Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAugustyna Kałwak Został zmieniony 10 lat temu
1
1
2
2 Zarządzanie wiedzą i kwalifikacjami pracowników jako element procesu restrukturyzacji procesu restrukturyzacji Maciej Łukawski
3
3 Agenda Pojęcie Zarządzania Wiedzą Zarządzanie wiedzą w procesie restrukturyzacji Cztery główne procesy związane z zarządzaniem wiedzą Jak informatyka może wspomagać procesy zarządzania wiedzą?
4
4 Zarządzanie wiedzą
5
5 Zasoby informacyjne w firmie Materialne: dokumentacja, "najlepsze praktyki" związane ze sprzedażą czy obsługą klienta, procedury firmowe, informacje o rynku i konkurencji, patenty i wyniki prac badawczo-rozwojowych (R&D), wszelka zawartość baz danych, hurtowni danych, raportów
6
6 Zasoby informacyjne w firmie Niematerialne: umiejętności, doświadczenie, indywidualna wiedza personelu, wiedza personelu na temat przebiegu projektów, współpracy grup projektowych, procesów zachodzących w firmie, nie utrwalone w żadnej formie informacje o firmie, konkurencji, rynku itd.
7
7 Co to jest Zarządzanie Wiedzą? Zarządzanie wiedzą to świadome i zaplanowane wykorzystanie kapitału intelektualnego pracowników i informacji zgromadzonych w firmie.
8
Zarządzanie wiedzą w procesie restrukturyzacji
9
9 Konsolidacja i ujednolicenie wiedzy Zapewnienie pracownikom równego dostępu do wiedzy Optymalizacja procesów restrukturyzacji – identyfikacja potrzeb i centrów kompetencji Narzędzie komunikacyjne dla kierownictwa
10
Wyzwania związane z Zarządzaniem Wiedzą
11
11 Problem Niewykorzystany potencjał ludzki Niewykorzystany potencjał zgromadzonych w firmie informacji – wiedza Trudność w zachowaniu, a następnie znalezieniu informacji Utracone korzyści
12
12 Rozwiązanie Technologia może być narzędziem wspomagającym zarządzanie wiedzą. Zarządzanie pełnym cyklem rozwoju wiedzy w firmie: –Nabywanie wiedzy, –Utrzymanie wiedzy, –Wyszukiwanie wiedzy, –Współpraca nieformalna
13
13 Wykorzystanie informatyki w zarządzaniu wiedzą
14
14 Sprawozdanie roczne Ocena Test Historia szkoleń....... Pracownicy Partnerzy Klienci..... Rozszerzone przedsiębiorstwo Stan aktualny Cel Zarządzanie wydajnością Opis stanowiska Cele osobiste....... Szkolenia tradycyjne Podręcznik/CBT WBTVCWspółpraca Luka Zarządzanie szkoleniami Zarządzanie zasobami magazynowymi Zarządzanie treściami szkoleniowymi VLEChat Grupy dyskusyjne Sprzężenie zwrotne - feedback Wykorzystanie informatyki w zarządzaniu wiedzą
15
15 Nabywanie wiedzy Cel Ocena Plan Uczenie Poprawa Cele firmy
16
16 Nabywanie wiedzy Zarządzanie wszystkimi rodzajami szkoleń: –e-learning, –szkolenia tradycyjne (z instruktorem), –blended learning, –klasa wirtualna Dostęp do katalogów szkoleń Tworzenie planów uczenia Pomiar postępów – w odniesieniu do wymagań Analiza potrzeb szkoleniowych Tworzenie katalogów i ofert Planowanie i rejestracja kursów i szkoleń Marketing i sprzedaż oferty szkoleń – wewnętrznie i na zewnątrz Raportowanie
17
17 Utrzymanie wiedzy Wielopoziomowy model kompetencyjny Dostęp do wymagań umiejętności i certyfikacyjnych zgodnych ze stanowiskiem, ocena luk Rozbudowany system ocen pracowników (samoocena, ocena przełożonego, ocena 360º) Zarządzanie certyfikacjami (ścieżki certyfikacyjne, recertyfikacje) Zarządzanie kompetencjami Analiza luk kompetencyjnych, automatyczna sugestia propozycji edukacyjnych
18
18 Wyszukiwanie wiedzy Wiedza skatalogowana i opisana metadanymi: –słowa kluczowe –autorzy –tematyka –wyszukiwanie pełnotekstowe Bazy szkoleń Bazy dokumentów Bazy wiedzy eksperckiej
19
19 Współpraca nieformalna Korzyści: współpraca, mentoring, dzielenie się wiedzą i doświadczeniami, budowanie bazy wiedzy, organizacja samoucząca, Współpraca i wymiana informacji między uczestnikami danego szkolenia Podział na ekspertów i zwykłych uczestników
20
20 + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + Łatwy dostęp przez WWW Wsparcie wszystkich form nauki Współpraca z gotowymi szkoleniami od czołowych producentów Integracja z systemami F&A i HRIS Wyszukiwanie wiedzy Współpraca nieformalna Zgodność z wymogami prawa Łatwa obsługa i administracja Nabywanie wiedzy Utrzymanie wiedzy Zarządzanie wiedzą: Funkcjonalność systemu zarządzania wiedzą
21
21 Referencje
22
22 Saba: Lider w wizji i wdrażaniu Gracze niszowi Zdolność realizacji Kompletność wizji Wizjonerzy WojownicyLiderzy Źródło: GartnerGroup 2003 E-Learning Magic Quadrant
23
23 VBA Przemysł Sektor Publiczny Sektor Finansowy Pozostali liderzy rynku Medyczny FBP IRS High Tech Usługi profesionalne Handel Saba – Referencje na świecie
24
24 Saba: Referencje w Polsce
25
25 Saba: Referencje w Polsce
26
26 Dziękujemy za uwagę! Maciej Łukawski mlukawski@betacom.com.pl
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.