Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Budowa modelu niezawodnościowego
Wykład 6 Budowa modelu niezawodnościowego
2
Modelowanie niezawodności obiektów technicznych
Analiza zagadnienia modelowania niezawodności nowego obiektu technicznego złożonego z wielu elementów wskazuje, że możliwe są tu dwa sposoby postępowania: 1) zakładające znajomość niezawodności ele-mentów obiektu, 2) polegające na badaniu procesów prowadzących do uszkodzeń.
3
sformułowania podstawowego wymagania niezawodnościowego,
Opracowanie typowej matematycznej postaci modelu niezawodnościowego elementów do-wolnego systemu technicznego wymaga: sformułowania podstawowego wymagania niezawodnościowego, przyjęcia postaci miar niezawodności, sprecyzowania cech zdatności i granic obszaru zdatności, oraz określenia 4. modelu obciążenia, 5. początkowych właściwości elementu.
8
Pęknięcia zmęczeniowe
Proces kołysań statku Przeciążenia Zmęczenie objętościowe Trwałe odkształcenia plastyczne Pęknięcia zmęczeniowe WYPADKI MORSKIE
9
Podstawowe wymaganie niezawodnościowe:
Zachowanie stanu zdatności w zakładanym okresie eksploatacji (tj. nieuszkadzalność). Przyjmuje się, że na nieuszkadzalność ele-mentu zasadniczy wpływ ma proces naprę-żeń w tzw. krytycznym przekroju tego elementu.
10
Cechy zdatności zapas granicy plastyczności w odniesieniu do uszkodzenia utożsamianego z trwałym odkształceniem plastycznym jako skutku jednorazowego osiągnięcia przez naprężenie poziomu granicy plastyczności 2) zapas względnego uszkodzenia zmęczeniowego w odniesieniu do uszkodzenia utożsamianego z pęknięciem jako skutku zmęczenia objętościowego materiału
11
Granice obszarów zdatności
element zdatny:
12
Miary niezawodności
13
Miary niezawodności gdzie:
14
Model początkowych właściwości elementu
Model obciążeń - proces losowy (problem: identyfikacja procesu) Model początkowych właściwości elementu - zmienna losowa (problem: identyfikacja rozkładu)
15
Model obciążeń
16
Proces realizacji składowej ay przyspieszenia działającego na elementy konstrukcji ostojnicy żurawia (lokalizacja żurawia kontenerowiec B-577, część dziobowa) Przebieg naprężeń dla warunków rejsu w wybranych obszarach konstrukcji wysięgnika pokładowego żurawia bezpodporowego
19
rozkład Rayleigha
20
Model układu dynamicznego
Model falowania wiatrowego Równania ruchu statku na fali wiatrowej Model układu fala – kadłub statku Model układu fala – element
21
Model początkowych właściwości elementu
23
Ocena prawdopodobieństwa
uszkodzenia
26
Z = W – S >0 Warunkiem nie wystąpienia uszkodzenia
jest zajście relacji Z = W – S >0 Prawdopodobieństwo nie uszkodzenia elementu wynosi zatem:
27
Bezpieczeństwo i ryzyko
Wykład 7 Bezpieczeństwo i ryzyko - pojęcia podstawowe -
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.