Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAleksander Zbierski Został zmieniony 10 lat temu
1
Adaptacja dziecka w przedszkolu – wykład dla rodziców dzieci, które rozpoczną uczęszczanie do Przedszkola Miejskiego w Chocianowie Barbara Jaśkiewicz
2
Agenda Czym jest adaptacja dziecka w przedszkolu? Jak pomóc dziecku w adaptacji? Jak pomóc sobie w adaptacji do tego, że dziecko idzie do przedszkola?
3
Pytanie: Czym jest pójście dziecka do nowego przedszkola? Co doznaje dziecko gdy idzie do nowego dla niego przedszkola?
4
Dla dziecka nowe przedszkole to:
Stres związany z : nową sytuacją nowym otoczeniem (nowe miejsce, nowy opiekun, inne dzieci) nowym rytmem dnia Lęk związany z rozstaniem (separacja), który wyraża się np. w płaczu przed rozstaniem Lęk przed tym, że dziecko zostanie w przedszkolu
5
Dlaczego mnie zostawiasz?
6
Ale stres również dla rodzica…
Czy mojemu dziecku będzie tam dobrze? Czy nic mu się nie dzieje? Czy nie tęskni za mną? Czy nie płacze? Czy będzie jadł/jadła? Dlatego rodzicu o wszystko pytaj…(konsultacje)
7
Adaptacja przedszkolna to
Proces przyzwyczajenia się do nowej sytuacji / uczęszczanie do przedszkola -Proces oswajania dziecka Trwa od 2 tygodni do 1 miesiąca Czasem wystarczy 5 dni (po około 1-1,5h dziennie)
8
Jak ułatwić dziecku adaptację?
przygotowanie dziecka do pójścia do przedszkola przygotowanie dziecka do rozstania trening rozstania (zostawianie dziecka u babci, cioci na coraz dłuższy czas) przygotowanie dziecka do nowego rytmu dnia uczenie dziecka samodzielności skorzystanie z tygodnia adaptacyjnego (oswojenie dziecka z nową sytuacją)
9
Jak ułatwić dziecku adaptację?
zabranie do przedszkola przyjaciela-maskotki, kocyka (poczucie bezpieczeństwa) spokojne wyjście do przedszkola i przygotowanie dziecka do rozstania - umowa z dzieckiem (co się stanie jak będziesz płakał) - umowa dotycząca odbioru dziecka (kiedy i kto odbierze dziecko) rytuał pożegnania (świadome, ale krótkie rozstanie) motywowanie poprzez pochwały i nagrody (najlepiej niematerialne- zabawa na placu zabaw) metoda karty punktowej/małych niespodzianek dziecko na początku przybywa możliwie jak najkrócej w przedszkolu i potem coraz dłużej dotrzymywanie obietnic danych dziecku (o której zostanie odebrane i przez kogo – redukcja niepokoju)
10
Metoda karty punktowej, system żetonów
Bez płaczu poszedłeś do sali/przedszkola Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Niedziela
11
Przykład zastosowania karty punktowej
12
Zbieranie punktów
13
Nagrody
14
Metoda małych niespodzianek
Adventskalender
15
Czego nie robić w procesie adaptacji?
nie straszyć dziecka przedszkolem nie znikać bez pożegnania – bo dziecko w przyszłości będzie się bało nie przedłużać rozstania (żegnać się czule i wychodzić, ignorować płacz) nie pokazywać swoich rozterek związanych z uczęszczaniem dziecka do przedszkola (może źle zrobiłam/zrobiłem?) nie nagradzać dziecka za pójście do przedszkola, tylko za bezproblemowe rozstanie nie nagradzać przypadkowo niepożądanych zachowań
16
Analiza zachowania 2 - latka
Dziecko ciągnie za włosy inne dziecko Mama krzyczy i zabiera 2 latka, bierze go na ręce „Za ciągnięcie – biorą mnie na ręce” „Trzeba ciągnąć dalej za włosy”
17
Analiza zachowania 4 - latka
Dziecko przeklina Tata śmieje się „Dostaję uwagę – widocznie się to tacie podoba” „Trzeba przeklinać”
18
Nagradzanie niepożądanego zachowania powoduje utrwalenie tego zachowania
20
Dzieci niedojrzałe emocjonalnie
Trzy grupy dzieci: Dzieci niedojrzałe emocjonalnie Dzieci, które przez kilka dni lub tygodni będę przeżywać rozłąką z rodzicem ale po tym czasie będą spokojnie rozstawać się z nim Dzieci, które w ogóle nie mają trudności przystosowawczych
21
Co robić gdy proces adaptacji trwa za długo?
Dziecko po miesiącu nadal histerycznie broni się przed pójściem do przedszkola Pojawiają się niepokojące zachowania (lęki, moczenie nocne, wymioty, bóle brzucha, bóle głowy) Szukać fachowej pomocy (psycholog, pedagog, etc.)
22
Pierwszy rok w przedszkolu – trudny okres
23
Zachowania 3 - latka 2,5 lat „Uparty osiołek” 3 lata „Pogodzony”
Upartość i mała elastyczność (nie są w stanie ustąpić i poczekać, wszystko musi być tak jak tego chcą) Kochają rytuały (wszystko musi odbywać się zgodnie z ustalonym porządkiem), lubią powtarzać dane czynności (czytanie tych samych bajek), nie lubią nowości Wydają rozkazy i chcą podejmować decyzję (co założyć, kiedy) – podejmowanie decyzji trwa b. długo Trudny we współżyciu Wiek gwałtownych emocji Uległość i ugodowość (dziecko nie jest już nieustępliwe, sztywne i dominujące) Lepsze kontakty z innymi (lubi brać, ale też dawać i dzielić się) Lubi zawierać przyjaźnie, ludzie stają się dla niego ważni Wzrastają zdolności językowe i słownik, dziecko uwielbia nowe słowa
24
Zachowania 4 - latka 3,5 lat - Kryzys 4 lata „Nie do opanowania”
Zaburzenia koordynacji (potykanie, przewracanie, lęk wysokości, motoryka mała, oczy i uszy – zezowanie) Silna potrzeba rozładowania emocji (mruganie powiekami, obgryzanie paznokci, dłubanie w nosie, tiki, masturbacja, ssanie palca), lęki Trudności językowe (jąkanie, zacinanie) Problemy w kontaktach (częste płacze, pojękiwanie, chce całą uwagę dla siebie, nie czuje się bezpiecznie) – rozchwianie emocjonalne Dzieci są nie do opanowania: duża ruchliwość (biją, kopią, rzucają kamieniami, niszczą przedmioty, uciekają) rozchwianie emocjonalne (śmiech i napady złości) „rzucanie mięsem” (wulgarne wyrażenia i bawienie się nimi) niesłuchanie poleceń Olbrzymia wyobraźnia i mieszanie faktów z fikcją Zbytnia śmiałość i pewność siebie Dziecko puszy się, przechwala, prowokuje i przeklina.
25
www.psycholog.polkowice.pl Barbara Jaśkiewicz Tel. kom. 695581808
Dane kontaktowe Barbara Jaśkiewicz Tel. kom
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.