Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałOliwia Langiewicz Został zmieniony 9 lat temu
1
Technologie programowania systemów internetowych
Piotr Czapiewski Wydział Informatyki ZUT Technologie programowania systemów internetowych Wykład 1
2
Aplikacje internetowe
Systemy internetowe Systemy internetowe Aplikacje internetowe Witryny internetowe Strony internetowe Ewolucja: Strony internetowe -> strony dynamiczne -> witryny, aplikacje internetowe Systemy informatyczne -> monolityczne -> klient/serwer -> wielowarstwowe, rozproszone -> systemy internetowe Strony internetowe: HTML, CSS, JavaScript, design, Flash Witryny internetowe: Witryna to coś więcej, niż zbiór stron. Architektura informacji, web usability, projektowanie nawigacji, organizacja treści, budowa portali. Aplikacje internetowe: Aplikacja klient/serwer używająca przeglądarki jako klienta. Przetwarzanie danych, dostęp do zasobów i usług. CGI, PHP, ASP, JSP System internetowy: Coś więcej niż aplikacja internetowa. Dodatkowo: usługi sieciowe, przetwarzanie rozproszone, integracja aplikacji. Może mieć GUI, ale nie musi. Może mieć klienta webowego albo stanowiskowego. System internetowy jako część systemu korporacyjnego. Web-services, SOA, JavaEE, .NET. - Tworzenie systemów internetowych: nie webmastering/projektowanie witryn/grafika/css/flash – bliżej: inżynieria oprogramowania, architektura systemów. Obszar zainteresowań: Metodologia projektowania aplikacji – NIE Projektowanie warstwy prezentacji, webmastering, design graficzny – NIE Projektowanie architektury, nawigacji, web usability - NIE Technologie programowania – TAK Usługi sieciowe, komunikacja – TAK Interesuje nas przede wszystkim programowanie; języki programowania, platformy, wzorce projektowe.
3
Architektura systemów internetowych
Architektura trójwarstwowa (3-tier) Interfejs użytkownika Prezentacja wyników Warstwa prezentacji Logika biznesowa Przetwarzanie danych Kontrola przepływu informacji Warstwa aplikacji Bazy danych Składowanie i pobieranie danych Warstwa danych
4
Architektura systemów internetowych
Architektura trójwarstwowa (3-tier) Przeglądarka WWW HTML, CSS, JavaScript, Flash Warstwa prezentacji Serwer WWW, serwer aplikacji PHP, Java Servlets, JSP, EJB Warstwa aplikacji Serwer bazy danych PostgreSQL, MySQL, Oracle JDBC, ODBC, JDO, ADO.NET Warstwa danych
5
Architektura systemów internetowych
Architektura wielowarstwowa (multi-tier, n-tier) Warstwa prezentacji JSP, Java Servlets Warstwa logiki prezentacji Enterprise Java Beans Warstwa logiki biznesowej Warstwa danych Web tier Business tier
6
Architektura systemów internetowych
Architektura SOA (Service-Oriented Architecture) Grupowanie funkcjonalności wokół procesów biznesowych Udostępnianie funkcjonalności w postaci usług
7
Serwery WWW i serwery aplikacji
Serwer WWW Obsługa żądań HTTP, udostępnianie dokumentów, komunikacja z przeglądarką WWW Uwierzytelnianie, kontrola dostępu Przykładowe serwery: Apache, IIS, lighttpd Serwer aplikacji Platforma uruchamiania warstwy aplikacji, logiki biznesowej, usług sieciowych Komunikacja z warstwą klienta i warstwą danych Przykładowe serwery: Tomcat, JBoss, Glassfish, .NET Framework, Zend Server, Zope
8
Technologie aplikacji internetowych
Smarty, Zend, Symfony, Zoop, CodeIgniter… CGI, Perl, PHP, ColdFusion, ASP… JSP, JSF, Struts, Spring, Tapestry, GWT, Seam… Java, .NET, C#, VB, Ruby, RoR, Flex…
9
PHP PHP: Hypertext Preprocessor
10
PHP: Hypertext Preprocessor
Język skryptowy ogólnego przeznaczenia Główne zastosowanie: dynamiczne strony internetowe, server-side scripting Powstanie i rozwój Pierwsza wersja: 1995 r. Twórca: Rasmus Lerdorf Obecnie rozwijany przez PHP Group, Open source Zalety Dostępny dla większości platform Łatwy w użyciu Szybki w działaniu
11
Popularność PHP Źródło: Netcraft,
12
Historia PHP 1.0 – 4.4 5.0 – 5.6 6.0 7.0 5.0 – programowanie obiektowe
5.1 – PDO 5.3 – przestrzenie nazw, PHAR 5.4 – wbudowany serwer WWW 6.0 Anulowane 7.0 Planowane Początki: 1994 r. Rasmus Lerdorf. Prywatny projekt, wsparcie swojej strony domowej. Proste programy CGI w C, zastąpiły skrypty w Perlu. Potem dodał obsługę formularzy i baz danych – PHP/FI. Obiektowość: w wersji 3, prawdziwa w 5. PHP Data Objects w 5.
