Pobierz prezentację
1
SZTUKA GOTYCKA
2
GOTYK Styl w architekturze ,rzeźbie i malarstwie , który powstał i rozwinął się w połowie XII wieku we Francji (Anglosasi uważają, że w Anglii) i swoim zasięgiem objął zachodnio- chrześcijańską Europę . Powstanie gotyku związane jest z rozwijającą się pod koniec średniowiecza kulturą dworską, rycerską i mieszczańską. Nazywanie stylu gotyckim zaczęło się w epoce odrodzenia i znaczyło to wówczas tyle, co barbarzyński. Goci - germańscy barbarzyńcy - od V wieku zalewali cesarstwo rzymskie, dlatego tę „barbarzyńską” sztukę nazwano gotykiem. Sztuka gotycka tworzona była przede wszystkim na potrzeby kościoła i wiary chrześcijańskiej, była ona sztuką w większości swoich dzieł religijną, chociaż stworzyła , szczególnie w architekturze , wiele wspaniałych świeckich dzieł.
3
ARCHITEKTURA W gotyku budowle odznaczały się dużą lekkością w stosunku do budowli romańskich. Miały one wiele okien, wypełnianych zazwyczaj witrażami, strzeliste wieże, bogato zdobione portale. Cechami charakterystycznymi dla architektury gotyckiej jest stosowanie łuku ostrego, sklepienia krzyżowo-żebrowego i systemu łuków przyporowych, odciążających ściany budowli. Lekkości dodawały sterczyny - wieńczące wieżyczki. Wnętrza kościołów zdobiły często freski, przedstawiające sceny biblijne. Kościoły były zazwyczaj budowane na planie wydłużonym, o przekroju bazylikowym lub hali. (3 nawowe, z jedną nawą główną i dwiema bocznymi, bądź 5 nawowe z 4 nawami bocznymi)
4
MIASTO Składało się z rzędu uliczek podzielonych rzędami krzyżujących się pod kątem prostym . W centrum miasta był rynek , który miał kształt kwadratu lub prostokąta . Miasto otoczone było murami sięgającymi 10 metrów wysokości , zakończonymi blankami. Ważnym elementem obrony były baszty z wyciętymi otworami strzelniczymi.
5
TORUŃ
6
RATUSZ W MALBORKU
7
KOŚCIÓŁ GOTYCKI Kościół gotycki sięgał swymi strzelistymi wieżami ponad stu metrów ,górował nad okolicą pośród otaczających go domów. Bywało , ze główna nawa była wyciągnięta ku górze na 50 metrów. Duże okna rozświetlały wnętrze kościoła okna zamykały się od góry ostrymi łukami. Cechą świątyni gotyckiej jest strzelistość , dynamika i pęd ku górze.
8
KATEDRA W REIMS (FRANCJA)
9
KATEDRA NOTRE DAME
10
KATEDRA DUOMO W MEDIOLANIE
11
Kościół najświętszej Marii Panny na Piasku
12
Kościół Mariacki w Krakowie
13
KATEDRA ŚW SZCZEPANA W WIEDNIU
14
ZAMEK Kształt zamku zależał od ukształtowania terenu , na którym powstał. Na terenach nizinnych były to zamki o regularnych kształtach , otoczone murem z basztami oraz fosą i mostem zwodzonym. W górach zamek stawiany na szczycie skały nosił nazwę ”orle gniazdo”. Był praktycznie nie do zdobycia
15
Orle gniazdo –ruiny zamku Chojnik na Dolnym Śląsku
16
Zamek biskupi w Lidzbarku Warmińskim
17
ELEMENTY ARCHTEKTURY
18
WITRAŻE Witraż – ozdobne wypełnienie okna, wykonane z kawałków kolorowego szkła wprawianych w ołowiane ramki osadzone między żelazne sztaby
19
PORTALE Portal – architektoniczne, ozdobne obramienie drzwi wejściowych w kościołach, pałacach, ratuszach, bogatszych kamienicach, czasami także drzwi wewnętrznych.
20
ŁUKI PRZYPOROWE Łuk oporowy element systemu przyporowego. Zadaniem łęku przyporowego jest przejęcie sił ukośnych ze sklepienia nad nawą główną i przekazania ich na zewnętrzne przypory.
21
BLANKI Element architektoniczny w postaci zwieńczenia murów obronnych i baszt tzw. zębami, pomiędzy którymi znajduje się wolna przestrzeń
22
RZEŹBA Rzeźba gotycka narodziła się jako rzeźba architektoniczna w połowie XII wieku w regionie Île-de-France. Styl rzeźby gotyckiej ewoluował. Początkowo postacie były sztywne i wydłużone, częściowo jeszcze pod wpływem tradycji romańskiej, w końcu XII i początku XIII w. zyskały na przestrzenności i realizmie. Wpływy rzeźby antycznej Grecji i Rzymu były widoczne w traktowaniu szat, ekspresji twarzy i pozie.
23
OŁTARZ WITA STWOSZA
24
Piękna Madonna (KOŚCIÓŁ ŚW. ELŻBIETY WE WROCŁAWIU)
25
Płyta nagrobna Kazimierza Jagiellończyka (katedra wawelska)
26
ŚMIEJĄCY SIĘ ANIOŁ (KATEDRA NOTRE DAME)
27
MALARSTWO Rozwija się wówczas malarstwo o ostrym, wyrazistym rysunku. Artyści śmiało wydłużają postaci, dbając przede wszystkim o ich siłę wyrazu - ekspresję. Wyobraźnia późnogotyckich artystów jest często okrutna. Z upodobaniem prezentują oni sceny męki i tortur, okaleczone i zdeformowane cierpieniem ciała Zbawiciela i świętych ludzi.
28
Wypędzenie przekupniów ze świątyni –fragment poliptyku augustiańskiego
29
Rzeź niewiniątek- ołtarz Jerozolimski , Gdańsk
30
Pieta z Avinionu
31
ZMARTWYCHWSTANIE CHRYSTUSA (MISTRZ Z TSZEBONI)
32
koniec autor: Szymon Kozłowski
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.