Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
2
Rynek – popyt, podaż, równowaga
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
3
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Rynek To proces, w ramach którego kupujący i sprzedający określają, co mają zamiar kupować oraz sprzedawać i na jakich warunkach / tzn. w jakich ilościach i po jakich cenach/. Kupujący reprezentują sobą popyt rynkowy, a sprzedający – podaż rynkową. doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
4
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Popyt Zapotrzebowanie zgłaszane przez konsumentów na rynku, przy danej cenie produktu Prawo popytu Odstępstwa od prawa popytu doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
5
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Determinanty popytu Cena danego dobra Ceny innych dóbr /komplementarnych i substytucyjnych/ Dochody konsumentów Moda Reklama Oczekiwania przyszłego poziomu cen itd.. doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
6
Determinanty popytu na leki
Leki Rx Decyzja lekarza Cena danego dobra (rola refundacji) Cena innego dobra (substytuty; leki oryginalne a generyki) Dochody Leki OTC Cena danego dobra Cena innego dobra (substytuty) Dochody Reklama Moda Pora roku doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
7
Popyt a cena danego dobra
D = f(p) ilość q1 q2 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
8
Wpływ pozacenowych determinantów popytu
cena A A’ p1 B B’ p2 D’ D ilość q1 q2 q’1 q’2 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
9
Wpływ pozacenowych determinantów popytu
cena A’ A p1 B’ B p2 D D’ ilość q’1 q1 q’2 q2 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
10
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Podaż Produkty dostarczone przez producentów na rynek, przy danej cenie produktu Prawo podaży doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
11
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Determinanty podaży Cena danego dobra Koszty wytwarzania: - koszty materiałów - płace i narzuty na płace itp. - technologia produkcji - skala produkcji doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
12
Podaż a cena danego dobra
S=f(p) p2 B p1 A ilość q2 q1 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
13
Wpływ pozacenowych determinantów podaży
cena S=f(p) B B’ p2 S’ = f(p) A p1 A’ ilość q2 q’2 q1 q’1 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
14
Wpływ pozacenowych determinantów podaży
cena S’=f(p) B’ B p2 S’ = f(p) A’ p1 A ilość q’2 q2 q’1 q1 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
15
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
16
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Równowaga rynkowa cena S=f(p) E* p* D= f(p) ilość q* doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
17
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Równowaga rynkowa Obraz rynku, na którym – przy pewnej cenie – następuje zrównanie popytu zgłaszanego przez konsumentów z podażą oferowaną przez producentów Cena ta – to cena równowagi rynkowej; a ilość – to ilość równowagi rynkowej doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
18
Nierównowaga rynkowa – niedobór towarów na rynku
cena S=f(p) NIEDOBÓR: E* s1 < d1 p* p1 D= f(p) ilość q* s1 d1 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
19
Nierównowaga rynkowa – nadwyżka towarów na rynku
cena S=f(p) p1 NADWYŻKA: E* p* s1 > d1 D= f(p) ilość q* d1 s1 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
20
Konsekwencje wzrostu popytu dla równowagi rynkowej
cena S=f(p) E1 p1 E* p* D’ = f(p) p1>p* q1>q* D= f(p) ilość q* q1 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
21
Konsekwencje spadku popytu dla równowagi rynkowej
cena S=f(p) E* p* E1 p1 D = f(p) p1<p* q1<q* D’= f(p) ilość q1 q* doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
22
Konsekwencje wzrostu podaży dla równowagi rynkowej
cena Konsekwencje wzrostu podaży dla równowagi rynkowej S=f(p) S’=f(p) E* p* E1 p1 p1<p* q1>q* D= f(p) ilość q* q1 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
23
Konsekwencje spadku podaży dla równowagi rynkowej
cena S’=f(p) S=f(p) E1 p1 E* p* p1>p* q1<q* D= f(p) ilość q* q1 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
24
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Konsekwencje zmian w otoczeniu rynku dla równowagi na rynku szczepionek p/grypie - przykład Doniesienia mediów o zwiększonym prawdopodobieństwie wystąpienia pandemii grypy Zwiększona produkcja szczepionek doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
25
Wzrost popytu na szczepionki
cena D’ D ilość doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
26
Wzrost podaży szczepionek
cena Wzrost podaży szczepionek S=f(p) S’=f(p) D= f(p) ilość doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
27
Zmiany równowagi na rynku szczepionek
cena S=f(p) p1 < p* q1 > q* E* P* E1 S’ P1 D’ D= f(p) ilość q* q1 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
28
Zmiany parametrów gwarantujących równowagę na rynku szczepionek
Ilość równowagi na rynku szczepionek – rośnie: q1 > q* Cena równowagi na rynku szczepionek – trzy warianty: p1 > p* p1 < p* p1 = p* doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
29
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
30
Ingerencja rządu w rynek – ceny minimalne
cena S=f(p) pmin s1 > d1 E* NADWYŻKA p* D= f(p) ilość q* s1 d1 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
31
Ingerencja rządu w rynek – ceny maksymalne
cena S=f(p) E* d1>s1 p* NIEDOBÓR pmax D= f(p) ilość q* d1 s1 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
32
Jak można przedstawić jej konsekwencje dla rynku leków???
Refundacja leków Jak można przedstawić jej konsekwencje dla rynku leków??? doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.