Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Co z tą motywacją?
2
Motywacja to stan gotowości człowieka do podjęcia określonego działania, czyli w tym przypadku chęć dziecka do uczenia się.
3
Motywacja Może to być zmywanie naczyń, posprzątanie pokoju, nauka do
egzaminu, nauka słówek z angielskiego, inna dowolna czynność. Motywacja to stan który umiesz przywoływać bez pomocy innych osób. 3
4
Motywacja Składniki motywacji Dążenie do czegoś „Chcenie”
Gotowość do działania
5
Rodzaje motywacji Zewnętrzna Wewnętrzna nigdy się nie kończy
to nagroda lub ocena jakiej się spodziewamy za wysiłek włożony w naukę to zaspokojenie oczekiwań rodziców, nauczycieli Wewnętrzna nigdy się nie kończy „chcę” wiedzieć, zdobywać, umieć trudna do osłabienia i utracenia to radość z osiągnięć to poczucie wykonania sensownej pracy to wiara we własną skuteczność
6
Rodzaje motywacji Lękowa Uczę się, aby uniknąć przykrych następstw,
a w konsekwencji tego, mój umysł traci zdolność odbioru, rozumienia i przetwarzania informacji
7
Ćwiczenie Szanowni Państwo, proszę przypomnieć sobie, co Was – kiedy byliście w szkole podstawowej – motywowało do nauki. Proszę w parach/grupach wypisać te czynniki odnosząc się do doświadczeń ze szkolnych lat. Refleksje rodziców – prezentacja. A teraz proszę skupić się na dniu dzisiejszym. Proszę spróbować wypisać wszystkie znane Państwu metody, które mogą skłonić dzieci do nauki – stosowane przez was, przez inne osoby, znajomych, zauważone w filmach. Proszę nie oceniać, nie zastanawiać się czy są to dobre czy złe metody. W tym ćwiczeniu nie ma złych pomysłów. Prezentacja prac…..
8
Dzieci są konkretne, skupione na rzeczywistości,
więc nagrody konkretne (słodycze, zabawki, nalepki itp.) Z czasem liczba tych drugich się zwiększa, ale nawet my jako dorośli ludzie, wolimy premię od uścisku dłoni prezesa/szefa. Oczywiście samymi nagrodami nie załatwimy sprawy, ważne jest wprowadzenie w domu zasad, które wdrożą dzieci do systematyczności.
9
Metoda planu dnia Najpierw obowiązki, potem przywileje
Zasadą jest, żeby wszelkie przywileje np. komputer, bajki były dla dzieci dostępne dopiero po zrealizowaniu obowiązków czyli odrabianiu lekcji. Aktywizuje to dzieci do pracy, a dodatkowo wyrabia motywację do prób samodzielnego odrabiania części zadań w świetlicy szkolnej. W budowaniu motywacji i wdrażaniu dzieci do systematyczności ważny jest wspólny front domu i szkoły.
10
Niewłaściwe motywowanie
Rodzice w poczuciu własnej bezradności wobec szkolnych niepowodzeń dzieci próbują wszystkiego, żeby je zachęcić do nauki: moralizują; straszą; zawstydzają; przekupują; wyznaczają kary; Dzieci natomiast nie mając już nic do stracenia podejmują walkę z rodzicami.
11
Postawa rodzicielska Akceptujący, kochający, stanowczy rodzic to taki, który zapewnia poczucie bezpieczeństwa, zaspokaja podstawowe potrzeby dziecka. Może ono skupić się na nauce i przyswajaniu wiedzy. Nie musi zwracać na siebie uwagi nietypowym zachowaniem.
