Pobierz prezentację
1
1. Układy pneumatyczne.
2
Pneumatyka jest dziedziną techniki związaną z wykorzystaniem jako nośnika energii i informacji czynnika roboczego (sprężonego powietrza). Obecnie jest to jedna z najbardziej rozpow-szechnionych w przemyśle technik wykorzystywana w napędach i sterowaniach maszyn, urządzeń i procesów technologicznych. Wykorzystanie energii sprężonego powietrza wiąże się najczęściej z przytoczonymi wcześniej dwoma pojęciami: napęd pneumatyczny sterowanie pneumatyczne W napędach pneumatycznych sprężone powietrze wykorzystywane jest jako nośnik energii, a w sterowaniach pneumatycznych jest ono nośnikiem informacji.
3
Obszary zastosowań pneumatyki:
Napędy obrotowe (silniki pneumatyczne) do wkręcania, wiercenia i szlifowania; Napędy liniowe (siłowniki pneumatyczne) do podawania, mocowania, przesuwania, wyrzucania; Napędy udarowe do dłutowania, wycinania, prasowania, wytłaczania i nitowania; Dysze do wydmuchiwania detali i wiórów; Urządzenia do chwytania i przemieszczania elementów; W technice obróbki powierzchniowej do napylania, malowania natryskowego, piaskowania; Urządzenia pomiarowe i kontrolne; Do transportu materiałów sypkich; Urządzenia o szczególnych właściwościach (ogumienie pneumatyczne, poduszki pneumatyczne, nadmuchiwane materace, pontony, balony, gazowe sprężyny, tłumiki drgań, amortyzatory, łożyska, prowadnice pneumatyczne, kesony itd.).
4
Pneumatyczne układy sterowania składają się z części sterującej i części energetycznej, zwanej także układem napędowym lub napędem. Część sterująca służy do przyjmowania i przetwarzania sygnałów wewnętrznych. W części energetycznej sygnały wyjściowe części sterującej, po wzmocnieniu (interfejs) za pośrednictwem elementów nastawiających (zawory robocze), sterują elementami napędowymi (siłowniki, silniki), wprawiającymi w ruch elementy maszyn i wytwarzającymi odpowiednie siły lub momenty.
5
Zalety pneumatyki: Powietrze, jako czynnik roboczy, jest wszędzie dostępne; Przejezdne sprężarki pozwalają na użycie sprężonego powietrza w dowolnym miejscu; Sprężone powietrze może być transportowane przewodami i magazynowane w zbiornikach; Urządzenia pneumatyczne są mało wrażliwe na wahania temperatur, działanie pól elektromagnetycznych, promieniowania; Urządzenia pneumatyczne mogą być eksploatowane w obiektach zagrożonych eksplozją i pożarem; Prędkości tłoka siłowników pneumatycznych mogą osiągać duże wartości – do 4 m/s; Możliwe są do osiągnięcia prędkości obrotowe do obr/min w przypadku silników pneumatycznych i do obr/min w przypadku małych turbin; Prędkości i siły mogą być nastawiane bezstopniowo; Maszyny z napędem pneumatycznym są odporne na przeciążenia i mają duży moment rozruchowy; Napędy pneumatyczne mają małą masę przypadającą na jednostkę mocy; Charakteryzują się dużą trwałością.
6
Wady pneumatyki: Możliwości zastosowań napędów pneumatycznych są ograniczone głównie przez ściśliwość powietrza i niskie ciśnienia czynnika roboczego (poniżej 10 bar); Napędy pneumatyczne (sprężarki) wymagają dużych nakładów na ochronę przed hałasem; Mgła olejowa z powietrza wypływającego z urządzeń pneumatycznych zanieczyszcza otoczenie miejsca pracy; Ruchy są silnie zależne od obciążeń; Trudności związane
7
Przydatne linki (również na przyszłość):
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.