13
PHP: osadzanie w HTML <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" " <html> <head> <title>Example</title> </head> <body> <?php echo "Hi, I'm a PHP script!"; ?> </body> </html>
14
Proces generowania strony
Działa jak filtr. Na wejściu: tekst przeplatany PHP. Na wyjściu: strumień danych/tekstu. Na początku: interpreter. Obecnie: kompilator, bytecode, Zend Engine służy za VM.
15
Proces generowania strony
Zasada działania Początkowo: kod interpretowany Obecnie: Zend Engine - kompilacja w locie, możliwe cache’owanie kodu pośredniego; planowane przejście na JIT Działa jak filtr. Na wejściu: tekst przeplatany PHP. Na wyjściu: strumień danych/tekstu. Na początku: interpreter. Obecnie: kompilator, bytecode, Zend Engine służy za VM.
16
Jak zacząć? Serwer WWW Moduł PHP Baza danych
Apache – Moduł PHP Baza danych MySQL – PostgreSQL – Paczuszka – wszystko w jednym XAMPP –
17
Jak zacząć? Środowisko programistyczne (IDE)
Netbeans + PHP plugin – Eclipse + PDT plugin –
18
Programowanie w PHP
19
Składnia PHP Przeplatanie PHP i HTML
Blok kodu PHP może być ograniczony przez:
20
Przeplatanie PHP i HTML
21
Przeplatanie PHP i HTML
22
Komentarze Komentarze w stylu języka C Komentarze w stylu Perla
Jednolinijkowe Blokowe Komentarze w stylu Perla
23
Zmienne Identyfikatory zmiennych Znak $ + nazwa zmiennej
$x, $y, $username, $_A27 Rozróżniana wielkość liter $kartofel != $Kartofel != $KARTOFEL Dozwolone znaki: Litery, cyfry, znaki podkreślenia Nazwa zmiennej musi zaczynać się od litery lub podkreślenia
24
Przypisywanie zmiennych
Domyślnie zmienne przypisywane są przez wartość: Przypisanie przez referencję:
25
Przypisywanie zmiennych
Uwaga na referencje:
26
Inicjalizacja zmiennych
Deklaracja i inicjalizacja zmiennych nie jest konieczna Zmienne inicjowane są wartością domyślną danego typu boolean: false, integer: 0, string: "" Niebezpieczeństwo: Sprawdzenie czy zmienna została zainicjowana: Brak błędu Wynik: 7 Niebezpieczeństwa polegania na niezainicjowany zmiennych: Includowanie skryptów korzystających z tych samych zmiennych Zmienne przekazane przez hackera GETem lub cookie
27
Typy zmiennych Typów zmiennych w PHP nie trzeba deklarować
Typ zmiennej określany jest na podstawie kontekstu, w jakim zmienna została użyta Automatyczna konwersja typów
28
Łańcuchy tekstowe Łańcuch może być ograniczony:
Apostrofami – 'Ala ma kota' Cudzysłowem – "Ala ma kota”
29
Łańcuchy ograniczone apostrofami
Wewnątrz możemy umieszczać cudzysłów Aby w środku łańcucha umieścić apostrof, poprzedzamy go znakiem backslash: \' Aby umieścić backslash na końcu łańcucha lub przed znakiem apostrofu, wpisujemy dwa znaki backslash: \\ Backslash umieszczony przed innym znakiem zostanie wyświetlony normalnie Zmienne wewnątrz łańcucha nie są rozwijane Łańcuch może zawierać znaki nowej linii
30
Łańcuchy ograniczone apostrofami
31
Łańcuchy ograniczone cudzysłowem
Więcej sekwencji specjalnych, np. \n, \r, \t, \$, \" Zagnieżdżanie cudzysłowu i apostrofu
32
Łańcuchy ograniczone cudzysłowem
Rozwijanie zmiennych zawartych w łańcuchu
33
Operacje na łańcuchach tekstowych
Operator konkatenacji – kropka Zmiana wielkości znaków
34
Operacje na łańcuchach tekstowych
Dostęp do pojedynczych znaków Długość łańcucha Wyszukanie i zamiana ciągów znaków
35
Operacje na łańcuchach tekstowych
Zamiana łańcucha na liczbę Automatyczna, typ zależny od kontekstu Jeśli łańcuch zawiera: kropkę, 'e' lub 'E' typ float W przeciwnym wypadku typ integer Zamieniana jest początkowa część łańcucha, tworząca liczbę Jeśli łańcuch nie zawiera liczby wartość zero
36