12
Rodzic kochający i stanowczy
Współdziała Akceptuje Rodzic kochający i stanowczy Daje dziecku rozumną swobodę, właściwą dla jego wieku Uznaje prawa
13
Jak motywować? dostrzegaj sukcesy i starania dziecka
podkreśl dobre strony ; wskaż nad czym mogłoby jeszcze popracować; zachęcaj do samooceny (“na ile jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?”) ; okazuj życzliwe zainteresowanie zamiast wypytywać i kontrolować, słuchaj uważnie i okaż zrozumienie dla jego uczuć ;
14
gdy dziecko popadnie w kłopoty pamiętaj, że przede wszystkim to ono ma problem
zamiast krytykować i oceniać, dodaj mu otuchy ; zachęć do wyciągnięcia własnych wniosków (“jak myślisz, dlaczego ci nie poszło na tym sprawdzianie?”) ;
15
jeżeli widzisz, że sprawy dziecka idą źle, nie wahaj się powiedzieć mu o tym, co cię martwi i czego od niego oczekujesz, jeżeli nadmiernie kontrolowałeś dziecko – oddaj mu odpowiedzialność za naukę gdy dziecko o czymś zapomni, pozwól mu ponieść konsekwencje i zachęć do wyciągnięcia wniosków;
16
rozmawiaj z dzieckiem o jego zainteresowaniach, celach i planach
17
Dekalog uczenia się: 1. Właściwe miejsce i pora 2. Skojarzenia
3. Urozmaicenia 4. Porządek 5. Wszystkimi zmysłami 6. Zawsze planowo 7. Powtórki 8. Zadania domowe 9. Nagrody i oceny 10. Poczucie własnej wartości
18
WŁAŚCIWE MIEJSCE I CZAS
Zapewnienie dziecku spokojnego miejsca do odrabiania lekcji; Unikanie uczenia się w łóżku lub w miejscach, które kojarzą się z rozrywką i snem; Ograniczenie oglądania telewizji, wyłączenie telefonu, usunięcie innych bodźców, które mogą przeszkadzać /np. niepotrzebne rzeczy na biurku/; Pozwolenie dziecku na przerwy w odrabianiu zajęć. Ale: unikanie w przerwie ciekawych zajęć, lub przypominających uczenie się ;
19
Wyznaczenie określonego czasu na odrabianie lekcji, np
Wyznaczenie określonego czasu na odrabianie lekcji, np.: o czwartej, po kolacji, przed oglądaniem telewizji, itp.; Najlepiej, w opinii specjalistów umysłowo pracuje się w godz. od 8.00 do i od do 17.00; W żadnym wypadku dzieci nie powinny uczyć się po obfitym posiłku, gdyż organizm nastawiony jest na trawienie oraz po godzinie , aby nie tracić cennych dla zdrowia godzin snu;
20
SKOJARZENIA Ucząc się, staraj się kojarzyć nową wiedzę z wiadomościami już przyswojonymi; Szukaj śmiesznych skojarzeń. Ułatwia to zapamiętywanie; Kojarzenie treści z obrazami;
21
UROZMAICENIE Nie każda nauka wymaga nauki przy biurku –
w różnych częściach pokoju dziecko może wybrać sobie kącik nauk ścisłych (matematyki, fizyki – przyda się biurko ze względu na rozwiązywanie zadań), kącik językowy, itp.; Urozmaicenie treści podczas nauki - nie wolno zbyt długo koncentrować się na jednym temacie. Najlepiej “skakać” po przedmiotach;
22
PORZĄDEK Sporządzanie codziennie listy spraw do załatwienia. Dziecko powinno zaznaczać na niej każde wykonane zadanie; Organizacja pracy: - trzymanie przyborów szkolnych w jednym miejscu. - kalendarz, w którym dziecko będzie notować zadane prace domowe; Porządek w pokoju i miejscu do nauki i tzw. „twórczy bałagan”;
23
WSZYSTKIMI ZMYSŁAMI Ludzie generalnie pamiętają * 10 proc. tego, co słyszą, * 20 proc. tego, co widzą, * 30 proc. tego, o czym rozmawiają, * 90 proc. tego, co robią.
24
PLANOWANIE Zanim dziecko przystąpi do nauki powinno dokładnie zaplanować: kiedy i gdzie będzie się uczyć; czas i miejsce nauki;
25
POWTÓRKI powtarzanie lekcji po jej zakończeniu, sprawia, że mniej czasu i wysiłku trzeba włożyć by odświeżyć wyuczony materiał; efektywne powtarzanie materiału - aby nauka była efektywna, dziecko musi unikać bezmyślnego powtarzania materiału z lekcji; rozłożenie powtórzeń w czasie;
26
ZADANIA DOMOWE Kolejność odrabiania lekcji :
odrabianie lekcji jedna po drugiej z tego samego bloku, np. historia i język polski; prawidłowa odrabianie lekcji jedna po drugiej kontrastującej z sobą np. historia – matematyka; odrabianie na przemian zadań pisemnych, a potem ustnych; zaczynanie zawsze od najtrudniejszych, kończenie na najłatwiejszych (ulubione przedmioty);
27
NAGRODA czyli: wzmocnienie pozytywne
nagroda mniejsza, ale natychmiastowa, działa bardziej motywująco, niż nagroda duża, ale odległa w czasie; informacja dla dziecka, że za każdy trud, również za trud nauki, warto siebie samego nagradzać; ważne, aby była to rzeczywiście nagroda dla dziecka, coś, co sprawi, że następnego dnia weźmie się ono za naukę z werwą i ochotą;
28
POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI
Miłość do dziecka , która nie jest uwarunkowana wynikami w nauce; Pomoc we właściwej samoocenie swoich możliwości; Konstruktywna krytyka i adekwatna ocena;
29
Chcąc pomóc własnemu dziecku
Służ przykładem. Dostrzegaj nawet najdrobniejsze sukcesy i chwal. Stawiaj realne wymagania. Naucz organizować czas. Pomóż w nauce. Interesuj się problemami własnego dziecka. Otaczaj dziecko pozytywnymi emocjami. Mądrze karz. Nagradzaj. Stwórz odpowiednie warunki do nauki. Traktuj rodzeństwo na równi. Akceptuj w pełni swoje dziecko.
30
„Mów dziecku, że jest dobre
Rodzicu! „Mów dziecku, że jest dobre że może, że potrafi” Janusz Korczak
31
Dziękuję Państwu za uwagę
Źródła własne, Internet.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.