Pobierz prezentację
1
Sposoby motywowania dzieci do nauki
2
Motywacja? To proces wewnętrzny bądź zewnętrzny, nabywany w trakcie rozwoju dziecka- człowieka, który musi mieć określony cel Oparty jest o system podstawowych potrzeb i wartości, które determinują kierunek dążeń człowieka.
3
Motywacja wewnętrzna To tendencja wewnętrzna człowieka do podejmowania działania Cechą tej motywacji jest ciekawość, przyjemność, satysfakcja, talent, wytrwałość.
4
Motywacja zewnętrzna To działanie podejmowane wskutek czynników zewnętrznych takich jak siła otoczenia, oddziaływania ludzi, zależności.
5
Motywacja szkolna To ogół bodźców (wewnętrznych- cech człowieka i zewnętrznych- otoczenia, wpływu środowiska, rodziny), powodujących gotowość do uczenia się. W motywacji szkolnej bodźce wewnętrzne i zewnętrzne mogą u ucznia wywołać 2 typy zachowań.
6
Typy motywacji Typ 1 Dążenie motyw cel pobudza ucznia do działania.
Unikanie motyw brak celu apatia, wycofanie, brak chęci do pracy, brak kierunku zmian.
7
Motywy szkolne, które mają wpływ na dziecko
Motywy zewnętrzne- czyli osobowość nauczyciela, ocena, sytuacja rodzinna, sytuacja szkolna, grupa rówieśnicza. Motywy wewnętrzne- czyli cechy charakteru, ambicja, zainteresowania, cel życiowy, wykorzystanie wiedzy w praktyce.
8
Motywatory Są to określenia bodźców, ludzi, którzy ukierunkowują dzieci do działania. Motywatorem dla dziecka może być rodzic, nauczyciel, lider, przewodnik, koordynator, inspirator, czyli osoba, która określa cel (zachęca, jest przyjazna, kreatywna, ciekawa) oraz obiekt i sposób dotarcia do niego, stwarza warunki i sytuacje, poprzez które dziecko podejmuje działania.
9
Samomotywacja Mechanizm wewnętrzny człowieka.
Pozwala dziecku pomimo porażek próbować kolejny raz, np. zawiązać buty czy nauczyć się wiersza. Jest motorem do wszelkiego rozwoju i działania.
10
Motywacja do nauki a piramida potrzeb
11
Czynniki wzmacniające motywację do uczenia się
Chęć bycia lepszym Zainteresowania Miły, życzliwy, kreatywny, ciekawy nauczyciel Zachęty, pochwały nauczycieli Zachęty i pochwały rodziców Ciekawie prowadzone lekcje, różnorodność metod pracy Chęć zdobycia wiedzy Możliwość zdobycia dobrej oceny
12
„Sztuka motywacji” 9 sposobów wydobywania z ludzi tego, co najlepsze
Od dzieci, które wychowujesz, oczekuj tego, co najlepsze Zauważaj potrzeby drugiego człowieka Wysoko ustawiaj poprzeczkę doskonałości lub dostosowuj ją do indywidualnych możliwości dziecka Stwarzaj środowisko, w którym niepowodzenie nie oznacza przegranej Jeśli ktoś zdąża tam gdzie ty, dołącz do niego Wykorzystuj pozytywne wzorce, by zachęcać do sukcesu Okazuj uznanie i chwal najmniejsze osiągnięcia Uwzględniaj potrzebę współzawodnictwa i wykorzystuj ją w sposób umiarkowany Nagradzaj za współpracę
13
Jak motywować dziecko do nauki? Wskazówki dla rodziców
Od najmłodszych lat rozwijaj naturalną ciekawość dziecka, wzbudzaj jego motywację do poznawania nowych rzeczy, do nauki poprzez: Systematyczne wyprawy do księgarni- niech dziecko wybierze sobie jakąś książeczkę czy czasopismo Organizowanie wycieczek do muzeów, na wystawy, oglądanie z dzieckiem ciekawych programów w TV i rozmawianie o nich Rozwiązywanie krzyżówek, zagadek, zabaw logicznych, itp.. Wykorzystywanie codziennych czynności i zdarzeń do ćwiczenia różnych umiejętności, np. liczenia, logicznego myślenia itd.. Dawanie przykładu własnym zachowaniem- spędzając wolny czas czytając prasę, książki, oglądając programy popularno-naukowe itp..
14
Dawaj dziecku do zrozumienia, że nauka jest ważna- nie mów, że to strata czasu, nie zwalniaj z udziału w lekcjach z błahych powodów Wykazuj zainteresowanie karierą szkolną dziecka i wspieraj je w niej Interesuj się tym, co się wydarzyło w szkole, rozmawiaj o tym, czego dziecko się nauczyło Wdrażaj dziecko do systematyczności, naucz dobrej organizacji pracy (odrabianie lekcji o tej samej porze, ale nie bezpośrednio przed lub po szkole) i zadbaj o odpowiednie miejsce do nauki (stały kącik do pracy) Pomagaj dziecku w odrabianiu lekcji i pokonywaniu trudności- nie oznacza to jednak, że masz wykonywać zadania za dziecko. Pomóż mu zrozumieć polecenie, zaplanujcie poszczególne etapy niezbędne do wykonania zadania, w razie potrzeby udziel wskazówek
15
Unikaj atmosfery napięcia, nie okazuj ciągłego niezadowolenia, lecz szukaj mocnych stron swojego dziecka i udzielaj mu wsparcia Stosuj pochwały zamiast mówić „z ciebie to już nic nie będzie”. Chwal- nie tylko za osiągnięcia, lecz także za włożony wysiłek Nie porównuj dziecka do rodzeństwa, kolegów, lecz do jego poprzedniego poziomu i umiejętności- uświadamiasz mu w ten sposób jego postępy i motywujesz do dalszej pracy W przypadku zniechęcenia dziecka lub doświadczenia przez nie porażki- nie zaprzeczaj jego uczuciom mówiąc, że nic się nie stało, lecz nazwij jego uczucia (np.. Widzę, że jest ci bardzo smutno z tego powodu/że jesteś rozczarowany/ że zadanie to sprawia ci trudność), zachęć je do myślenia, jak można rozwiązać dany problem, zaproponuj własne pomysły i wspólnie zdecydujcie, które pomysły wydają się możliwe do zrealizowania.
16
Dziękuję za uwagę!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.