Instrukcje sterujące Instrukcja warunkowa if
37
Instrukcje sterujące Instrukcja warunkowa if
38
Instrukcje sterujące Pętle while i do-while
39
Instrukcje sterujące Pętle for i foreach
40
Instrukcje sterujące Instrukcja wyboru switch
41
Tablice Tablica w PHP jest w rzeczywistości uporządkowaną mapą
przechowuje pary klucz-wartość Tablicy można użyć jako: tablicy, listy, mapy, słownika, stosu, kolejki… Wielowymiarowe tablice tablice zawierające tablice
42
Tablice Tworzenie tablicy
43
Tablice Dopisywanie danych na końcu tablicy Usuwanie danych z tablicy
1 2 3 8 13 18
44
Tablice Iterowanie po tablicy – pętla foreach
45
Funkcje Definicja i wywołanie funkcji
Funkcja może być zdefiniowana później, niż użyta Nazwa funkcji – reguły jak dla zmiennych Zawartość – dowolny kod, także inne funkcje i klasy Zwracanie wartości jest opcjonalne. Zwrócić można wszystko – także tablicę.
46
Funkcje warunkowe
47
Funkcje warunkowe
48
Argumenty funkcji Domyślnie argumenty przekazywane są przez wartość
Przekazywanie przez referencję
49
Argumenty funkcji Argumenty z wartością domyślną
Making a cup of cappuccino. Making a cup of . Making a cup of espresso.
50
Argumenty funkcji Argumenty z wartością domyślną – błędne użycie ŹLE
DOBRZE
51
Aplikacje internetowe w PHP
52
rejestruj.php?imie=Jan&nazw=Kowalski
Obsługa formularzy rejestruj.php <?php if(isset($_REQUEST[' '])) { $imie = filtruj($_REQUEST['imie']); $nazw = filtruj($_REQUEST['nazw']); $ = filtruj($_REQUEST[' ']); $id = dodaj($imie, $nazw, $ ); } else { wyswietlFormularz(); } function filtruj($s) { return trim(htmlspecialchars($s)); } ?> rejestruj.php?imie=Jan&nazw=Kowalski index.html <form action="rejestruj.php" method="get" > Imię: <input type="text" name="imie"> Nazwisko: <input type="text" name="nazw"> <input type="submit" value="Wyślij"> </form>
53
Obsługa formularzy Formularz HTML Tablice globalne: $_GET, $_POST
54
Obsługa formularzy Zabezpieczenie przed wstrzykiwaniem kodu HTML lub JavaScript Obsługa sesji Programowanie obiektowe Rozbudowany przykład
55
Obsługa sesji
56
Sesje Rozwiązanie problemu bezstanowości protokołu HTTP
Generowany przy pierwszym żądaniu Przesyłany w URL lub zapamiętywany jako cookie Identyfikator sesji Serwer zapamiętuje stan sesji (stan uwierzytelnienia, pozycje w koszyku, itp.) Zmienne kojarzone są z danym identyfikatorem Tablica sesji Jawne zniszczenie sesji Wygaśnięcie sesji po upływie określonego czasu Usuwanie stanu sesji
57
Obsługa sesji Rozpoczynanie sesji Zmienne sesyjne
Automatyczne – jeśli session.auto_start = 1 Ręczne – session_start(); Zmienne sesyjne $_SESSION['uzytkownik'] = 'Zdzichu'; Usunięcie zmiennej zapisanej w sesji unset($_SESSION['nazwa_zmiennej']) Usunięcie sesji session_destroy()
58
Logowanie za pomocą sesji
<?php // Starting the session session_start(); if(isset($_SESSION['user'])) { // Code for Logged members // Identifying the user $user = $_SESSION['user']; // Information for the user. } else { // Code to show Guests } ?>
59
Logowanie za pomocą sesji
<?php //Username Stored for logging define("USER", "user"); define("PASS", "123456"); // Normal user section - Not logged if(isset($_REQUEST['username']) && isset($_REQUEST['password'])) { // Section for logging process $user = trim($_REQUEST['username']); $pass = trim($_REQUEST['password']); if($user == USER && $pass == PASS) { // Successful login // Setting Session $_SESSION['user'] = USER; // Redirecting to the logged page header("Location: index.php"); } else { // Wrong username or Password. Show error here. } }
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.