Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Systemy zapisywania liczb:
SYSTEM RZYMSKI
2
Drogi czwartoklasisto z tej prezentacji dowiesz się:
Kiedy powstał rzymski system zapisywania liczb. Jak wyglądają cyfry w systemie rzymskim. Jakie są zasady tworzenia liczb w systemie rzymskim.
3
Dawno… dawno temu… No właśnie. Rzymski system zapisywania liczb powstał ponad 2000 lat temu.
4
Teraz odwołam się do posiadanej już przez Ciebie wiedzy.
Myślę, że świetnie pamiętasz podstawowe cyfry rzymskie, odpowiedniki cyfr 1, 5, 10. Zastanów się przez chwilę, a następnie sprawdź na kolejnym slajdzie, czy miałeś rację
5
Cyfry rzymskie: 1 I 5 V 10 X
6
W systemie rzymskim używa się jeszcze następujących cyfr (liter):
50 L 100 C 500 D 1000 M
7
Teraz mam dla Ciebie pierwsze zadanie.
Na pewno zauważyłeś, że liczby 50, 100, 500 i 1000 są wyrażone w systemie rzymskim literami L, C, D, M. Wymyśl, zapisz w zeszycie i przedstaw na następnej lekcji zdanie lub wyrażenie, w którym kolejne wyrazy będą się zaczynały od liter L, C, D, M. – Przekonasz się, że to świetny sposób na zapamiętanie.
8
Zapisując liczby w systemie rzymskim pamiętaj o kilku regułach.
9
Reguła pierwsza. Jeśli w liczbie zapisanej w systemie rzymskim cyfry występują od największej do najmniejszej, to aby odczytać tę liczbę, dodajemy wartości tych cyfr. Przykład: CXVII to =117 MMXVI to =2016
10
Reguła druga: Jeśli cyfra mniejsza poprzedza cyfrę większą, to liczba zapisana w systemie rzymskim odpowiada różnicy tych cyfr. Przykład: IV to 5-1=4 MCMIX to 1000+( )+(10-1)=1909
11
Uwaga: Obok siebie mogą występować kolejno co najwyżej trzy cyfry I, trzy cyfry X, trzy cyfry C, trzy cyfry M. Pozostałe cyfry mogą wystąpić w danej liczbie tylko jeden raz.
12
Uwaga: Cyfra mniejsza może poprzedzać cyfrę większą tylko w następujących wypadkach: IV 4 IX 9 XL 40 XC 90 CD 400 CM 900
13
Teraz mam dla Ciebie zadanie drugie.
Zapisz w zeszycie cyframi rzymskimi liczby od 1 do 30. Zadanie sprawdzimy na lekcji. Jestem pewna, że sobie z nim poradzisz. Wszelkie wątpliwości wyjaśnimy na lekcji.
14
Na zakończenie zadanie trzecie:
Wyjaśnij, dlaczego uczymy się odczytywania i zapisywania liczb w systemie rzymskim. Gdzie współcześnie można spotkać liczby zapisane w systemie rzymskim? W razie problemów skorzystaj z encyklopedii lub poszukaj w podręczniku od matematyki. Odpowiedź zapisz w zeszycie od matematyki.
15
Dziękuję Ci za zapoznanie się z treścią prezentacji.
Opracowano na podstawie podręcznika: Matematyka z plusem dla kl. IV, GWO. Autor: Agnieszka Kuncewicz
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.