Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Modelowanie Kognitywne
Artur Grabowski Koło Kognitywistyki UMCS Kognitywistyka III rok I stopnia
2
Zacznijmy od teorii
3
Ko_nitywistyka- Co to takiego?
Kognitywistyka (nauki o poznaniu) to dziedzina nauki wyjaśniająca ludzkie poznanie (m.in. percepcję, pamięć, rozumienie, rozumowanie, zdolności językowe, rozwiązywanie problemów, inteligencja etc.) w terminach: filozofii, psychologii, zasad działania mózgu; jednocześnie jest to dziedzina umożliwiająca tworzenie sztucznych (komputerowych) systemów wykazujących się tymi zdolnościami.
5
Co modelujemy? Rozwiązywanie problemów np. logicznych typu Sudoku czy przekładanka 8 –cyfrowa Analiza jezyka naturalnego Tworzenie bazy wiedzy Modele poznawcze
6
Reprezentacja wiedzy w AI
Ramy Rama jest strukturą opisującą obiekt lub klasę obiektów Rama składa się z klatek opisujących konkretną cechę obiektu Klatka składa się z fasetów określających jego wartość, ograniczenia, komentarz Istnieje mechanizm dziedziczenia Wnioskowanie następuje poprzez przechodzenie w hierarchii dziedziczenia konkretne przypadki są odzwierciedleniem pewnego zdefiniowanego modelu.
8
wniosek jeżeli lista warunków
Reguły Najpopularniejszym sposobem reprezentacji wiedzy wykorzystywanym w systemach ekspertowych jest reprezentacja wiedzy za pomocą reguł. Oparty jest on na wykorzystaniu reguł typu: wniosek jeżeli lista warunków Warunki są połączone za pomocą spójników (i, lub, jeżeli …….to ) Często stosowana przez informatyków
9
Sieci Semantyczne
10
A teraz trochę (więcej niż trochę) praktyki
11
Modele i architektury poznawcze – SNePS
Działa w oparciu o modele posługujące się symbolami Używanie języka programowania LISP Architektura jest powiązana ściśle z przypisywaniem znaczeń do wyrażeń (tworzą się sieci semantyczne)
12
Podstawy SNePSa Definiowanie zmiennych za pomocą funkcji define i assert : (define Alice) – podajemy programowi w ten sposób wiedze (assert member Alice class Human) – tworzymy powiązania (siec) :
13
(innet <nazwa_pliku> - wczytuje zapisany plik
(outnet <nazwa_pliku>- zapisuje plik pod wybraną nazwą (describe [nr_węzła])- pokazuje węzeł (find <cechy węzła>)- wyszukiwanie w całej bazie wiedzy (erase [nr_węzła])- usuwa węzeł (deduce <tworzony węzeł>)- przeprowadza dedukcje w celu stworzenia nowego wezła
14
Rozpoznawanie języka w SNePSie - parsowanie
Co to jest parsowanie ? Parsowanie to proces analizy tekstu, w celu ustalenia jego struktury gramatycznej i zgodności z gramatyką języka Jak to się robi w SNePSie? Dwie rzeczy: leksykon oraz gramatyka
15
(sneps) ^ --> Dwie komendy ładowania: (atnin „lokalizacja pliku gramatyki”) – gramatyka (lexin „lokalizacja pliku leksykonu”)- leksykonu Aby wejść w tryb parsowania używamy polecenia parse
16
Struktura zdania S=> NP+VP NP=> A+NP NP=>A+N VP=>V+Adv
17
Jak napisać własny leksykon? Skróty:
Po załadowaniu zarówno leksykonu jak i gramatyki możemy przejść do analizy zdania (pamiętajmy o tym że skład zdania musi znajdować w leksykonie bo inaczej ERROR ) Jak napisać własny leksykon? Skróty: ctgy. – kategoria det- zaimek root- (bezokololicznik) num – liczba tense- czas past/pres/future – czas n. v. adv. adj. – cześci zdania
18
Pamiętajmy o języku !!! (gramatyka błędnie
przeanalizuje zdanie obcego języka) Przykład leksykonu:
19
Dziękuje za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.