Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałRadzimierz Żelichowski Został zmieniony 9 lat temu
1
Prywatyzacja usług publicznych na przykładzie PKP Łukasz Dróżdż
2
Klasyfikacja usług publicznych Usługi publiczne obejmują dobra publiczne, w odniesieniu do których niemożliwe jest wykluczenie kogokolwiek z korzystania z nich. Możliwość wyłączenia z konsumpcji oznacza, że dane dobro można dzielić, porcjować itp., a przez to konsumować indywidualnie lub w ograniczonej grupie. Dobra publiczne to dobra, od których oczekujemy określonej jakości - niezależnie od liczby osób z nich korzystających (każdy nowy konsument nie narusza uprawnień pozostałych).
3
Klasyfikacja usług publicznych Obszar usług publicznych obejmuje szeroki zakres aktywności jednostki samorządu terytorialnego, przybierający różnorodne formy organizacyjne. W Programie Rozwoju Instytucjonalnego przyjęto następującą klasyfikację usług publicznych:
4
Klasyfikacja usług publicznych
5
PRYWATYZACJA USŁUG PUBLICZNYCH NA PRZYKŁADZIE PKP Prywatyzacja spółek zależnych PKP S.A. jest warunkiem koniecznym, aby zapewnić ich konkurencyjności na otwartym europejskim rynku kolejowym. Wszelkie opóźnienia w tym procesie mogą doprowadzić do zmniejszenia zainteresowania nią potencjalnych inwestorów.
6
PRYWATYZACJA USŁUG PUBLICZNYCH NA PRZYKŁADZIE PKP W 2005 r. rząd debatował nad jeszcze jednym programem naprawy PKP. Ostatecznie podzielono je na kilkadziesiąt spółek, co miało ułatwić ich prywatyzację. Jednak jak się później okazało program naprawczy nie spełnił oczekiwań. Program naprawczy, który założył rząd niestety przyniósł niepowodzenie. Menedżerowie PKP winę za fiasko programu naprawczego zrzucają na rządy, które obcięły kolejom dotacje, przekazując im jedynie 30% obiecanej wcześniej kwoty. W rezultacie od lat na kolei trwa bezruch.
7
PRYWATYZACJA USŁUG PUBLICZNYCH NA PRZYKŁADZIE PKP Grupa PKP SA nie upada, gdyż zajmuje pozycję monopolistyczną i nikt nie ma odwagi jej naruszyć. Jest to również przyczyną wielkiego marnotrawstwa. Prywatne spółki, które chciałyby zaistnieć na polskim rynku kolejowym, mają kłopot z zakupem taboru trakcyjnego, gdyż faktycznym dysponentem lokomotyw elektrycznych i spalinowych w Polsce, stosowanych w pociągach towarowych, jest także… PKP Cargo. Firma ta natomiast odmawia sprzedaży, nawet wówczas gdy lokomotywy stoją nieużywane. PKP Cargo blokuje przechodzenie swych pracowników do konkurencji, nie wydając im certyfikatów uprawniających do pracy w ich zawodzie. W sumie monopolista, zamiast poprawiać własną kulejącą efektywność, skupia się głównie na uniemożliwianiu rozwoju konkurencji.
8
Dziękuję za uwagę!
9
PYTANIA DO DYSKUSJI 1. Czy prywatyzacja większości spółek PKP dojdzie do skutku do końca 2007 r.? 2. Jakie zmiany mogłaby przynieść całkowita prywatyzacja PKP?
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.