Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
AKADEMIA ZDROWEGO PRZEDSZKOLAKA
2
Sprawozdanie z realizacji akcji PRZEDSZKOLAK PEŁEN ZDROWIA
Odporność wzmacniamy, bo o zdrowe żywienie i higienę dbamy Zespół Żłobkowo-Przedszkolny nr 3 im. Kardynała Joachima Meisnera ul. Wolska 9, Wrocław Opracowała: Marta Kubacka (Zima 2013/ 2014)
3
Projekt Odporność wzmacniamy, bo o zdrowe żywienie i higienę dbamy był realizowany w Naszym Przedszkolu na przełomie stycznia i lutego 2014r. W akcji wzięły udział 3 grupy przedszkolne ( 3-latki Kropeczki, 4-latki Ciastolinki oraz 5-latki Pędzelki). Zaplanowane przez nauczycielki działania, zgodne z wytycznymi organizatorów Akademii Zdrowego Przedszkolaka, pozwoliły uzmysłowić rodzicom i dzieciom, jak ważne jest wzmacnianie odporności, szczególnie w okresie jesienno - zimowym. Zastosowane metody i formy pracy były dostosowane do poszczególnych grup wiekowych.
4
REALIZOWANE CELE Cel główny:
kształtowanie nawyków wspierających wzmacnianie odporności; Cele szczegółowe: => wyjaśnienie pojęć: zdrowie/ choroba, wirusy/ bakterie; => nauka rozpoznawania symptomów świadczących o zbliżającej się chorobie; => współpraca z rodzicami mająca na celu przekazanie rodzicom wiadomości z zakresu wzmacniania odporności, kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych oraz wzorców aktywnego spędzania wolnego czasu; => uświadomienie dzieciom wagi dbania o higienę osobistą; => kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych (dieta oparta na produktach wzmacniających odporność); => rozwijanie motoryki małej i dużej; => rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego; => kształtowanie umiejętności prawidłowego budowania wypowiedzi słownych; => nauka aktywnego spędzania wolnego czasu.
5
BLOKI TEMATYCZNE 1. Co to jest zdrowie i choroba? Co to są wirusy i bakterie? Co to jest odporność i dlaczego trzeba ją wzmacniać? 2. Budowanie odporność poprzez odpowiednią higienę. 3. Budowanie odporności poprzez odpowiednie odżywianie. 4. Wzmacnianie odporności przez ruch, hartowanie i odpoczynek.
6
REALIZACJA Tydzień 1. Dzieci we wszystkich grupach wiekowych dowiedziały się, co to jest zdrowie i choroba, czym są i jak rozprzestrzeniają się wirusy i bakterie, jaki mają wpływ na zdrowie oraz odporność organizmu, dlaczego nie należy bać się lekarza. Przedszkolaki, słuchały bajek Zwierzątka ze zdrowego zakątka, kolorowały ilustracje, wykonywały prace plastyczne, zapoznały się z wieloma utworami literackimi dotyczącymi zdrowia i choroby, miały możliwość wypowiadania się na forum grupy. Uczyły się Hymnu Poradnik Zdrowego Przedszkolaka. .Miały możliwość obejrzenia karetki pogotowia oraz zapoznania się z pracą ratownika medycznego. Odwiedziły pobliską aptekę i dowiedziały się , na czym polega praca farmaceuty. Dzieci brały aktywny udział we wszelkich zabawach: ruchowych, dydaktycznych, słownych, plastycznych, muzycznych
10
Tydzień 2. W kolejnym tygodniu dzieci dowiedziały się, co to jest higiena, dlaczego ważne jest systematyczne dbanie o czystość osobistą, jak nazywają się przedmioty służące do higieny osobistej, rozwiązywały zagadki, dopasowywały obrazek do przedmiotu, samodzielnie myły ręce i zęby. Nasze Przedszkolaki poznały również Dekalog Czystego Przedszkolaka oraz dowiedziały się, w jaki sposób można dbać o zmysły Były także na wycieczce w najbliższej okolicy (spacerowały chodnikiem, słuchając odgłosów płynących z ulicy oraz po parku, słuchając szumu drzew i śpiewu ptaków).
13
Tydzień 3. Dzieci dowiedziały się, które produkty wzmacniają odporność, dlaczego należy zachować umiar w jedzeniu, gdzie można znaleźć i do czego służą witaminy. Nauczycielki przypomniały przedszkolakom podstawowe wiadomości na temat Piramidy Zdrowego Żywienia, umożliwiły aktywny udział dzieci w zajęciach dzięki zastosowaniu różnych środków dydaktycznych. Dzieci wysłuchały wielu wierszyków, m.in. Jarzynowa piosenka; W owocach i warzywach zdrowie się ukrywa; Chory kotek; Łakomczuszek; Witaminowe abecadło. Brały udział w różnych zabawach ruchowych: Ogrodnicy i marchewki; Czerwone jabłuszko. Śpiewały piosenki Mydło lubi zabawę; Szczotka, pasta...; Witaminki; utrwalały Hymn Poradnik Zdrowego Przedszkolaka. Przygotowywały również własne syropy wzmacniające odporność, m.in.. z buraka.
17
Tydzień 4. W czwartym, ostatnim tygodniu nasze przedszkolaki poznały korzyści płynące z aktywnego spędzania wolnego czasu oraz czynnego wypoczynku na świeżym powietrzu, dowiedziały się, na czym polega hartowanie organizmu. Uczestniczyły w wielu ciekawych formach aktywności ruchowej, zarówno w sali przedszkolnej, jak i na placu zabaw. Uczyły się piosenki Ruch, ruch, ruch..;
20
Udział Naszych Przedszkolaków w X Międzyprzedszkolnym Przeglądzie wiersza o tematyce prozdrowotnej Dbam o siebie, zdrowo jem – wierszem o tym mówić chcę! r. Troje dzieci z naszego przedszkola wzięło udział w Międzyprzedszkolnym Przeglądzie Wiersza o tematyce prozdrowotnej. Przedszkolaki miały możliwość obejrzenia przygotowanego przez organizatorów przedstawienia O chorym zajączku, lekarzu i myszce. Nadia, Marcelina i Adam recytowali wiersz Zdrowy Zuch. Na zakończenie wszyscy uczestnicy dostali nagrody oraz dyplomy, a w stołówce czekał na nich zdrowy poczęstunek.
22
PODSUMOWANIE Projekt Akademii Zdrowego Przedszkolaka Przedszkolak Pełen Zdrowia pt. Odporność wzmacniamy, bo o zdrowe żywienie i higienę dbamy pozwolił na ukazanie dzieciom różnych sposobów dbania o zdrowie, wzmacniania odporności oraz hartowania organizmu, a także pokazał, jak ważna jest profilaktyka w naszym życiu. Mamy nadzieję, iż podejmowane przez nas działania przyczynią się do ukształtowania nawyków sprzyjających dbałości o zdrowie oraz wzmacnianiu odporności (niekoniecznie farmaceutykami) przede wszystkim naszych przedszkolaków, jak również ich rodziców.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.