Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałFeliks Józefczyk Został zmieniony 11 lat temu
1
Urodził się 27 lub 28 maja 1798 r. w Bodzechowie
Feliks Pancer Urodził się 27 lub 28 maja 1798 r. w Bodzechowie Polski oficer Inżynier budownictwa lądowego i wodnego
2
Był postacią nieprzeciętną
Był postacią nieprzeciętną. Znakomity inżynier, pracujący nowoczesnymi metodami. Jego projekty były pełne fantazji.
3
Projektował drogi i wodociągi, prowadził roboty inżynierskie w Twierdzy Modlin, wykładał w Szkole Aplikacyjnej Artylerii i Inżynierów, kierował produkcją broni w czasie Powstania Listopadowego, ale w historii techniki zapisał się przede wszystkim jako projektant i budowniczy mostów oraz innych konstrukcji inżynierskich.
4
Jako jedno z wyróżniających się dzieł uznano most, który miał umożliwić przeprawę przez Wisłę w Warszawie. Inżynier Pancer zaprojektował most w postaci jednego, żeliwnego łuku o rozpiętości 576 m i imponującej wysokości 130 m. Miał podtrzymywać jezdnię o szerokości 16 m zawieszoną na stalowych prętach. Szkoda tylko, że te dzieło było trudne i kosztowne do realizacji. Z tych tylko powodów projekt nie został zrealizowany.
5
Pod kierunkiem Pancera powstał most przez niego zaprojektowany przez Wieprz pod Kośminem. Była to drewniana konstrukcja o rozpiętości 76,8 m, złożona z 3 łuków, z jezdnią o szerokości 12,6 m. Most ten oceniono jako bardzo udany, poza konstrukcją chwalono jego efektowny wygląd.
6
Jedną z największych budowli w Warszawie, którą zaprojektował, i której wykonaniem kierował, byl wiadukt prowadzący z placu Zamkowego ku Wiśle. Zyskał zresztą nazwę wiaduktu Pancera. Ta monumentalna budowla o łącznej długości 657 m, rozplanowana na łuku, służyła miastu aż do 1944 r, kiedy to Niemcy wycofując się z Warszawy wysadzili część wiaduktu. Wiadukt Pancera ( na którym ułożono tory tramwajowe) zapewniał dogodny dojazd, zrazu do mostu łyżwowego na linii ul. Bednarskiej a następnie, od 1864 r. do mostu Kierbedzia. Wiadukt, który określano jako budowlę piękną przy swej powadze i prostocie, stał się trwałym elementem krajobrazu Warszawy i został rozebrany dopiero po II wojnie światowej, ustępując miejsca trasie W-Z.
7
(obecnie nie istniejący)
Wiadukt Pancera Jedynym ocalałym elementem wiaduktu jest tablica upamiętniająca fakt jego budowy. (obecnie nie istniejący)
8
Feliks Pancer umarł w 1851 r. Było to stosunkowo krótkie życie, ale zawodowo bardzo czynne, zostało niejako uwieńczone w sposób, którego dostępują tylko bardzo nieliczni inżynierowie.
9
Przemysław Dorochowicz
Źródła:
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.