJI
2
Gospodarka informacyjna
Gospodarka informacyjna (ang. new economy lub information economy) to rozwinięta forma gospodarki rynkowej, w której dominuje zatrudnienie w sektorze informacyjnym oraz wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjnych. Gospodarka informacyjna oznacza przeniesienie środka ciężkości z gospodarek przemysłowych, rolniczych, usługowych, opartych na zasobach kapitału, ziemi i pracy, do bardziej zaawansowanych technologicznie i instytucjonalnie struktur społecznych i gospodarczych, wyrastających przede wszystkim na wiedzy i kapitale intelektualnym. Instytut Otwartego Społeczeństwa Informacyjnego, 2006
3
Gospodarka informacyjna i społeczeństwo informacyjne
"...OECD uznała, iż gospodarka jutra będzie, w dużym stopniu, "gospodarką informacyjną" a społeczeństwo będzie w rosnącym stopniu "społeczeństwem informacyjnym". Oznacza to, że informacja będzie stanowiła dużą część wartości dodanej większości dóbr i usług a działalności informacyjnie intensywne będą, w rosnącym stopniu, charakteryzować gospodarstwa domowe i obywateli." (ICCP 1998)
4
William Vickrey (1914 - 1996) James Mirrlees (ur. 1936)
Nagroda Nobla 1996 "for their fundamental contributions to the economic theory of incentives under asymmetric information"
5
"for analyses of markets with asymmetric information"
George Akerlof (ur. 1943) Michael Spence (ur. 1943) Joseph Stiglitz (ur. 1943) Nagroda Nobla (2001) "for analyses of markets with asymmetric information"
6
Asymetria informacji Asymetria informacji – fakt, iż różne osoby dysponują różnymi wiadomościami. Asymetria informacji jest nie do uniknięcia, jej rozmiary i konsekwencje zależą od struktury rynku. Niedoskonałość informacji jest w gospodarce zjawiskiem powszechnym. Rynki, na których informacja nie jest doskonała, nie są efektywne. Źródło: J.Stiglitz, Informacja i zmiana paradygmatu w ekonomii, 2004.
7
Asymetria informacji - rynek samochodów używanych
SPRZEDAJĄCY KUPUJĄCY INFORMACJE CENY TRANSAKCYJNE ŚREDNIE I NISKIE LICZBA TRANSAKCJI NIEZBYT WYSOKA EFEKTYWNOŚĆ RYNKU BARDZO MAŁA WIELE OSÓB NIEZADOWOLONYCH; NABYWCÓW ZNAJDUJĄ NAJGORSZE PRODUKTY
8
Asymetria informacji - rynek ubezpieczeń na życie
UBEZPIECZONY UBEZPIECZYCIEL INFORMACJE CENY UBEZPIECZEŃ ROSNĄ LICZBA TRANSAKCJI MALEJE EFEKTYWNOŚĆ RYNKU MAŁA Z UBEZPIECZEŃ REZYGNUJĄ OSOBY NAJZDROWSZE; FIRMY UBEZPIECZENIOWE ZACZYNAJĄ PONOSIĆ STRATY
9
Zachowania menedżerów w warunkach
asymetrii informacji Menedżerowie mogą podejmować działania nastawione na realizację własnych interesów kosztem interesów udziałowców. Właściciele nie tylko nie są w stanie monitorować swoich pracowników i menedżerów, ale z uwagi na asymetrię informacji zazwyczaj nie wiedzą nawet, co ci ludzie, którzy działają w ich imieniu, powinni robić. Skłonność „swoich” (osób zaangażowanych w przedsiębiorstwie) do sprzedaży papierów wartościowych własnego przedsiębiorstwa po określonych cenach, zawiera informację o ich poglądzie na temat faktycznej wartości tych papierów. Źródło: J.Stiglitz, Informacja i zmiana paradygmatu w ekonomii, 2004.
10
Społeczeństwo informacyjne – definicje
„Społeczeństwo informacyjne - [ang. information society] - nowy system społeczeństwa kształtujący się w krajach o wysokim stopniu rozwoju technologicznego, gdzie zarządzanie informacją, jej jakość, szybkość przepływu są zasadniczymi czynnikami konkurencyjności zarówno w przemyśle, jak i w usługach, a stopień rozwoju wymaga stosowania nowych technik gromadzenia, przetwarzania, przekazywania i użytkowania informacji." e-Polska - Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce na lata , Ministerstwo Łączności, Warszawa, 2001 "Termin społeczeństwo informacyjne jest używany do określenia społeczeństwa, w którym jednostki - jako konsumenci, czy też pracownicy - intensywnie wykorzystują informację." Kubicek 1999
11
Społeczeństwo informacyjne - podstawy
U podstaw społeczeństwa informacyjnego leżą dwa kolejne przełomowe wynalazki techniczne: komputery i telekomunikacja. Ich rola jest podobna do tej, jaką odegrały: maszyna parowa i elektryczność w rewolucji przemysłowej. Źródło: W. Cellary, w opracowaniu: Polska w drodze do globalnego społeczeństwa informacyjnego, 2002
13
ICT sector - definicja WPIIS
1.Produkcja komputery, urządzenia biurowe światłowody, okablowanie urządzenia do przekazu telefonicznego, telewizyjnego i radiowego odbiorniki telewizyjne i radiowe urządzenia pomiarowe, testujące, nawigacyjne urządzenia kontrolne stosowane w procesach produkcyjnych 2.Usługi usługi telekomunikacyjne usługi komputerowe leasing / wynajem urządzeń (w tym komputerów) handel hurtowy urządzeniami komputerowymi i telekomunikacyjnymi Working Party on Indicators for the Information Society
14
Sektor informacyjny a wzrost gospodarczy
15
Źródło: Digital Economy, 2003,
U.S. Department of Commerce.
17
Sektor informacyjny a inwestycje
19
Sektor informacyjny a rynek pracy
20
Źródło: Digital Economy, 2003, U.S. Department of Commerce.
21
Źródło: Digital Economy, 2003, U.S. Department of Commerce.
22
Źródło: Digital Economy, 2003, U.S. Department of Commerce.
24
Udział sektora ICT w zatrudnieniu w sektorze przedsiębiorstw 2000
25
Sektor informacyjny a inflacja
28
Wykorzystanie informacji w działalności gospodarczej
– wyniki badań
29
Postrzeganie informacji jako kluczowego czynnika produkcji
Źródło: Szczepaniec, 1998.
30
Stopień korzystania z informacji rynkowych a wyniki firm
Źródło: Szczepaniec, 1998.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.