Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKazimierz Błażejewski Został zmieniony 9 lat temu
1
Zasole, dworzec PKP i okolice
3
W roku 1856 w Oświęcimiu oddany został do użytku pierwszy tor kolei żelaznej tzw. Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda z Krakowa do Wiednia, w 1864 uruchomiono odcinek linii pruskiej Oświęcim-Mysłowice.
5
DWORZEC KOLEJOWY W 1940R.
6
OŚWIĘCIM, PRZEBUDOWA DWORCA
7
DWORZEC PKP W OŚWIĘCIMIU
8
KIEDYŚ DWORZEC W OŚWIĘCIMIU TĘTNIŁ ŻYCIEM. TO WŁAŚNIE Z POWODU KRZYŻUJĄCYCH SIĘ TU LINII KOLEJOWYCH W NASZYM MIEŚCIE ROZWIJAŁ SIĘ PRZEMYSŁ. POWSTAWAŁY NOWE FABRYKI I FIRMY. DLACZEGO TO MINĘŁO? JAK TO ZMIENIĆ? CO NAM SIĘ PODOBA A CO NIE?
9
JAKI BYŁ WPŁYW KOLEI I DWORCA NA ROZWÓJ MIASTA? Przełom w rozwoju miasta, szczególnie w aspekcie ekonomicznym, nastąpił dopiero w 2 połowie XIX wieku, Oświęcim stał się wówczas ważnym punktem w komunikacji kolejowej. Zbiegały się w nim bowiem trzy linie kolei żelaznej.
10
NOWE FIRMY WOŚWIĘCIMIU W II POŁ. XIX WIEKU Wówczas to, w najbliżej okolicy dworca kolejowego – głównie na terenie wsi Brzezinka i Babice – powstało z inicjatywy kupców żydowskich szereg fabryk i zakładów przemysłowych, m.in.: Biuro Spedycyjne i Ajencya Cłowa Arnolda Habera (rok założenia 1868), Emil Kuźnicki – Fabryka Tektury Dachowej, Produktów Chemicznych i Asfaltu S.A. (1888), Fabryka Papy Dachowej i Wyrobów Asfaltowych Benjamina i Wolfa Landauów (1890).
11
Nieco dalej, na terenie tzw. Zasola: Garbarnia Hersch Enoch i Synowie (1897), Fabryka Papy Dachowej J. Natansohna i J. Melcera (1907), Fabryka Dachówek Cementowych Anton Kapst i Leopold Schnitzer (1898).
12
OŚWIĘCIM – MIASTO GRANICZNE Oświęcim jako miasto graniczne był także ważnym punktem emigracyjnym (miasto znajdowało się u zbiegu granic trzech imperiów: Austrii, Prus i Rosji).
13
KINO JUTRZENKA Obok hotelu znajdowało się także kino „Jutrzenka”
14
W pobliżu dworca kolejowego znajdował się także Hotel Zator, którego właścicielami byli Maurycy i Marja Wasserbergerowie.
17
W roku 1910 uruchomiono regularną pasażerską linię omnibusową pomiędzy dworcem kolejowym i centrum miasta. Koncesje na wspomnianą usługę otrzymali Samuel Józef Silberspitz i Abraham Mojżesz Huterer.
19
A JAK JEST TERAZ? CO O TYM MYŚLĄ MIESZKAŃCY?
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.