Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
Marta Ziółkowska
2
Rozmawiać i doświadczać... to jest największym szczęściem człowieka
Platon
3
Potrzeba komunikowania się z otoczeniem jest jedną z najważniejszych potrzeb psychicznych człowieka. Komunikacja jest kluczem do poznawania siebie, otaczającej rzeczywistości społecznej, do umysłowego uporządkowania świata poprzez nazywanie przedmiotów, zjawisk, zdarzeń, określanie ich cech i relacji zachodzących między nimi.
4
Komunikacja alternatywna to grupa metod mających na celu umożliwienie komunikowanie się osobom, które nie posiadają umiejętności mowy, bądź posiadają ją w stopniu uniemożliwiającym satysfakcjonującą komunikację.
5
Komunikacja alternatywna i wspomagająca - znajduje zastosowanie, gdy osoba porozumiewa się bezpośrednio-twarzą w twarz-inaczej niż za pomocą mowy.
6
Komunikacja wspomagająca- oznacza komunikację uzupełniającą lub wspierającą. Słowo „wspomagająca” podkreśla fakt, że wprowadzenie alternatywnych środków komunikacji ma cele: wzmocnić i uzupełnić mowę oraz gwarantować zastępczy sposób porozumiewania się, gdy osoba nie mówi.
7
Kim jest odbiorca..? Wybór metody porozumiewania się z dzieckiem, zależy w większości przypadków od jego możliwości intelektualnych jak również manualnych
8
Kiedy można wykorzystać komunikację..?
U dzieci i dorosłych z: porażeniem mózgowym, zaburzeniami mowy, upośledzeniem umysłowym, urazami mózgu, autyzmem, różnymi chorobami genetycznymi utrudniającymi mowę.
9
Określając metodę komunikacji opieramy się na możliwych kanałach :
artykulacyjno-słuchowy pisaniowo-wzrokowy sygnalizacyjno-słuchowy wzrokowy dotykowy
10
Wybrane metody komunikacji
11
Język migowy – język, który obowiązuje w danym kraju
Język migowy – język, który obowiązuje w danym kraju. Każdy z nich posiada system konwencjonalnych znaków i reguł gramatycznych. Kierowany głównie do osób niesłyszących.
12
Alfabet Lorma – metoda kierowana do głuchoniewidomych polega na kreśleniu linii na dłoni rozmówcy. Ta niesamowita metoda została opracowana przez głuchoniewidomego, który szukał sposobu porozumienia się ze światem.
13
Alfabet Braille’a pozwala uczyć się i pisać osobom niewidomym
Alfabet Braille’a pozwala uczyć się i pisać osobom niewidomym. Bazuje on na dwóch trzypoziomowych kolumnach, gdzie każda kropka ma swoje miejsce i znaczenie.
14
Alfabet Braille’a na palcach – korzystając z podziału naszych palców, osoby niewidome oraz głuchoniewidome mogą porozumieć się podobnie jak za pomocą tradycyjnej wersji alfabetu.
15
Alfabet Blissa Symbole Blissa występują w czterech kategoriach:
1. piktogramy 2. ideogramy 3. symbole arbitralne 4. symbole międzynarodowe
16
Świadomość obecności niepełnosprawności osób w naszym otoczeniu, oraz możliwości komunikacji nie są jedynie ciekawa umiejętnością, ale przede wszystkim sposobem poznania otaczającego świata czy ludzi. Pozwala otworzyć się i pokonać słabości osób pełnosprawnych, które jedynie dzięki komunikacji alternatywnej i wspomagającej mogą zrozumieć i poznać wyjątkowy świat osób niepełnosprawnych.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.